Bedenktijd bij aankoop huis

Bedenktijd aankoop huis

De aankoop van een huis is verwarrend. Je tekent een contract en zit als het ware aan de aankoop vast. Ondanks dat je het contract niet zomaar kunt ontbinden heb je als koper een bedenktijd. De verkoper heeft deze bedenktijd juist weer niet. Om te weten te komen wat er allemaal bij deze bedenktijd komt kijken kun je het beste zoveel mogelijk informatie doorlezen. Er zitten namelijk wel wat regels aan verbonden en je kunt ook niet zomaar zeggen dat je de koop ongedaan maakt op een later moment. Maar hoe is de bedenktijd precies geregeld en wat komt er allemaal bij kijken? Lees snel verder en ontdek de mogelijkheden.

De bedenktijd is wettelijk vastgesteld

De koopovereenkomst bij de aankoop van een huis moet ondertekend worden door zowel de koper als de verkoper. In principe is hiermee de koop rond. De koper kan echter wel nog onder het contract uitkomen. Je hebt namelijk te maken met een wettelijke bedenktijd. Ook ontbindende voorwaarden zorgen ervoor dat je als koper nog de koop kunt ontbinden. De bedenktijd is altijd drie dagen en je hoeft hierbij geen reden op te geven om de koop te ontbinden. Deze drie dagen zijn echter wel op een speciale manier geregeld. Ook moet je goed weten hoe je de ontbinding kenbaar moet maken. Zo voorkom je dat er verwarringen ontstaan en je uiteindelijk alsnog door moet gaan met de koop.

De regels rondom deze bedenktijd

De wettelijke bedenktijd bij de aankoop van een huis begint om 0.00 uur van de dag nadat de koper een ondertekende variant van de koopovereenkomst heeft ontvangen. Dit is dus niet op de dag dat de overeenkomst ondertekend wordt, maar juist de dag erna. Vanaf dat moment zijn er drie dagen bedenktijd. In deze periode moeten minimaal twee werkdagen zitten. Als deze periode afloopt op een zaterdag, zondag of feestdag, wordt de periode verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Door hier slim mee om te gaan, heb je in sommige gevallen bijna een week om de koop te ontbinden. Doe je dit niet, dan moet je het bedrag van de woning overhandigen.

Altijd schriftelijk doorgeven van ontbinding

Als je je als koper wilt beroepen op de bedenktijd, dan moet je de ontbindingsverklaring doorsturen naar de verkoper. Dit moet dus voordat de termijn verstreken is. Dit kan overigens alleen bij een particuliere verkoop. Wanneer de koper handelt vanuit een bedrijf, dan mag de koper het contract niet ontbinden. De verkoper heeft ook geen wettelijke bedenktijd maar gaat akkoord met de verkoop zodra er een handtekening geplaatst is. Bij het verkopen van een woning moet je hier dus wel rekening mee houden. Als koper heb je altijd meer rechten en kun je ervoor zorgen dat je niet voor nare verrassingen komt te staan.

De ontbindende voorwaarden meenemen

Er is echter nog veel meer mogelijk bij het ontbinden van het contract. Ondanks dat de bedenktijd verstreken is, kun je namelijk ook nog te maken krijgen met de ontbindende voorwaarden die opgesteld zijn. Dit zijn de afspraken die gemaakt zijn tussen de koper en verkoper en kunnen verschillende opties met zich meebrengen. Hierbij geldt wel dat je alleen het koopcontract mag ontbinden wanneer je niet aan deze voorwaarden kunt voldoen en deze ook daadwerkelijk opgenomen zijn in het koopcontract. Staat een van deze zaken er niet in, dan zul je door moeten gaan met de koop van de woning.

Het verkrijgen van de hypotheek

Een van de ontbindende voorwaarden die jou extra tijd kan geven na de bedenktijd is voorbehoud van financiering. Dit is de meest voorkomende voorwaarde en houdt in dat je alleen met de koop doorgaat wanneer je de hypotheek rond krijgt. Als je geen hypotheek krijgt, kun je het contract ontbinden. Ook hiervoor moet een bepaald termijn aangegeven worden en opgenomen worden in het koopcontract. Als koper moet je dan wel een of meerdere afwijzingen van de banken kunnen overleggen. Ook hierover worden weer verschillende afspraken gemaakt tussen de partijen, zodat ook hier geen verwarringen over gaan ontstaan.

