NVM open huizen dag 2021: Zaterdag 2 oktober

Open huizen dag 2021

Op de NVM open huizen dag gaan woningzoekers op pad om vrijblijvend en zonder afspraak een te koop staand huis te kunnen bezichtigen. Normaal gesproken vindt een open huizen dag twee keer in het jaar plaats, maar door de pandemie waar we inzitten konden de vorige drie edities helaas geen doorgang vinden. Eind dit jaar is er mogelijk eindelijk een nieuwe editie: de NVM open huizen dag van 2021 is op zaterdag 2 oktober.

Gewijzigd programma voor de NVM open huizen dag 2021

Ondanks de hoge naamsbekendheid van 95% en de grote toeloop van mogelijke woningkopers, zag het NVM de laatste edities dat er behoefte was aan verandering voor het programma. Dit heeft onder meer te maken met de krapte die we op dit moment in de huizenmarkt kennen. Ook het coronavirus heeft bijgedragen aan deze wens. Hoe de NVM open huizen dag van 2021 er precies uit komt te zien, weten we nog niet zeker. NVM is namelijk nog druk bezig met de nieuwe invulling. Zodra meer duidelijk is over de precieze invulling, stellen we je zo snel mogelijk op de hoogte.

Wat is de NVM open huizen dag 2021 precies?

De NVM open huizen dag 2021 wordt georganiseerd om verkopers van woningen de gelegenheid te geven om geïnteresseerden zonder afspraak langs te laten komen bij hun huis. Geïnteresseerden kunnen zo gemakkelijk en vrijblijvend het huis bezichtigen. Normaal gesproken wordt een open huizen dag 2 keer per jaar georganiseerd: een keer in het voorjaar en een keer in het najaar. Beide edities vallen op een zaterdag en duren van 11 tot 15 uur. Op de NVM open huizen dag 2021 worden, net als bij voorgaande edities, duizenden woningkopers verwacht.

De NVM open huizen dag 2021 voor kopers

De open huizen dag van NVM is voor kopers een ideale manier om hun zoektocht naar een nieuw huis makkelijker te maken. In deze oververhitte huizenmarkt kan zelfs het inplannen van een bezichtiging al lastig worden. Dit is op de open huizen dag 2021 geen enkel probleem: geïnteresseerden kunnen elk aangesloten huis zonder afspraak bezoeken. Het bezichtigen van jouw favoriete te koop staande huizen wordt daarmee een stuk makkelijker. Ook kun je op een dag meerdere van deze huizen bezoeken. Zo kun je alle mogelijke opties makkelijk met elkaar vergelijken.

De NVM open huizen dag 2021 voor verkopers

Natuurlijk biedt de NVM open huizen dag 2021 ook voordelen voor de verkopende partij. Zij kunnen hun huis eenvoudig (en vrijwel altijd gratis) aanmelden als deelnemend huis tijdens de open dag. Het bord in de tuin wordt dan voorzien van de mededeling dat het huis op 2 oktober te bezichtigen valt.

Als de open huizen dag eenmaal begonnen is, krijgen verkopers een grote toestroom van geïnteresseerden. Dit biedt verkopers de kans hun huis te laten zien aan veel meer verschillende geïnteresseerden. De kans op verkoop is na een open huizen dag dus stukken groter.

Meer aandacht voor het evenement

Hoewel er bij allebei de edities belangstelling is van duizenden huizenkopers, wordt de NVM open huizen dag van 2021 op meerdere manieren flink in de spotlight gezet. Zo komt er een multimediale campagne om de open huizen dag aan te prijzen. Mogelijke huizenkopers zullen dus zeker op de hoogte zijn van de open huizen dag. De steeds stijgende bezoekersaantallen van de NVM open huizen dag zorgen ervoor dat ook steeds meer huizen worden verkocht na het evenement. Van alle deelnemende huizen werd 53% binnen 12 weker verkocht. Van huizen die niet deelnamen werd slechts 42% verkocht.

Alle voordelen op een rijtje

Voor kopers geldt dat ze geen afspraak hoeven maken om het huis te bezichtigen. Zij kunnen dus langskomen wanneer ze willen. Omdat het evenement vrijblijvend is, zitten zij nergens aan vast. Verkopers krijgen een grotere pool van geïnteresseerden en hebben daadwerkelijk een grotere kans dat hun huis wordt verkocht. Daarnaast kunnen zij zelf mensen rondleiden in hun huis. Dit geeft de kans om persoonlijke anekdotes en verhalen te delen, waardoor geïnteresseerden sneller over de streep getrokken kunnen worden. Daarnaast is de deelname voor de verkopers vaak gratis.

Woningbezichtigingen meer dan verdubbeld

Woningbezichtigingen

De oververhitte huizenmarkt zorgde er het afgelopen jaar voor dat het aantal woningbezichtigingen meer dan verdubbeld raakte. Gemiddeld kwamen er in 2019 nog 6 mensen naar een huis kijken, maar waren dat er in 2020 al 12. De overspannen woningmarkt zorgt dus voor flink veel concurrentie.

Slot op woningmarkt zorgt voor meer bezichtigingen

Dat de huizenmarkt de afgelopen jaren flink dichtslibt, heeft met verschillende factoren te maken. Zo is de rente voor de hypotheek historisch laag. Lenen voor een huis wordt daardoor veel makkelijker. Daarnaast is er een groot tekort qua aanbod van nieuwe huizen. Zo ontstaat er flinke krapte, waardoor meer mensen op zoek gaan naar een huis.

Al deze mensen gaan natuurlijk woningbezichtingen doen, waardoor het totale aantal woningbezichtigingen flink stijgt. Deze krapte is met name aantrekkelijk voor de verkopende partij. Die kan namelijk flink meer vragen voor zijn huis, aangezien er veel meer geïnteresseerden zijn. Als de verkoper zijn huis lager prijst, is het eigenlijk wachten totdat mensen over de vraagprijs heen gaan bieden. Maar waar het voor de koper wel positief is, hebben de koper en de makelaar hierbij het nakijken. Kopers betalen stukken meer voor hun nieuwe huisje maar worden door de oververhitte markt met de vele woningbezichtigingen ook wat onzeker. Zij nemen daardoor sneller een aankoopmakelaar in de hand.

Makelaars verantwoordelijk voor oververhitting

Aangezien er veel geld te verdienen is aan huizen op dit moment, is ook het aantal makelaars explosief gestegen. Deze stijging is bijna een wildgroei te noemen. Voor kopers of verkopers is het er niet duidelijker op geworden welke makelaar nu de beste keuze is. Ze beloven allemaal een goede kwaliteitsstandaard, maar kunnen deze lang niet altijd leveren.

