Je huis verkopen in Amsterdam? Dit is wat je moet weten

Makelaar Amsterdam Oost

Ben je van plan je huis in Amsterdam te verkopen? Zo ja, dan zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Van het vinden van de juiste makelaar tot het vaststellen van een concurrerende vraagprijs, er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden voordat je je huis op de markt zet. We hebben 8 belangrijke tips op een rijtje gezet die je helpen om je huis snel en voor de best mogelijke prijs te verkopen. Lees verder voor meer informatie! 

#1 Vind een gerenommeerde makelaar 

Het vinden van een ervaren en gerenommeerde makelaar is een van de belangrijkste stappen bij het verkopen van een woning. Onderzoek voordat je beslissingen neemt makelaars in je omgeving en lees recensies van hun vroegere klanten. Je kunt ook vrienden of familieleden om aanbevelingen vragen. Zorg ervoor dat je een Makelaar in Amsterdam Oost vindt die goed op de hoogte is van de plaatselijke markt, en die bereid is hard voor je te werken!

#2 Stel een concurrerende vraagprijs vast 

Door een vraagprijs vast te stellen die zowel realistisch als concurrerend is, kun je ervoor zorgen dat je huis snel en voor de volle waarde wordt verkocht. Overweeg onderzoek te doen naar vergelijkbare woningen in je omgeving om een idee te krijgen van waar andere huizen recent voor verkocht zijn. Een professionele taxatie kan ook nuttig zijn om de werkelijke waarde van je huis te bepalen. 

#3 Bereid je huis voor op bezichtigingen 

Je huis moet er op zijn best uitzien als het snel verkocht wil worden, dus neem voor de bezichtigingen de tijd om elke kamer op te ruimen en grondig schoon te maken. Dit omvat het opruimen van meubels en het opruimen van oppervlakken van persoonlijke voorwerpen of overtollige prullaria. Kleine problemen in huis – zoals gaten in de muren of piepende deuren – repareren helpt ook om een goede indruk te maken op potentiële kopers.

#4 Adverteer online en offline 

Adverteren is essentieel bij de verkoop van een huis, dus zorg ervoor dat je zowel offline (denk aan krantenadvertenties) als online (via Social Media netwerken) adverteert. Dit vergroot de zichtbaarheid voor potentiële kopers, waardoor ze meer mogelijkheden hebben om je woning te bekijken en een bod te doen als ze geïnteresseerd zijn. 

#5 Overweeg professionele foto’s en video’s

Als het tijd is om je huis online te adverteren, is het altijd het overwegen waard om professionele foto’s te laten maken, omdat die meestal meer aandacht trekken dan amateurfoto’s (vooral als ze naast andere advertenties worden geplaatst). Professionele video’s kunnen ook nuttig zijn; ze geven potentiële kopers een kijkje in hoe het wonen in de woning zou kunnen zijn zonder er zelf ooit een voet binnen te hebben gezet!

#6 Wees bereid om te onderhandelen

Bij het doen van een bod op een woning verwachten kopers vaak dat verkopers zullen onderhandelen over bepaalde punten zoals reparaties of afsluitkosten – wees dus voorbereid! Voordat je in onderhandeling gaat met een potentiële koper, moet je alle mogelijke scenario’s doordenken en vooraf bepalen waar je bereid bent compromissen te sluiten, zodat je later tijdens de onderhandelingen niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

#7 Stel relevant papierwerk samen

Wanneer iemand onroerend goed koopt of verkoopt, komt er waarschijnlijk papierwerk bij kijken – zorg er dus voor dat alles in orde is voordat je je huis op de lijst zet! Verzamel alle relevante documenten, zoals koopakten, eigendomsbewijzen en bouwvergunningen zodat potentiële kopers er gemakkelijk bij kunnen wanneer dat nodig is! 

#8 Plan vooruit voor de verhuisdag

Zodra je eindelijk een bod krijgt van iemand die je huis wil kopen, begin dan met de voorbereidingen voor de verhuisdag. Maak lijsten van spullen die moeten worden ingepakt, plan zo nodig verhuizers in, breng nutsvoorzieningen over van het ene adres naar het andere zodat alles soepel verloopt zodra de verkoop is afgerond. De tijd nemen om te plannen hoe en wanneer alles zal gaan op de verhuisdag kan je hoofdpijn, frustraties en kosten besparen. Vooruit plannen houdt rekening met onverwachte vertragingen of ongelukken en stelt je in staat ze op te vangen zonder je gehaast of overweldigd te voelen. Bovendien kun je er door vooruit te plannen voor zorgen dat je meubels in de nieuwe ruimte passen en dat alle benodigde spullen voor de verhuizing aanwezig zijn. 

Een huis verkopen kan een lang en moeilijk proces lijken, maar met een goede voorbereiding hoeft het niet moeilijk te zijn. Met deze 8 tips heb je alle hulpmiddelen voor succes. Dus maak aantekeningen, plan vooruit en vergeet niet – onderzoek gerenommeerde makelaars. Je zult jezelf later dankbaar zijn!

Drie tips om meer voor je huis te ontvangen tijdens de verkoop! 