De bouwkundige keuring geeft de doorslag

De bedenktijd kan ook verlengd worden door een bouwkundige keuring. De bouwkundige keuring is de keuring die jou laat zien wat de nodige reparaties zijn voordat je in de woning kunt gaan wonen. Je krijgt dus als het ware de staat van de woning te zien. Op voorhand kun je al afspraken maken over deze keuring. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen met de koop akkoord gaat, wanneer het bedrag onder een bepaalde hoogte gaat blijven. Je wilt immers niet met het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar te maken krijgen, omdat hierbij de kosten enorm op kunnen lopen en je uiteindelijk ver over jouw budget moet gaan om in de woning te kunnen lopen. Wanneer de keuring uitwijst dat het forse bedragen met zich meebrengt, kun je als koper de koop nog ontbinden. In principe heb je als koper dus maar drie dagen bedenktijd. Echter kan de koop op verschillende momenten nog ongedaan worden gemaakt als je hier op voorhand al goede afspraken over gemaakt hebt. Ondanks dat deze afspraken opgesteld zijn, blijft het wel goed om te bekijken aan welke regels je moet voldoen en hoe je alles door moet geven. Zo zorg je voor de aankoop.

Hoeveel is kosten koper?

Hoeveel is kosten koper?

Een woning kopen. Het brengt een spannende tijd met zich mee en tegelijkertijd moet je je niet laten verleiden door de hoeveelheid informatie die je krijgt. Daarom is het altijd belangrijk om veel kennis te vergaren voordat je daadwerkelijk gaat zoeken naar een nieuwe woning. Zo kom je bijvoorbeeld kosten koper tegen bij de woningen. Maar wat is het eigenlijk? En aan welke kosten moet je gaan denken als je te maken krijgt met kosten koper? Het is goed om hier verder in te duiken, zodat je weet wat jou te wachten staat.

De kosten koper verder uitgelegd

Kosten koper zie je vaak bij de advertenties van een woning staan. In de meeste gevallen wordt het afgekort met k.k. Dit staat achter de koopprijs. In feite betekent het dat jij als koper de kosten op je neemt voor het overdragen van de woning. Echter zijn er dan veel verschillende zaken die onder deze kosten gaan vallen. Je moet daarom wel weten welke kosten je allemaal gaat krijgen en kunt berekenen hoeveel de kosten koper voor jou gaan zijn. Zo heb je officieel maar twee kostenposten. Dit zijn de overdrachtsbelasting en de notariskosten. In sommige gevallen kunnen er nog enkele andere kosten bij komen kijken, maar dit is afhankelijk van jouw afspraken.

Het percentage van de overdrachtsbelasting

De overdrachtsbelasting wordt ieder jaar opnieuw bepaald door de overheid. Dit wordt gedaan aan de hand van enkele procenten. Voor 2020 en 2021 is dit bedrag vastgesteld op 2 procent. De kosten koper kunnen hierdoor flink oplopen wanneer je een huis in een hoger segment koopt. Voor starters geldt er echter weer een andere regeling. De overdrachtsbelasting wordt namelijk afgeschaft vanaf 2021 voor starters in de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. Ook moet je daarvoor nog niet eerder een vrijstelling hebben gekregen. Als starter hoef je hierdoor dus minder eigen vermogen in te brengen dan de mensen die in de andere leeftijdscategorieën een huis gaan kopen.

De notariskosten opvragen voor inschakeling

De notariskosten vallen ook onder kosten koper. Deze kosten verschillen per notaris. Over het algemeen betaal je ongeveer 500 euro voor de leveringsakte. Je kunt daarom het beste verschillende notarissen met elkaar vergelijken, zodat je ook voor ogen hebt wat de verschillen gaan zijn. Door de tarieven op te vragen voorkom je dus hogere kosten dan nodig zijn en houd je ook weer geld over voor een later moment of eventueel de verbouwing van jouw nieuwe woning. Ook kun je door alle kosten alvast op een rijtje te zetten erachter komen wat jouw kosten koper gaan zijn, zodat je kunt bepalen of jouw woning ook echt bij jouw budget gaat passen.