De wildgroei aan makelaars zorgt ook voor hogere prijzen en voor meer woningbezichtigingen. Verkopers weten namelijk dat huizen als warme broodjes over de toonbank gaan en willen daarom maximale prijzen vragen. Met zo’n groot aantal geïnteresseerden dat woningbezichtigingen komt doen, is de kans groot dat er uiteindelijk altijd iemand deze prijs neer gaat tellen. Zo’n overspannen markt met weinig aanbod en ontzettend veel vraag leidt er dus toe dat de prijzen flink oplopen.

Afspraak maken voor woningbezichtiging

Met dubbel zoveel concurrenten is het soms best lastig om een afspraak voor een woningbezichtiging in te plannen. Vaak is er al geen tijd meer om je langs te laten komen, of het huis is inmiddels al verkocht. Om dit te voorkomen kun je een aankoopmakelaar in de hand nemen. Deze makelaar houdt al het aanbod binnen jouw wensenlijstje in de gaten en kan sneller inspringen op een mogelijk passend huis.

Als je eenmaal een afspraak hebt gemaakt, wil je natuurlijk wel zo veel mogelijk uit de woningbezichtiging halen. Houd dus altijd een checklijstje bij de hand met dingen die je belangrijk vindt. Maak bij voorkeur ook een afspraak overdag, zodat alles duidelijk zichtbaar is. Door zelf goed rond te kijken naar de ruimtes, het schilderwerk, de kozijnen of andere onderdelen en hier foto’s van te maken, vorm je voor jezelf de beste indruk van het huis. Controleer ook in het huis op alle apparaten, zoals de cv-ketel of de apparatuur in de keuken. Wees niet bang om vragen te stellen. Kijk ook vooral verder dan het huis alleen, want de buurt waarin je mogelijk gaat wonen is net zo belangrijk!

Verspil geen kostbare tijd

Door de grote drukte op de woningmarkt is een woningbezichtiging niet meer zo vrijblijvend als het vroeger was. Stel je daarom vooraf altijd eerst de vraag of je wel daadwerkelijk langs wilt gaan. Het regelen van een woningbezichtiging kost veel tijd en moeite voor jezelf en eenmaal bij de woning kost het ook de makelaar veel tijd. Ga bij twijfel zeker een afspraak maken, maar wanneer je te veel twijfelt kun je het beter niet doen. Daarmee bespaar je meerdere partijen, waaronder jezelf, veel tijd en geld. Bedenk van tevoren ook goed wat je allemaal wilt weten, controleren en bekijken, zodat je gericht een woningbezichtiging kunt doen. Alleen zo haal je het maximale uit je woningbezichtiging.

Bedenktijd bij aankoop huis

Bedenktijd aankoop huis

De aankoop van een huis is verwarrend. Je tekent een contract en zit als het ware aan de aankoop vast. Ondanks dat je het contract niet zomaar kunt ontbinden heb je als koper een bedenktijd. De verkoper heeft deze bedenktijd juist weer niet. Om te weten te komen wat er allemaal bij deze bedenktijd komt kijken kun je het beste zoveel mogelijk informatie doorlezen. Er zitten namelijk wel wat regels aan verbonden en je kunt ook niet zomaar zeggen dat je de koop ongedaan maakt op een later moment. Maar hoe is de bedenktijd precies geregeld en wat komt er allemaal bij kijken? Lees snel verder en ontdek de mogelijkheden.

De bedenktijd is wettelijk vastgesteld

De koopovereenkomst bij de aankoop van een huis moet ondertekend worden door zowel de koper als de verkoper. In principe is hiermee de koop rond. De koper kan echter wel nog onder het contract uitkomen. Je hebt namelijk te maken met een wettelijke bedenktijd. Ook ontbindende voorwaarden zorgen ervoor dat je als koper nog de koop kunt ontbinden. De bedenktijd is altijd drie dagen en je hoeft hierbij geen reden op te geven om de koop te ontbinden. Deze drie dagen zijn echter wel op een speciale manier geregeld. Ook moet je goed weten hoe je de ontbinding kenbaar moet maken. Zo voorkom je dat er verwarringen ontstaan en je uiteindelijk alsnog door moet gaan met de koop.

De regels rondom deze bedenktijd

De wettelijke bedenktijd bij de aankoop van een huis begint om 0.00 uur van de dag nadat de koper een ondertekende variant van de koopovereenkomst heeft ontvangen. Dit is dus niet op de dag dat de overeenkomst ondertekend wordt, maar juist de dag erna. Vanaf dat moment zijn er drie dagen bedenktijd. In deze periode moeten minimaal twee werkdagen zitten. Als deze periode afloopt op een zaterdag, zondag of feestdag, wordt de periode verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Door hier slim mee om te gaan, heb je in sommige gevallen bijna een week om de koop te ontbinden. Doe je dit niet, dan moet je het bedrag van de woning overhandigen.

Altijd schriftelijk doorgeven van ontbinding

Als je je als koper wilt beroepen op de bedenktijd, dan moet je de ontbindingsverklaring doorsturen naar de verkoper. Dit moet dus voordat de termijn verstreken is. Dit kan overigens alleen bij een particuliere verkoop. Wanneer de koper handelt vanuit een bedrijf, dan mag de koper het contract niet ontbinden. De verkoper heeft ook geen wettelijke bedenktijd maar gaat akkoord met de verkoop zodra er een handtekening geplaatst is. Bij het verkopen van een woning moet je hier dus wel rekening mee houden. Als koper heb je altijd meer rechten en kun je ervoor zorgen dat je niet voor nare verrassingen komt te staan.

De ontbindende voorwaarden meenemen

Er is echter nog veel meer mogelijk bij het ontbinden van het contract. Ondanks dat de bedenktijd verstreken is, kun je namelijk ook nog te maken krijgen met de ontbindende voorwaarden die opgesteld zijn. Dit zijn de afspraken die gemaakt zijn tussen de koper en verkoper en kunnen verschillende opties met zich meebrengen. Hierbij geldt wel dat je alleen het koopcontract mag ontbinden wanneer je niet aan deze voorwaarden kunt voldoen en deze ook daadwerkelijk opgenomen zijn in het koopcontract. Staat een van deze zaken er niet in, dan zul je door moeten gaan met de koop van de woning.