Houtenvloer woning

Natuurlijk wil je het huis voor een zo hoog mogelijke prijs op de markt zetten. Om dat te bereiken kun je verschillende werkzaamheden zelf verrichten, zonder tussenkomst van een aannemer of vastgoedhandelaar. 

De eerste tip tel ik niet eens mee, want die is eigenlijk zo logisch. Maak je huis grondig schoon!  

De tweede tip is belangrijker, de vloerbedekking, investeer in de vloerbedekking. 

De nieuwe eigenaar ziet de kleine vlekken in het tapijt op de gang toch niet, denk je. Maar ik denk van wel. Jij en je medebewoners zijn gewend aan de vlekjes, je kent de geschiedenis ervan, weet hoe ze ontstaan zijn. De kandidaat-koper heeft die voorkennis niet. 

Weghalen

Vloerbedekking, zoals tapijten, vloertegels en lopers kun je beter weghalen. Behandel de onderliggende vloer. Met een schuurbeurt en een laag blanke lak als het hout is, en er nog goed uitziet.  

Maar als dat niet het geval is moet je grondigere maatregelen nemen. De vloer egaliseren door het aanbrengen van MDF-platen en een nieuwe, houten vloer. Het lijkt een grote en onnodige uitgave, maar vergeet niet dat het de prijs kan bepalen voor je huis. Het is ook iets wat je al kunt doen voordat je definitief besluit je huis te verkopen. Je zou de investering dus over enkele jaren kunnen verspreiden. 

Ook de tweede, serieuze tip is logisch 

Verzorg de tuin voor en achter het huis. Let daarbij op het gazon. Maak dat niet te groot. Het is makkelijk aan te leggen, maar een groot gazon kan nieuwe kopers afschrikken, het onderhoud is wel veel werk. 

Leg liever een klein stukje waterwerk aan. Een vijvertje met een fontein is leuk, schoon en ziet er goed uit. Bovendien leidt het af van wat minder geschikte details in je tuin.  

Het is de bedoeling dat je ruimte schept in je huis en in je tuin 

Haal gewoon weg wat niet meer nodig is. Mijn derde tip is een extensie van de eerste, gratis tip, ruim op en maak schoon.  

Die gangkast, die je nodig had omdat de kastruimte op de slaapkamers niet voldoende was. De nieuwe koper kan beter zelf bepalen hoeveel opslagruimte hij nodig heeft in zijn nieuwe huis. 

Bijna alle kasten en meubels kun je beter weghalen, voor er kopers komen kijken. Dat geeft de kopers niet alleen het gevoel een groter huis te kopen dan het werkelijk is, het geeft tegelijk een beter overzicht van het hele huis. 

Sla de ongebruikte meubels ook niet op in de garage of de schuur 

 Als je het huis wilt verkopen kun je beter een opslagbox of een container huren, om daarin die meubels en andere spullen een tijdelijk plekje te geven. Dat is ook makkelijker wanneer je gaat verhuizen. 

Het algemene advies blijft; maak schoon, ruim op en breng achterstallig onderhoud naar een actuele stand. En wees niet bang voor investeringen, je verdient ze snel weer terug bij de verkoop. 

Meubels huren met Move&Rent

Meubels huren

Jouw slimme & duurzame oplossing. Wist je dat er in Europa jaarlijks 10,5 miljoen ton meubels worden geproduceerd en slechts 10% wordt hergebruikt en gerecycled? De tijd van hyperconsumptie is voorbij, we moeten anders en verantwoord consumeren. Daarom werken HuisPortaal.nl en Move&Rent samen om jou de beste en meest duurzame meubelverhuurservice aan te bieden. Selecteer je meubels, kies je contractduur en Move&Rent zorgt voor de rest.

Move&Rent bieden:

  • Alleen nieuwe meubels
  • Flexibel huur contract
  • All-inclusive service: levering, montage, installatie en retour.
  • Duurzame impact: we geven meubels een tweede leven en zetten ons in voor zero waste.

Pakketten

Ontdek alle pakketten die we hebben samengesteld voor jou!

Huur je meubels

Appartement “First” IKEA

Ga naar pakket →

IKEA meubels huren

Appartement “Medium” IKEA

Ga naar pakket →

Meubels huren

Appartement “Premium” IKEA

Ga naar pakket →

Een wereldwijd ‍ millieuvriendelijk concept

Sinds de oprichting in 2012 is Move&Rent gebouwd naar het concept van de circulaire economie en volgens de waarden van eco-verantwoordelijkheid en solidariteit:

  • Geen voorraad, geen magazijn: een echt just-in-time  en maatwerk in logistiek voor een betere CO2-voetafdruk.
  • Zero waste: een tweede leven voor alle meubels aan het einde van het contract.
  • Solidariteit: we schenken regelmatig meubels aan goede doelen (Rode Kruis, Leger des Heils, enz.).

Move&Rent en HuisPortaal.nl geloven  allebei in maatwerk. Het overtreffen van de verwachtingen is de sleutel tot  klanttevredenheid. Vind de accommodatie van jouw droom en richt deze in met  het meubilair dat je mooi vindt!