Een voorbeeld met bedragen

Als voorbeeld een berekening van de kosten koper. Je hebt hiervoor een woning van 300.000 euro op het oog. In dit geval koop je hem ook voor dit bedrag. De overdrachtsbelasting is 2 procent van de koopsom. Dit komt neer op 6000 euro. Daar bovenop heb je de 500 euro van de notariskosten. Uiteindelijk ga je dus 6500 euro uit eigen zak betalen. De overige kosten die niet onder kosten koper vallen zullen wel meeberekend moeten worden voor jouw budget. Denk daarbij aan makelaarskosten, kosten voor de taxatie, het bouwkundig rapport, de notariskosten voor de hypotheekakte en het aanvragen van de NHG. Deze kosten kunnen ook nog hoog oplopen en dien je dus rekening mee te houden.

Aftrekbaar bij de belasting

De kosten koper zijn over het algemeen niet aftrekbaar bij de belasting. De overdrachtsbelasting en de notariskosten kunnen namelijk niet meegenomen worden in de belastingaangifte. Ook de makelaarskosten mogen niet afgetrokken worden. De andere kosten die bij de koop van de woning komen kijken, mogen juist wel weer afgetrokken worden. Zo kun je onder andere de bouwkundige keuring aftrekken van de uiteindelijke kosten die je gedurende een belastingjaar gaat krijgen. Dit kan dus wel grote voordelen opleveren voor jou. Je moet er wel rekening mee houden dat je dit doet in het jaar dat je ook de woning gekocht hebt.

Afhankelijk van het inkomen

De aftrekbaarheid van de kosten koper brengt voor iedereen andere bedragen met zich mee. Je hebt namelijk te maken met jouw eigen inkomen. Bij een belastbaar inkomen tot 68.508 euro geldt een percentage van 37,35 procent. Bij een belastbaar inkomen vanaf 68.508 euro mag er 49,50 procent worden afgetrokken. Daarbij worden wel de inkomens van alle volwassenen in een gezin meegenomen. Hier dien je dus wel rekening mee te houden. Je hebt daarvoor echter wel de kosten al betaald. Je zult het geld dus wel bij de hand moeten hebben als je overgaat tot de koop van de woning.

De kosten bij nieuwbouwwoningen

In sommige gevallen kun je een huis kopen zonder kosten koper. Dit is altijd bij een nieuwbouwwoning. Jij bent hier namelijk de eerste eigenaar van. Achter de vraagprijs van een nieuwbouwwoning ga je daarom altijd de afkorting v.o.n. tegenkomen. Dit is de afkorting voor vrij op naam. Hierbij betaal je dus geen overdrachtsbelasting en notariskosten, maar krijg je wel te maken met de andere kosten voor de financiering van de woning. Je moet dus wel altijd rekening blijven houden met een eigen vermogen. Dit is namelijk niet mee te financieren binnen jouw hypotheek, maar moet van jouw bankrekening gaan komen. Houd hier dus rekening mee.

Afschaffing overdrachtsbelasting voor starters

Afschaffing overdrachtsbelasting voor starters

Als starter is het niet eenvoudig om een woning te krijgen. De prijzen voor de koopwoningen worden namelijk steeds hoger, maar tegelijkertijd heb je ook te maken met het eigen vermogen en het verkrijgen van een hypotheek. Soms lijkt het bij veel kopers daarom alsof je als starter tegengewerkt wordt. Het enige wat je dan nog als uitweg ziet, is op zoek gaan naar een huurwoning. Om starters toch meer kansen op de woningmarkt te geven, zijn er verschillende veranderingen aangebracht. Een daarvan is de afschaffing van de overdrachtsbelasting. Maar wat houdt dit precies in en welke voordelen kan het jou opleveren?

De afschaffing van de overdrachtsbelasting bespaart kosten

De overdrachtsbelasting is de belasting die je betaalt om een woning te kunnen kopen. Er zijn hiervoor verschillende percentages van toepassing. Daarbij zijn er veel andere voorwaarden van toepassing. Voor starters is het al niet eenvoudig om een woning te kunnen komen en tegelijkertijd heb je nog veel zaken waar je geen verstand van hebt. De afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters zorgt er daarom voor dat je jezelf hier al geen zorgen over hoeft te maken. Voor particulieren scheelt dit op het moment 2 procent. Een woning van 300.000 euro levert dus al 6000 euro op. Dit geld kun je dan weer gebruiken om de verbouwing van de woning te financieren.