Het verkrijgen van de hypotheek

Een van de ontbindende voorwaarden die jou extra tijd kan geven na de bedenktijd is voorbehoud van financiering. Dit is de meest voorkomende voorwaarde en houdt in dat je alleen met de koop doorgaat wanneer je de hypotheek rond krijgt. Als je geen hypotheek krijgt, kun je het contract ontbinden. Ook hiervoor moet een bepaald termijn aangegeven worden en opgenomen worden in het koopcontract. Als koper moet je dan wel een of meerdere afwijzingen van de banken kunnen overleggen. Ook hierover worden weer verschillende afspraken gemaakt tussen de partijen, zodat ook hier geen verwarringen over gaan ontstaan.

De bouwkundige keuring geeft de doorslag

De bedenktijd kan ook verlengd worden door een bouwkundige keuring. De bouwkundige keuring is de keuring die jou laat zien wat de nodige reparaties zijn voordat je in de woning kunt gaan wonen. Je krijgt dus als het ware de staat van de woning te zien. Op voorhand kun je al afspraken maken over deze keuring. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen met de koop akkoord gaat, wanneer het bedrag onder een bepaalde hoogte gaat blijven. Je wilt immers niet met het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar te maken krijgen, omdat hierbij de kosten enorm op kunnen lopen en je uiteindelijk ver over jouw budget moet gaan om in de woning te kunnen lopen. Wanneer de keuring uitwijst dat het forse bedragen met zich meebrengt, kun je als koper de koop nog ontbinden. In principe heb je als koper dus maar drie dagen bedenktijd. Echter kan de koop op verschillende momenten nog ongedaan worden gemaakt als je hier op voorhand al goede afspraken over gemaakt hebt. Ondanks dat deze afspraken opgesteld zijn, blijft het wel goed om te bekijken aan welke regels je moet voldoen en hoe je alles door moet geven. Zo zorg je voor de aankoop.

Hoeveel is kosten koper?

Hoeveel is kosten koper?

Een woning kopen. Het brengt een spannende tijd met zich mee en tegelijkertijd moet je je niet laten verleiden door de hoeveelheid informatie die je krijgt. Daarom is het altijd belangrijk om veel kennis te vergaren voordat je daadwerkelijk gaat zoeken naar een nieuwe woning. Zo kom je bijvoorbeeld kosten koper tegen bij de woningen. Maar wat is het eigenlijk? En aan welke kosten moet je gaan denken als je te maken krijgt met kosten koper? Het is goed om hier verder in te duiken, zodat je weet wat jou te wachten staat.

De kosten koper verder uitgelegd

Kosten koper zie je vaak bij de advertenties van een woning staan. In de meeste gevallen wordt het afgekort met k.k. Dit staat achter de koopprijs. In feite betekent het dat jij als koper de kosten op je neemt voor het overdragen van de woning. Echter zijn er dan veel verschillende zaken die onder deze kosten gaan vallen. Je moet daarom wel weten welke kosten je allemaal gaat krijgen en kunt berekenen hoeveel de kosten koper voor jou gaan zijn. Zo heb je officieel maar twee kostenposten. Dit zijn de overdrachtsbelasting en de notariskosten. In sommige gevallen kunnen er nog enkele andere kosten bij komen kijken, maar dit is afhankelijk van jouw afspraken.

Het percentage van de overdrachtsbelasting

De overdrachtsbelasting wordt ieder jaar opnieuw bepaald door de overheid. Dit wordt gedaan aan de hand van enkele procenten. Voor 2020 en 2021 is dit bedrag vastgesteld op 2 procent. De kosten koper kunnen hierdoor flink oplopen wanneer je een huis in een hoger segment koopt. Voor starters geldt er echter weer een andere regeling. De overdrachtsbelasting wordt namelijk afgeschaft vanaf 2021 voor starters in de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. Ook moet je daarvoor nog niet eerder een vrijstelling hebben gekregen. Als starter hoef je hierdoor dus minder eigen vermogen in te brengen dan de mensen die in de andere leeftijdscategorieën een huis gaan kopen.

De notariskosten opvragen voor inschakeling

De notariskosten vallen ook onder kosten koper. Deze kosten verschillen per notaris. Over het algemeen betaal je ongeveer 500 euro voor de leveringsakte. Je kunt daarom het beste verschillende notarissen met elkaar vergelijken, zodat je ook voor ogen hebt wat de verschillen gaan zijn. Door de tarieven op te vragen voorkom je dus hogere kosten dan nodig zijn en houd je ook weer geld over voor een later moment of eventueel de verbouwing van jouw nieuwe woning. Ook kun je door alle kosten alvast op een rijtje te zetten erachter komen wat jouw kosten koper gaan zijn, zodat je kunt bepalen of jouw woning ook echt bij jouw budget gaat passen.

Een voorbeeld met bedragen

Als voorbeeld een berekening van de kosten koper. Je hebt hiervoor een woning van 300.000 euro op het oog. In dit geval koop je hem ook voor dit bedrag. De overdrachtsbelasting is 2 procent van de koopsom. Dit komt neer op 6000 euro. Daar bovenop heb je de 500 euro van de notariskosten. Uiteindelijk ga je dus 6500 euro uit eigen zak betalen. De overige kosten die niet onder kosten koper vallen zullen wel meeberekend moeten worden voor jouw budget. Denk daarbij aan makelaarskosten, kosten voor de taxatie, het bouwkundig rapport, de notariskosten voor de hypotheekakte en het aanvragen van de NHG. Deze kosten kunnen ook nog hoog oplopen en dien je dus rekening mee te houden.

Aftrekbaar bij de belasting

De kosten koper zijn over het algemeen niet aftrekbaar bij de belasting. De overdrachtsbelasting en de notariskosten kunnen namelijk niet meegenomen worden in de belastingaangifte. Ook de makelaarskosten mogen niet afgetrokken worden. De andere kosten die bij de koop van de woning komen kijken, mogen juist wel weer afgetrokken worden. Zo kun je onder andere de bouwkundige keuring aftrekken van de uiteindelijke kosten die je gedurende een belastingjaar gaat krijgen. Dit kan dus wel grote voordelen opleveren voor jou. Je moet er wel rekening mee houden dat je dit doet in het jaar dat je ook de woning gekocht hebt.

Afhankelijk van het inkomen

De aftrekbaarheid van de kosten koper brengt voor iedereen andere bedragen met zich mee. Je hebt namelijk te maken met jouw eigen inkomen. Bij een belastbaar inkomen tot 68.508 euro geldt een percentage van 37,35 procent. Bij een belastbaar inkomen vanaf 68.508 euro mag er 49,50 procent worden afgetrokken. Daarbij worden wel de inkomens van alle volwassenen in een gezin meegenomen. Hier dien je dus wel rekening mee te houden. Je hebt daarvoor echter wel de kosten al betaald. Je zult het geld dus wel bij de hand moeten hebben als je overgaat tot de koop van de woning.

