De zitzak, een goed alternatief voor de klassieke stoel?

Ontstaan van de zitzak

In het midden van de vorige eeuw, in het pittoreske Lombardije, merkten Pierro Gatti, Paolini en Franco Theodoro, drie Italiaanse modeontwerpers van het modehuis Zanotta, dat hun werknemers tijdens de koffiepauze een aantal met piepschuim gevulde zakken als zitvlak gebruikten. Dit inspireerde hen om te experimenteren met een nieuw stoelontwerp: een lederen zak zou gevuld worden met schuim, en zo werd de zitzak geboren. In tegenstelling tot een klassieke stoel is een zitzak redelijk stevig en eenvoudig van constructie, aangezien deze enkel bestaat uit een omhulsel, vervaardigd uit stevig stof (zoals leder, suède, corduroy of imitatiebont), en een vulsel dat meestal bestaat uit polystyreen bolletjes of gedroogde bonen.

De intrede van de zitzak in onze werk-en leefruimte

Sinds het allereerste exemplaar dat in 1969 werd ontwikkeld, is de zitzak in veel verschillende kleuren, vormen en maten op de markt verschenen. De eerste zitzakken werden al snel designer decoratieobjecten, die hun plaats vonden in de moderne interieurs van de latere decennia. Dit waren immers tijdens waar het modernisme niet alleen invloed had op de architectuur, maar ook op het interieur van deze gebouwen. In deze kunststroming werd steeds ruimte gemaakt voor ontwerpideeën die radicaal braken met de regels van het verleden.  De zitzak leek een ideaal alternatief op de klassieke stoel die al millennia lang gebruikt werd. Zo werden er niet alleen zitzakken voor moderne salons vervaardigd, maar ook exemplaren voor kinderen en baby’s. Er werd nadien ook geëxperimenteerd met zitzakken op het werk. Dit waren de hoogtijden van het kantoorwerk, waarbij werknemers lange uren sedentair op een stoel bleven zitten. Dit had nefaste gevolgen voor de gezondheid van de werknemer, onder meer een hele hoop rugklachten. Aangezien de zitzak zeer comfortabel aanvoelt, dacht men dat dit een alternatief kon zijn op de klassieke stoel. Daarom vindt men vandaag de dag in vele moderne kantoorruimtes nog steeds zitzakken, die aan de werknemer heel wat meer comfort moeten bieden. Daarbij is het voor veel ondernemers belangrijk om hun kantoor een hip en jong karakter te geven. In zeer concurrentiële tijden, is het de bedoeling om frisheid en dynamisme uit te stralen, een beeld dat moderne ondernemers graag geassocieerd zien met hun bedrijf.

Impact van de zitzak op onze gezondheid.

Het comfort dat de zitzak aanbiedt, kan zeer misleidend zijn. Men kwam erachter dat een langdurig gebruik van dit modieus meubelstuk al snel ging leiden tot heel wat rugklachten. Aangezien de stof en inhoud van de zitzak zeer flexibel zijn, en zo de rugvorm van de gebruiker aanneemt, komt de ruggenwervel in een suboptimale positie terecht. Dit kan op termijn leiden tot serieuze rugklachten bij regelmatige gebruikers. Voor langdurig werk, raden medische experts steeds ergonomische stoelen voor. Deze houden de ruggenwervels stabiel en in een gezonde houding. Een zitzak kopen is echter wel een goed alternatief voor zij die even van houding willen veranderen tijdens het werk, en nood hebben aan ontspanning. De zitzak is een populair meubelstuk geworden, maar zal dus vooral een trendy mode-object blijven.