Meerdere tarieven van toepassing

Er zijn bij de overdrachtsbelasting drie verschillende tarieven van toepassing. Als starter tussen de 18 en 35 jaar zal vanaf 2021 een tarief van 0 procent gelden. Hierbij houdt het in dat beiden binnen deze leeftijd moeten zitten. Als een van de twee boven de 35 jaar is, dan zal deze wel zijn deel van de overdrachtsbelasting moeten betalen. In dit geval zal het 2 procent worden. Dit is het percentage dat voor alle particulieren geldt. Als je een woning gaat kopen waar je zelf niet in gaat wonen maar welke je bijvoorbeeld gaat verhuren, dan val je onder het beleggerstarief. Hierbij betaal je 8 procent overdrachtsbelasting. In dit geval kan het bedrag dus flink oplopen als je een huis in het hogere segment aanschaft. Je hebt dan dus ook meer eigen vermogen nodig.

De afschaffing is niet alleen voor starters

De afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters geldt dus eigenlijk niet alleen voor starters. Iedereen die tussen de 18 en 35 jaar is, valt binnen deze regeling. Echter hangen er dan weer nieuwe voorwaarden aan vast. Wanneer je jouw tweede woning gaat kopen, dan moet er aangetoond worden dat je nooit eerder deze vrijstelling hebt gehad. Als je dus een woning in 2021 koopt, dan kun je bij een volgend huis niet meer genieten van dit voordeel. Je moet daarom goed gaan nadenken of je er gebruik van wilt gaan maken. Heb je bijvoorbeeld de ambitie om een veel duurder huis aan te schaffen binnen een aantal jaar, dan kan het verstandiger zijn om niet binnen deze regelgeving te gaan kopen. In dit geval hoef je dus ook de afschaffing niet af te wachten en kun je overgaan tot een aankoop.

Eigen middelen inbrengen in de koop van de woning

De afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters geldt ook niet altijd bij een eerste woning. Hoewel mensen vaak op jonge leeftijd een eerste woning kopen, is dit niet altijd mogelijk. Het resultaat is dat je niet meer binnen de leeftijdsgrens gaat vallen, terwijl je eigenlijk nog wel een starter bent. Technisch gezien ben je een starter, terwijl je voor jouw leeftijd behandeld wordt als iemand die al voor een nieuw huis gaat. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat je meer eigen middelen hebt en dus ook deze overdrachtsbelasting kunt betalen. Je zult dus alsnog moeten sparen om jouw huis te kunnen kopen.

Geld over voor de verbouwing

De afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters is er nog niet definitief doorheen. Ondanks dat het met Prinsjesdag kenbaar gemaakt is, moet er nog een stemming over komen. Dit moet voor het einde van het jaar gebeuren. Je kunt daarom het beste altijd alles in de gaten houden en bepalen of je op dit moment nog wilt gaan kijken naar een nieuwe woning of toch gaat wachten tot het nieuwe jaar. Het kan jou immers veel geld besparen. Dit geld is weer te gebruiken voor de eventuele verbouwing en je hebt minder eigen vermogen nodig om de woning aan te kunnen schaffen. Het enige waar je dan nog rekening mee hoeft te houden, is de financiering en de goedkeuring die hieraan vasthangt.

Genieten van de voordelen van de afschaffing

Het is dus nog even afwachten of de afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters doorgezet wordt. Wanneer dit het geval is, dan kan het jou veel financiële voordelen opleveren. Je houdt meer geld over en hoeft ook minder eigen vermogen te hebben om een woning aan te kunnen schaffen. Jouw kansen op de woningmarkt worden hierdoor verhoogd. Echter moet je dus wel altijd gaan kijken naar de voorwaarden, omdat je niet voor verrassingen wilt komen te staan. Houdt dan ook gelijk rekening met de leeftijdsgrens. Ondanks dat je starter bent, pas je immers niet altijd binnen de leeftijdsgrens en dan kan het ertoe leiden dat je alsnog geen vrijstelling kunt krijgen. Het brengt dus wel regelingen met zich mee.

Voorbehoud van financiering, wat betekent dat?