De kosten bij nieuwbouwwoningen

In sommige gevallen kun je een huis kopen zonder kosten koper. Dit is altijd bij een nieuwbouwwoning. Jij bent hier namelijk de eerste eigenaar van. Achter de vraagprijs van een nieuwbouwwoning ga je daarom altijd de afkorting v.o.n. tegenkomen. Dit is de afkorting voor vrij op naam. Hierbij betaal je dus geen overdrachtsbelasting en notariskosten, maar krijg je wel te maken met de andere kosten voor de financiering van de woning. Je moet dus wel altijd rekening blijven houden met een eigen vermogen. Dit is namelijk niet mee te financieren binnen jouw hypotheek, maar moet van jouw bankrekening gaan komen. Houd hier dus rekening mee.

Voorbehoud van financiering, wat betekent dat?

Voorbehoud van financiering

Voordat je jouw bod uitbrengt op een woning is er al veel aan vooraf gegaan. Maar ook tijdens het uitbrengen van een bod is er veel om op te letten. Zo moet je onder andere de voorwaarden op gaan stellen voor de verkoop. Een daarvan is voorbehoud van financiering en zal altijd in het voorlopig koopcontract opgenomen worden. Je moet dan wel goed weten wat het allemaal inhoudt. Zonder deze informatie sta je namelijk voor onaangename verrassingen en kan het voor extra hoge bedragen gaan zorgen bij de woning. Dus wat betekent het nou eigenlijk om een huis te kopen onder voorbehoud van financiering? Lees snel verder en ontdek.

Voorbehoud van financiering schriftelijk doorgegeven

Voorbehoud van financiering komt overal voor. Wanneer je naar woningen aan het kijken bent op een van de huizensites zal het namelijk ook al voorbij komen. Bij verschillende woningen staat namelijk “verkocht onder voorbehoud van financiering”. Dit houdt in dat er afgewacht wordt dat de hypotheek rondkomt bij de koper. Hierbij is er dus wel al een overeenstemming tussen de koper en verkoper bereikt, maar er zijn wel ontbindende voorwaarden aan verbonden. Deze voorwaarden zijn meegenomen in het voorlopig koopcontract en houdt dus in dat de koper de koop nog kan ontbinden als de gewenste hypotheek niet bereikt wordt. Daarbij is het wel belangrijk dat er een uiterste datum wordt vermeld.

Verschillende regels verbonden aan deze voorwaarde

Voorbehoud van financiering moet te allen tijde expliciet vermeld worden. Daarbij moeten er wel afspraken gemaakt worden. Zo moet de koper bewijzen overhandigen van de afwijzing. Gebeurt dit niet, dan zit de koper alsnog aan het huis vast en moet de financiering op een ander bedrag geregeld worden. Ook moet het altijd voor een bepaalde datum gebeurd zijn. Vaak is dit zes tot acht weken na het ondertekenen van het koopcontract. Het is een spannende tijd voor beide partijen, omdat de verkoper tot die tijd geen nieuwe bezichtigingen in kan plannen en dus ook geen nieuwe biedingen kan krijgen. Wel is er enige zekerheid als de koop op deze manier ontbonden wordt. De koper moet dan vaak 10 procent van de koopsom betalen.

Een verlenging is soms mogelijk

Voor de verkoper geldt dat na deze datum ervan uit gegaan kan worden dat de financiering geregeld is. Voorbehoud van financiering is immers maar tot een bepaalde datum opgeschreven in het koopcontract. Wanneer er tussentijds al duidelijk wordt dat het lastig wordt om voor deze datum alles geregeld te hebben, dan is het goed om dit te overleggen met de verkoper. De ontbindende voorwaarden kunnen dan worden verlengd. Dit kan echter alleen wanneer er goede afspraken worden gemaakt en deze ook weer zwart op wit komen te staan. Het blijft daarom belangrijk om niet alleen telefonisch maar ook schriftelijk te communiceren. Verwarringen en hogere kosten kunnen hierdoor voorkomen worden.

Andere voorwaarden in het koopcontract

Voorbehoud van financiering is niet de enige ontbindende voorwaarde die in het koopcontract wordt opgenomen. Zo is er bijvoorbeeld ook nog de financiering onder personeelscondities. In dit geval is de koper werkzaam bij een bank. Ook een starterslening of koopsubsidie, de Nationale Hypotheek Garantie, de huisvestingsvergunning, bouwtechnische keuring en de verkoop van eigen woning kunnen namelijk meegenomen worden in het document. Dit biedt namelijk ook extra zekerheden voor de koper en kan ervoor zorgen dat er geen risico’s worden genomen. Vooral de verkoop van de eigen woning kan immers risico’s met zich meebrengen als de koper ineens met twee woningen blijft zitten.

Goede onderbouwing en houden aan termijnen

Wanneer de ontbindende voorwaarden meegenomen moeten worden in het koopcontract moeten deze ook al gemeld worden bij het uitbrengen van een bod. Als voorbehoud van financiering hierin opgenomen is en er niet aan voldaan kan worden binnen de termijn, dan moet de ontbinding vanuit de koper goed onderbouwd worden. Dit gebeurt met een aangetekende brief aan de verkoper. De afwijzing van de hypotheekverstrekker moet dan altijd meegestuurd worden. Doe je dit als koper niet, dan kan de koop niet ontbonden worden en zul je het volledige bedrag alsnog moeten betalen. Houd je daarom ook aan deze afspraken, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan. De verkoper weet dan ook gelijk waar diegene aan toe is met de verkoop.

Soms extra kosten aan verbonden

Bij de ontbinding na voorbehoud van financiering moet daarom altijd aan een aantal zaken gedacht worden. Het is vaak kosteloos, maar er zullen bij veel makelaars en notarissen wel administratiekosten in rekening worden gebracht. Zo heeft de makelaar het recht om een bepaald bedrag voor de administratie in te houden. Daarbij kan de ontbinding dus alleen wanneer de voorwaarden niet voldaan kunnen worden en alles naar behoren gedocumenteerd is. Houd er ook rekening mee dat er een termijn aan vast hangt. Je kunt dus alleen binnen de afgesproken termijn ontbinden en alles moet te allen tijde schriftelijk gebeuren. Door alles volgens de regels uit te voeren en het voorbehoud van financiering mee te nemen in het koopcontract heb je voldoende houvast en zal er zowel voor de koper als de verkoper zekerheid zijn voor de woning. Alles wordt geheel naar behoren uitgevoerd en gecontroleerd door zowel een makelaar als de notaris. Het is daarom een belangrijke afspraak voor het volledige traject van verkoop.

Wat kost een makelaar gemiddeld?

Huisportaal makelaar

Een makelaar inschakelen voor de verkoop van jouw woning is een goede manier om de beste hulp te krijgen. Je hebt namelijk niet alleen de hulp bij het plaatsen van de woning op de website van de makelaar, maar ook met de onderhandelingen, het inplannen van de bezichtigingen en de juridische zaken die achter de schermen geregeld moeten worden. Hierdoor zit je wel vast aan een aantal kosten. De makelaar kent namelijk zowel opstartkosten als een courtage. De kosten voor de makelaars kunnen echter sterk van elkaar verschillen. Het is daarom goed om te weten wat de makelaar gemiddeld kost. Na het lezen van onderstaande informatie weet je wat je kunt verwachten.

De verschillende kosten van de makelaar

Een makelaar inschakelen kent verschillende kosten. Als eerste heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze kosten zijn de kosten om de makelaar in dienst te nemen en het uitvoeren van de noodzakelijke inspecties. Zo moet de waarde van de woning vastgesteld worden door onder andere een taxatie. Ook moet de woning op de website komen te staan. Wanneer je dit zelfstandig gaat doen, ben je bijvoorbeeld ongeveer 100 euro kwijt. Dit zit bij het inschakelen van een makelaar in de opstartkosten. Daarnaast heb je te maken met de courtage. Dit is de vergoeding die de makelaar vraagt als jouw woning verkocht is en is gebaseerd op de diensten en de uiteindelijke verkoopprijs van de woning.

De gemiddelde kosten afhankelijk van factoren

Wat een makelaar gemiddeld kost, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is er altijd een bepaald percentage opgesteld. Dit percentage kun je vaak nog naar beneden drijven door te onderhandelen. Bij een tegenvallende verkoopprijs kan dit wel als groot voordeel hebben dat je weinig kosten gaat maken aan de makelaar. Ook kan de makelaar mee profiteren wanneer je prijs hoger is dan de vraagprijs. Hierdoor zal er immers een hoger bedrag voor de makelaar worden verrekend door de notaris. Voor jou betekent dit echter ook dat je meer geld aan de makelaar kwijt gaat zijn. Het kan daarom goed zijn om naar vaste prijzen te gaan kijken voor de diensten die je ervoor krijgt.

Makelaars met elkaar gaan vergelijken

Wat de makelaar gemiddeld kost is geen hoog bedrag. De meeste makelaars hanteren namelijk een percentage van 1 procent. In sommige gevallen worden er hogere percentages aangehouden. In dit geval moet je goed na gaan denken wat je maximaal kwijt wilt gaan zijn aan de makelaar. Ook kun je gaan kijken naar de ervaringen van de makelaar. Hoe meer ervaring en hoe beter de diensten, hoe meer deze makelaar zichzelf terug gaat verdienen. Het is daarbij verstandig om verschillende makelaars met elkaar te gaan vergelijken voordat je daadwerkelijk overgaat op het maken van een afspraak. Zo voorkom je dat je uiteindelijk veel hogere kosten kwijt gaat zijn dan nodig is en kun je genieten van de verkoop.

Vaste prijzen hanteren voor de makelaar

Er gaan verschillende stappen aan vooraf wanneer je een makelaar in dienst neemt. De gemiddelde kosten zullen hierdoor ook verschillend. Zo kun je bijvoorbeeld ook een aankoopmakelaar in dienst nemen om op zoek te gaan naar een woning. Hierbij is het gebruikelijk om de kosten te baseren op een courtage. Deze makelaars kunnen ook verschillende percentages aanhouden. Sommige makelaars hanteren juist weer vaste prijzen. Zo kun je bijvoorbeeld 1750 euro betalen voor een bepaald aantal diensten. Je weet hierdoor op voorhand waar je aan toe bent en bepaalt ook zelf welke diensten er door de makelaar uit handen genomen worden.

Het aanvragen van de hypotheek

Je kunt vooraf dus weten wat je kunt verwachten van de gemiddelde kosten van een makelaar. Echter kun je soms ook de kosten meefinancieren in de hypotheek. Vroeger was het mogelijk om meer financiering te krijgen dan de aankoopprijs van de woning. Op dit moment kan dit niet meer. Je kunt namelijk maar tot maximaal 100 procent van het bedrag krijgen van de bank. Dit houdt ook in dat je jouw eigen vermogen in moet gaan brengen. De makelaarskosten zullen hierdoor vaak uit eigen zak moeten komen. Sparen voordat je aan een eigen woning gaat beginnen kan daarom wel een verstandige keuze gaan zijn.

Altijd alles vanuit jouw eigen zak betalen

De kosten van een makelaar kunnen hoog oplopen. Hierdoor komt ook vaak de vraag of je deze kosten kunt aftrekken bij de belasting. Dit is niet het geval. De bemiddelingskosten moeten daarom altijd zelf gefinancierd worden. Je kunt ze niet meenemen in de belastingaangifte. Vroeger was dit dus wel mogelijk, maar vandaag de dag moet je een goed eigen vermogen gaan hebben. Ook dit brengt met zich mee dat je goed moet gaan kijken naar de gemiddelde kosten van een makelaar. Je kunt jezelf hiermee immers voldoende geld gaan besparen, wat je uiteindelijk weer overhoudt voor jouw nieuwe woning. Een goede vergelijking geeft jou dus ook weer nieuwe mogelijkheden en kansen op de woningmarkt. Zowel bij het kopen als verkopen van een woning is het goed om te bekijken wat een makelaar gemiddeld kost en waar je allemaal rekening mee moet houden. Hoe meer je hiermee aan de slag gaat, hoe beter de verkoop van de woning gaat worden en zet alle mogelijkheden voor jezelf op een rijtje voor de beste keuze.