Voorbehoud van financiering

Voordat je jouw bod uitbrengt op een woning is er al veel aan vooraf gegaan. Maar ook tijdens het uitbrengen van een bod is er veel om op te letten. Zo moet je onder andere de voorwaarden op gaan stellen voor de verkoop. Een daarvan is voorbehoud van financiering en zal altijd in het voorlopig koopcontract opgenomen worden. Je moet dan wel goed weten wat het allemaal inhoudt. Zonder deze informatie sta je namelijk voor onaangename verrassingen en kan het voor extra hoge bedragen gaan zorgen bij de woning. Dus wat betekent het nou eigenlijk om een huis te kopen onder voorbehoud van financiering? Lees snel verder en ontdek.

Voorbehoud van financiering schriftelijk doorgegeven

Voorbehoud van financiering komt overal voor. Wanneer je naar woningen aan het kijken bent op een van de huizensites zal het namelijk ook al voorbij komen. Bij verschillende woningen staat namelijk “verkocht onder voorbehoud van financiering”. Dit houdt in dat er afgewacht wordt dat de hypotheek rondkomt bij de koper. Hierbij is er dus wel al een overeenstemming tussen de koper en verkoper bereikt, maar er zijn wel ontbindende voorwaarden aan verbonden. Deze voorwaarden zijn meegenomen in het voorlopig koopcontract en houdt dus in dat de koper de koop nog kan ontbinden als de gewenste hypotheek niet bereikt wordt. Daarbij is het wel belangrijk dat er een uiterste datum wordt vermeld.

Verschillende regels verbonden aan deze voorwaarde

Voorbehoud van financiering moet te allen tijde expliciet vermeld worden. Daarbij moeten er wel afspraken gemaakt worden. Zo moet de koper bewijzen overhandigen van de afwijzing. Gebeurt dit niet, dan zit de koper alsnog aan het huis vast en moet de financiering op een ander bedrag geregeld worden. Ook moet het altijd voor een bepaalde datum gebeurd zijn. Vaak is dit zes tot acht weken na het ondertekenen van het koopcontract. Het is een spannende tijd voor beide partijen, omdat de verkoper tot die tijd geen nieuwe bezichtigingen in kan plannen en dus ook geen nieuwe biedingen kan krijgen. Wel is er enige zekerheid als de koop op deze manier ontbonden wordt. De koper moet dan vaak 10 procent van de koopsom betalen.

Een verlenging is soms mogelijk

Voor de verkoper geldt dat na deze datum ervan uit gegaan kan worden dat de financiering geregeld is. Voorbehoud van financiering is immers maar tot een bepaalde datum opgeschreven in het koopcontract. Wanneer er tussentijds al duidelijk wordt dat het lastig wordt om voor deze datum alles geregeld te hebben, dan is het goed om dit te overleggen met de verkoper. De ontbindende voorwaarden kunnen dan worden verlengd. Dit kan echter alleen wanneer er goede afspraken worden gemaakt en deze ook weer zwart op wit komen te staan. Het blijft daarom belangrijk om niet alleen telefonisch maar ook schriftelijk te communiceren. Verwarringen en hogere kosten kunnen hierdoor voorkomen worden.

Andere voorwaarden in het koopcontract

Voorbehoud van financiering is niet de enige ontbindende voorwaarde die in het koopcontract wordt opgenomen. Zo is er bijvoorbeeld ook nog de financiering onder personeelscondities. In dit geval is de koper werkzaam bij een bank. Ook een starterslening of koopsubsidie, de Nationale Hypotheek Garantie, de huisvestingsvergunning, bouwtechnische keuring en de verkoop van eigen woning kunnen namelijk meegenomen worden in het document. Dit biedt namelijk ook extra zekerheden voor de koper en kan ervoor zorgen dat er geen risico’s worden genomen. Vooral de verkoop van de eigen woning kan immers risico’s met zich meebrengen als de koper ineens met twee woningen blijft zitten.

Goede onderbouwing en houden aan termijnen

Wanneer de ontbindende voorwaarden meegenomen moeten worden in het koopcontract moeten deze ook al gemeld worden bij het uitbrengen van een bod. Als voorbehoud van financiering hierin opgenomen is en er niet aan voldaan kan worden binnen de termijn, dan moet de ontbinding vanuit de koper goed onderbouwd worden. Dit gebeurt met een aangetekende brief aan de verkoper. De afwijzing van de hypotheekverstrekker moet dan altijd meegestuurd worden. Doe je dit als koper niet, dan kan de koop niet ontbonden worden en zul je het volledige bedrag alsnog moeten betalen. Houd je daarom ook aan deze afspraken, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan. De verkoper weet dan ook gelijk waar diegene aan toe is met de verkoop.