Koopcontract huis zonder makelaar

Geen makelaar

De een gaat de woning verkopen door middel van een makelaar, de ander wil het liefst de regie volledig in handen houden. Hoewel beide manieren zowel voor- als nadelen hebben, zijn er ook verschillende zaken die meegenomen moeten worden en waar ook aan gedacht moet worden om alles in goede banen te leiden. Een daarvan is het koopcontract. Ondanks dat je geen makelaar inschakelt, is het contract wel een belangrijk gegeven. Hierin staan namelijk alle afspraken, zodat de partijen weten wat de rechten en plichten zijn en waar rekening mee gehouden moet worden. Maar waar moet je allemaal op letten en welke voordelen levert het op? Lees snel verder en ontdek alles wat je moet weten.

Het koopcontract opstellen bij verkoop zonder makelaar

Een koopcontract van een huis verkopen zonder makelaar brengt verwarring met zich mee. Normaal gesproken wordt het namelijk opgesteld door de makelaar. Het contract is echter ook nodig om de verkoop officieel te maken bij een particuliere verkoop. Het is een standaard document waarin alle afspraken vastgelegd worden. De onderhandelingen en afspraken zijn tussen jou en de koper verlopen en moet dus nog zwart op wit komen te staan. Doordat je zelf de onderhandelingen hebt gevoerd, zijn deze afspraken ook veel beter vast te stellen. Tenminste, als je weet wat er allemaal in het koopcontract moet staan en je er zeker van bent dat er niets over het hoofd wordt gezien. Je kunt dus niet zomaar een klein documentje opstellen.

Verschillende gegevens meenemen in het contract

Als eerste ga je daarom kijken naar wat er allemaal in het koopcontract komt te staan. Zo is het eindbod het belangrijkste. Dit is het bedrag dat jij als verkoper gaat krijgen van de koper. Het gehele bedrag bestaat uit het bod dat de koper heeft gedaan, het bedrag voor de roerende zaken en eventueel andere bedragen die meegenomen moeten worden. Ook staan de ontbindende voorwaarden, de overdrachtsdatum en de lijst met roerende zaken in het contract. Uiteindelijk zullen de belangrijkste kenmerken van de woning ook meegenomen worden in het document. Vergeet ook niet om de persoonsgegevens van alle partijen op te nemen in het document. Zo maak je het contract officieel.

Aan de hand van een voorbeeld opstellen

Zonder makelaar een huis verkopen, betekent dus ook dat je zelf het koopcontract op moet gaan stellen. Je kunt er daarom voor kiezen om een voorbeeld te gebruiken, die je aanvult met jouw eigen afspraken en de bedragen. Doordat je het voorbeeld gevolgd hebt, weet je zeker dat alles naar behoren opgesteld is. Je kunt echter ook het volledige koopcontract opstellen zonder een voorbeeld. In dit geval is het wel aan te raden om een juridische check aan te vragen. Zo voorkom je dat de koop uiteindelijk ongeldig verklaard wordt en je alsnog opnieuw moet beginnen met het gehele traject. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen, zodat je geen extra kosten gaat krijgen voor het plaatsen van de woning op een van de huizensites en het adverteren via meerdere kanalen.

Een expert inschakelen voor het koopcontract

Het koopcontract kan ook opgesteld worden door een expert. Zelfs als je jouw huis zonder makelaar gaat verkopen kun je een expert inschakelen om het contract op te stellen. Hierdoor heb je dit gedeelte van de verkoop goed geregeld. Ook dan is een juridische check soms aan te raden. Je moet hiervoor eerst zelf controleren of de juiste informatie doorgegeven wordt. De afspraken kunnen immers alleen doorgegeven worden door jou en de koper. Wanneer dit allemaal goed aangeleverd is, kan de check worden uitgevoerd en wordt er gecontroleerd of alle belangrijke zaken opgenomen zijn in het document. Ook tegenstrijdige dingen moeten eruit gehaald worden, zodat het geheel betrouwbaar wordt. Je kunt ook hierdoor niets meer over het hoofd zien en kunt nog extra tips gaan ontvangen.

De gevolgen van de ontbindende voorwaarden

Het koopcontract wordt daarbij ook wel een voorlopig koopcontract genoemd. Bij het verkopen van het huis zonder makelaar kan dit al gauw verwarrend worden. Het is in principe precies hetzelfde. Het wordt wel eens voorlopig genoemd, omdat de ontbindende voorwaarden ervoor kunnen zorgen dat de koop ontbonden wordt. Ook de wettelijke bedenktijd van drie dagen kan ertoe leiden dat de koop niet doorgaat. Als verkoper kan het daarom alsnog een spannende tijd worden. De ontbindende voorwaarden moeten altijd op voorhand door de koper aangegeven worden en worden meegenomen in het contract. Hierdoor weten de partijen waar ze aan toe zijn en kan erop ingespeeld worden.

Altijd voldoende controle op de verkoop

Het koopcontract kent ook een datum van overdracht. Op deze dag moeten beide partijen aanwezig zijn bij de notaris om de sleuteloverdracht te regelen en de leveringsakte te tekenen. Vanaf dat moment is het pas officieel. Beide handtekeningen moeten dus zowel onder het koopcontract als onder de leveringsakte komen. Alleen wanneer deze handtekeningen compleet zijn, kan de koop officieel gemaakt worden en ben je ervan verzekerd dat je het geld in handen gaat krijgen. Wel heb je altijd een expert erbij zitten die ervoor kan zorgen dat alles nog een keer gecontroleerd wordt. Hierdoor heb je dus ook een veiliger gevoel bij de verkoop. Zelfs de verkoop zonder makelaar kan veilig en goed verlopen en staan de afspraken altijd op papier.

Wanneer courtage van makelaar betalen?

Makelaarscourtage

Jouw huis verkopen brengt altijd kosten met zich mee. Zeker wanneer je de woning met behulp van een makelaar in de verkoop zet. De makelaar vraagt namelijk altijd een courtage. Dit is de vergoeding voor de diensten die geleverd zijn. Het is afhankelijk van de afspraken die jij maakt hoe hoog deze kosten gaan zijn. Ondanks dat je ervan verzekerd bent van deze extra kosten, wil je altijd weten wanneer je deze moet gaan betalen. Je wilt immers niet voor verrassingen komen te staan en zonder verkoop aan hoge kosten vast komen te zitten. Maar wanneer betaal je de courtage van de makelaar? Lees snel verder en ontdek.

De courtage van de makelaar betalen na verkoop

De courtage van de makelaar is de beloning die de makelaar krijgt als de woning verkocht is. Hiermee worden alle diensten betaald die tijdens het verkooptraject verricht zijn. Je hoeft deze dus echt alleen te betalen als de verkoop gelukt is. Je kunt het daarom zien als een no cure no pay beloning. Als er geen succes geboekt wordt bij de verkoop, dan hoef je ook niet te betalen. Wel heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze worden altijd vooraf betaald. Dit is een laag bedrag in tegenstelling tot de courtage die de makelaar vraagt. De courtage is namelijk een bepaald percentage van het verkoopbedrag en kan hoog oplopen als jouw woning voor een hoger bedrag aan de koper overhandigd wordt.

De hoogte van de bedragen verder uitgelegd

De makelaarscourtage van de makelaar betalen wordt daarom uitgesteld tot na de verkoop van de woning. Je betaalt dit niet gelijk aan de makelaar. De notaris verrekent het bedrag namelijk met de verkoopprijs. Wanneer de woning van eigenaar wisselt via de notaris, begint de verrekening. Als je bijvoorbeeld jouw woning voor 200.000 euro verkoopt en de courtage 1 procent is, dan zal dit bedrag op de notariële akte verschijnen. Ook worden vanaf dat moment de notariskosten opgesteld op de akte. Hierdoor heb je gelijk een goed overzicht en weet je precies wat je allemaal moet gaan betalen en welk bedrag er uiteindelijk overblijft van de woning. Je hoeft hier zelf niets meer aan te doen, behalve de bedragen nog eens controleren aan het einde van de verkoop.

Bij de notaris worden de kosten verrekend

De courtage van de makelaar betalen gebeurt nooit rechtstreeks. De verrekening zorgt er namelijk voor dat de notaris het geld krijgt en deze weer doorspeelt naar de makelaar. Je hoeft hier zelf geen rekening mee te houden bij de verkoop. Wel moet je de bedragen in het achterhoofd houden, omdat deze immers van het uiteindelijk bedrag afgaan en niet op jouw rekening zal verschijnen. De opstartkosten die je van tevoren moet betalen zullen wel van jouw eigen geld betaald moeten worden. Bekijk daarom altijd goed of je dit wel kunt betalen of dat je toch op een andere manier met de verkoop van de woning moet beginnen.

De kosten uit eigen vermogen

Er zijn echter wel bijkomende kosten die van jouw eigen vermogen betaald moeten worden. Zo wordt er vaak gevraagd om een bouwkundige keuring. Het is goed om deze keuring op voorhand al uit te laten voeren. Zo heb je namelijk een goed overzicht van de noodzakelijke reparaties en de kosten. Het achterstallig onderhoud komt hiermee ook aan het licht. Dit onderhoud moet op voorhand uitgevoerd worden. Denk daarbij aan rottende raamkozijnen, elektriciteit en asbest. Om zoveel mogelijk uit de verkoop te kunnen halen, moet er dus wel geïnvesteerd worden in deze reparaties. Doe je dit niet, dan zal de koper vragen om een lagere verkoopprijs en kun je al gauw veel geld mislopen voor jouw woning.

De noodzakelijke kosten en de zekerheid die je hebt

Naast de courtage van de makelaar moet je dus wel enigszins gaan investeren in de woning. Hierbij gaat het voornamelijk uit de noodzakelijke reparaties. Je hoeft geen cosmetische aanpassingen te doen, omdat dit vaak afhankelijk is van de smaak van de koper. Je hebt dus al snel onnodige kosten, terwijl de koper dit wellicht zelf ook weer uit gaat voeren. De courtage van de makelaar betalen is hierdoor de belangrijkste kostenpost om te onthouden bij de verkoop. Doordat je deze niet hoeft te betalen als jouw woning niet verkocht wordt, heb je geen onnodige kosten en kun je jouw woning weer op een andere manier gaan verkopen als dit nodig blijkt te zijn. Je hebt hierdoor alleen weer te maken met nieuwe opstartkosten als je naar een andere makelaar op zoek gaat.

De beste prijzen na voorbereiding

Nog niet overtuigd? Dan kun je het beste gaan kijken bij verschillende makelaars wat de courtage is. Door verschillende makelaars met elkaar te vergelijken en te bekijken welke courtage je de makelaar moet betalen kun je ook bekijken waar jij het meeste uit de verkoop van de woning kunt gaan halen. Houdt daarom altijd alle mogelijkheden op en maak het ook mogelijk dat je voor de beste prijzen gaat. Zo haal je alles uit de verkoop van jouw huis en kun je genieten van het bedrag dat je uiteindelijk in handen gaat krijgen. De goede voorbereiding is daarmee het halve werk en je kunt zelf op zoek gaan naar jouw droomhuis. De verhuizing is hierdoor gelijk dichterbij.

Bod op huis: Voorbeeldbrief

Biedingsformulier voorbeeld

Heb je een woning gevonden die geheel aan jouw wensen aansluit en bijna bij jouw budget past? Dan is het tijd op een bod te plaatsen op dit huis. Een bod op een huis plaatsen wil je het liefst zo goed mogelijk doen. Geen standaard mailtje naar de verkoper en makelaar, maar op een professionele manier opgesteld. Zo weet je namelijk zeker dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Je kunt bij een bod op een huis een voorbeeldbrief gebruiken om niets over het hoofd te zien. Maar wat staat er dan allemaal in zo’n brief en hoe zorg je ervoor dat je het echt volgens de regels hebt gedaan? Onderstaande informatie legt het allemaal voor jou uit.

Voor de voorbeeldbrief bij een bod op een huis

Een bod op een huis door middel van een voorbeeldbrief kan jou helpen om op een goede manier jouw openingsbod door te geven aan de verkoper en de makelaar. Maar wanneer breng je dit bod uit? Dit doe je meestal pas na een tweede bezichtiging. Je weet dan immers zeker dat het jouw droomhuis is. Het kan echter ook eerder. Bij het bieden op een woning zitten niet direct regels, maar wel zaken om rekening mee te houden. Zo moet er niet alleen een bedrag in de brief staan, maar ook de ontbindende voorwaarden. Het totaalplaatje zorgt ervoor dat de koop van de woning geheel naar wens kan gaan belonen.

Een bod op het huis met voorwaarden

De ontbindende voorwaarden zijn belangrijk bij een bod op een huis. Dit zijn namelijk de voorwaarden die in het voorlopig koopcontract komen te staan. Wanneer je onverhoopt niet aan deze voorwaarden kunt voldoen, kun je de koop ontbinden. Denk bijvoorbeeld aan het rondkrijgen van de hypotheek. Lukt dit niet, dan kom je er nog onder uit. Stel je deze voorwaarden niet op, dan kan het zijn dat je een flink bedrag moet gaan betalen als boete. De voorwaarden moeten vanaf jouw eerste bod al opgesteld worden. Deze worden dus ook meegenomen in de voorbeeldbrief en kun je geheel naar wens aan gaan passen. Zo kan de verkoper ook bepalen of er onderhandeld gaat worden.