Soms extra kosten aan verbonden

Bij de ontbinding na voorbehoud van financiering moet daarom altijd aan een aantal zaken gedacht worden. Het is vaak kosteloos, maar er zullen bij veel makelaars en notarissen wel administratiekosten in rekening worden gebracht. Zo heeft de makelaar het recht om een bepaald bedrag voor de administratie in te houden. Daarbij kan de ontbinding dus alleen wanneer de voorwaarden niet voldaan kunnen worden en alles naar behoren gedocumenteerd is. Houd er ook rekening mee dat er een termijn aan vast hangt. Je kunt dus alleen binnen de afgesproken termijn ontbinden en alles moet te allen tijde schriftelijk gebeuren. Door alles volgens de regels uit te voeren en het voorbehoud van financiering mee te nemen in het koopcontract heb je voldoende houvast en zal er zowel voor de koper als de verkoper zekerheid zijn voor de woning. Alles wordt geheel naar behoren uitgevoerd en gecontroleerd door zowel een makelaar als de notaris. Het is daarom een belangrijke afspraak voor het volledige traject van verkoop.

Wat kost een makelaar gemiddeld?

Huisportaal makelaar

Een makelaar inschakelen voor de verkoop van jouw woning is een goede manier om de beste hulp te krijgen. Je hebt namelijk niet alleen de hulp bij het plaatsen van de woning op de website van de makelaar, maar ook met de onderhandelingen, het inplannen van de bezichtigingen en de juridische zaken die achter de schermen geregeld moeten worden. Hierdoor zit je wel vast aan een aantal kosten. De makelaar kent namelijk zowel opstartkosten als een courtage. De kosten voor de makelaars kunnen echter sterk van elkaar verschillen. Het is daarom goed om te weten wat de makelaar gemiddeld kost. Na het lezen van onderstaande informatie weet je wat je kunt verwachten.

De verschillende kosten van de makelaar

Een makelaar inschakelen kent verschillende kosten. Als eerste heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze kosten zijn de kosten om de makelaar in dienst te nemen en het uitvoeren van de noodzakelijke inspecties. Zo moet de waarde van de woning vastgesteld worden door onder andere een taxatie. Ook moet de woning op de website komen te staan. Wanneer je dit zelfstandig gaat doen, ben je bijvoorbeeld ongeveer 100 euro kwijt. Dit zit bij het inschakelen van een makelaar in de opstartkosten. Daarnaast heb je te maken met de courtage. Dit is de vergoeding die de makelaar vraagt als jouw woning verkocht is en is gebaseerd op de diensten en de uiteindelijke verkoopprijs van de woning.

De gemiddelde kosten afhankelijk van factoren

Wat een makelaar gemiddeld kost, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is er altijd een bepaald percentage opgesteld. Dit percentage kun je vaak nog naar beneden drijven door te onderhandelen. Bij een tegenvallende verkoopprijs kan dit wel als groot voordeel hebben dat je weinig kosten gaat maken aan de makelaar. Ook kan de makelaar mee profiteren wanneer je prijs hoger is dan de vraagprijs. Hierdoor zal er immers een hoger bedrag voor de makelaar worden verrekend door de notaris. Voor jou betekent dit echter ook dat je meer geld aan de makelaar kwijt gaat zijn. Het kan daarom goed zijn om naar vaste prijzen te gaan kijken voor de diensten die je ervoor krijgt.

Makelaars met elkaar gaan vergelijken

Wat de makelaar gemiddeld kost is geen hoog bedrag. De meeste makelaars hanteren namelijk een percentage van 1 procent. In sommige gevallen worden er hogere percentages aangehouden. In dit geval moet je goed na gaan denken wat je maximaal kwijt wilt gaan zijn aan de makelaar. Ook kun je gaan kijken naar de ervaringen van de makelaar. Hoe meer ervaring en hoe beter de diensten, hoe meer deze makelaar zichzelf terug gaat verdienen. Het is daarbij verstandig om verschillende makelaars met elkaar te gaan vergelijken voordat je daadwerkelijk overgaat op het maken van een afspraak. Zo voorkom je dat je uiteindelijk veel hogere kosten kwijt gaat zijn dan nodig is en kun je genieten van de verkoop.