De keuze die je kunt maken

Bij het bod op een huis kun je ook melden welke roerende zaken je graag over zou willen nemen. Op voorhand is er door de verkoper al een lijst opgesteld met zaken die niet meegaan naar hun nieuwe woning. Zo kunnen een vloer, enkele meubelstukken en zonwering bijvoorbeeld onder deze zaken vallen. In de voorbeeldbrief worden deze ook altijd meegenomen, omdat er dan misverstanden kunnen worden voorkomen. Maar dan is het nog aan jou of je jouw bod daadwerkelijk met een brief door gaat geven of toch liever gaat bellen. Bellen is natuurlijk altijd sneller en je kunt al een beetje aanvoelen wat de reactie van de verkoper is. Echter kan de verkoper jou ook al peilen. Hierdoor kan de prijs ook al snel opgedreven worden.

Het opstellen van de brief

Wanneer je het lastig vindt om jouw bod op een huis uit te brengen via de telefoon, is een brief of e-mail handiger. Hier kun je de voorbeeldbrief dus voor gaan gebruiken. Hiervoor moet je als eerste alles voor jezelf op een rijtje zetten en eventueel met een aankoopmakelaar overleggen wat het beste gaat zijn. Je kunt dus ook altijd rustig nadenken en de spanning wordt door de (online) makelaar bij je weggehaald. Daarbij is het ook altijd verstandig om jouw bod schriftelijk te bevestigen, dus de voorbeeldbrief volgen kan sowieso geen kwaad. Je weet op deze manier zeker dat er geen verwarring kan ontstaan.

Ook de mogelijke extra kosten vermelden

Maar wat staat er nou precies in de voorbeeldbrief en hoe stel je hem op? Een bod op een huis uitbrengen, begint met de plaats en de datum. Ook het onderwerp zet je erbij. Hierbij begin je met het woord ‘bod’ en daarna met het adres van de nieuwe woning. Daarna zet je de informatie erin wat erin moet. Zo meld je dat je voor een tweede keer de woning bent gaan bekijken en om welke woning het precies gaat. Dit wordt gevolgd door het bod, welke je zowel in cijfers als volledig uitgeschreven meldt. Je moet ook nadenken over de extra kosten die je verwacht te maken, omdat deze wellicht opgevallen zijn. Ook vertel je de ontbindende voorwaarden die voor jou krijgen, zoals de hypotheek, het krijgen van een NHG, tot wanneer het bod geldig blijft en wat de uitkomst van de bouwtechnische keuring is. Mocht je nog roerende zaken over willen nemen, dan dien je dit ook te vermelden.

Nog een extra keer nadenken

Je hebt de voorbeeldbrief hiermee geheel naar eigen wens gemaakt en kunt een bod op een huis uitbrengen zonder uiteindelijk voor verrassingen te staan. Check daarbij wel altijd of alles volledig ingevuld is en of je zeker bent over het bod dat je gaat plaatsen. Neem de onderhandelingen daarbij ook in gedachten. Je wilt immers niet dat je uiteindelijk ver boven jouw budget moet gaan zitten om het droomhuis te kunnen kopen. Daarna stuur je de brief door naar zowel de verkoper als de makelaar, zodat jouw bod vast staat. Daarna is het alleen nog maar afwachten voor antwoord.

Wat is de WWFT wet?

WWFT wetgeving

Sinds 2008 kennen we in Nederland de WWFT wet; een wet die moet voorkomen dat bedrijven kunnen worden gebruikt voor witwas praktijken en dat geld niet kan worden geïnvesteerd in terrorisme op diverse niveaus. De volledige naam van de WWFT wet is dan ook Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme. Wat houdt deze wet precies in en waarom is deze zo belangrijk binnen het Nederlandse recht?

Financiële markt

De financiële markt is zeer gevoelig voor witwassen en investeringen vanuit het criminele circuit, waarmee men zich probeert te verplaatsen van het zwarte naar het grijze of witte circuit. Er zijn diverse financiële instellingen die zich moeten houden aan de WWFT wet; banken, investeringsmaatschappijen, verzekeraars, bemiddelaars in levensverzekeraars, maar ook taxateurs van ontroerend goed gerelateerde zaken. Alle financiële afdelingen waarbij een zekere mate van integriteit komt kijken vallen dus onder deze belangrijke wet.

Toezicht op de wet

Toezicht op de WWFT wet is voor een deel natuurlijk de verantwoordelijkheid van financiële instellingen zelf, maar deze hebben soms tegenstrijdige belangen. Daarom zijn er voor de naleving van de WWFT wet twee belangrijke toezichthouders; de Nederlandse bank en de Nederlandse Autoriteit financiële markten. Deze toezichthouders zien toe op een correcte naleving van twee factoren in het bijzonder; het cliëntonderzoek en de meldingsplicht. Het cliëntonderzoek dient ervoor zodat men als financiële instelling weet met wie men zaken doet, alvorens over te gaan op een transactie in wat voor vorm dan ook. Meldingsplicht is gericht op het melden van ongebruikelijke transacties binnen het financiële spectrum, met als voorbeeld geld dat naar ongeïdentificeerde bedrijven of instellingen in oorlogsgebieden gaat. Het melden van een ongebruikelijke transactie in goede trouw geeft je een onaantastbare status; je bent dan gevrijwaard civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Indicatoren voor meldingen

De WFFT wet kent enkele indicatoren waaronder ongebruikelijke transacties kunnen of moeten worden aangegeven. Deze zijn onderverdeeld in objectieve en subjectieve indicatoren. Objectieve indicatoren zijn bijvoorbeeld contante transacties ter waarde van 15.000 euro of meer met aangewezen landen., dit geldt ook voor het kopen en zelf verkopen van een huis. Subjectieve indicatoren zijn veronderstelde verbanden omtrent transacties met aangewezen landen, waarbij een vermoeden van terrorisme of witwassen een grote rol speelt.

Een verbodsbepaling

Een ander belangrijk onderdeel van de WWFT wet is de verbodsbepaling. Het is niet toegestaan een financiële transactie aan te gaan met een andere partij, wanneer er voorafgaand geen sprake is geweest van cliëntonderzoek. Heb je al een geschiedenis met dezelfde zakelijke relatie, maar is nog nooit onderzoek uitgevoerd, dan dient de relatie per direct te worden gestopt en kunnen aanvullende sancties volgen.