Vaste prijzen hanteren voor de makelaar

Er gaan verschillende stappen aan vooraf wanneer je een makelaar in dienst neemt. De gemiddelde kosten zullen hierdoor ook verschillend. Zo kun je bijvoorbeeld ook een aankoopmakelaar in dienst nemen om op zoek te gaan naar een woning. Hierbij is het gebruikelijk om de kosten te baseren op een courtage. Deze makelaars kunnen ook verschillende percentages aanhouden. Sommige makelaars hanteren juist weer vaste prijzen. Zo kun je bijvoorbeeld 1750 euro betalen voor een bepaald aantal diensten. Je weet hierdoor op voorhand waar je aan toe bent en bepaalt ook zelf welke diensten er door de makelaar uit handen genomen worden.

Het aanvragen van de hypotheek

Je kunt vooraf dus weten wat je kunt verwachten van de gemiddelde kosten van een makelaar. Echter kun je soms ook de kosten meefinancieren in de hypotheek. Vroeger was het mogelijk om meer financiering te krijgen dan de aankoopprijs van de woning. Op dit moment kan dit niet meer. Je kunt namelijk maar tot maximaal 100 procent van het bedrag krijgen van de bank. Dit houdt ook in dat je jouw eigen vermogen in moet gaan brengen. De makelaarskosten zullen hierdoor vaak uit eigen zak moeten komen. Sparen voordat je aan een eigen woning gaat beginnen kan daarom wel een verstandige keuze gaan zijn.

Altijd alles vanuit jouw eigen zak betalen

De kosten van een makelaar kunnen hoog oplopen. Hierdoor komt ook vaak de vraag of je deze kosten kunt aftrekken bij de belasting. Dit is niet het geval. De bemiddelingskosten moeten daarom altijd zelf gefinancierd worden. Je kunt ze niet meenemen in de belastingaangifte. Vroeger was dit dus wel mogelijk, maar vandaag de dag moet je een goed eigen vermogen gaan hebben. Ook dit brengt met zich mee dat je goed moet gaan kijken naar de gemiddelde kosten van een makelaar. Je kunt jezelf hiermee immers voldoende geld gaan besparen, wat je uiteindelijk weer overhoudt voor jouw nieuwe woning. Een goede vergelijking geeft jou dus ook weer nieuwe mogelijkheden en kansen op de woningmarkt. Zowel bij het kopen als verkopen van een woning is het goed om te bekijken wat een makelaar gemiddeld kost en waar je allemaal rekening mee moet houden. Hoe meer je hiermee aan de slag gaat, hoe beter de verkoop van de woning gaat worden en zet alle mogelijkheden voor jezelf op een rijtje voor de beste keuze.

Is een energielabel verplicht?

Energielabel aanvragen

Misschien heb je plannen om binnenkort je woning te verkopen, dan moet jij aan de koper altijd een geldig energielabel kunnen overhandigen. Vaak ga je ook adverteren omdat je je woning zo snel mogelijk kwijt wil. Je bent dan ook verplicht om te melden welk energielabel de woning heeft. Bij de overdracht van de woning moet je ook dit document overhandigen aan de andere partij. 

Als dat niet wordt gedaan dan is het mogelijk dat je er een boete voor krijgt. Het is belangrijk dat je op tijd begint met het aanvragen van het label, je wil namelijk ook dat alles in orde is mocht je bijv. je woning willen verkopen. Maar ook voor jezelf is het fijn om te weten hoe je woning wordt beoordeeld. Er kunnen dan altijd nog dingen zijn die je zelf kunt verbeteren, dan kun je die documenten ook bewaren en dan aantonen wat je hebt verbeterd aan je woning, zodat hij energiezuiniger is geworden. 

Kosten en werkwijze energielabel aanvragen

Een energielabel aanvragen kost wat tijd, dus zorg altijd dat je op tijd gaat beginnen met de aanvraag. Hoe gaat het in zijn werk?

  • Je gaat op zoek naar een energieadviseur, dit kan via internet.
  • Er komt dan iemand bij je langs en die kan dan de kenmerken van je woning vaststellen. Vaak duurt dat anderhalf tot twee uur. 
  • De adviseur zal het energielabel registreren in de database. 
  • Je krijgt van de adviseur een document met het label (vaak in PDF). 
  • Het label wat je overhandigd krijgt is tien jaar geldig. 

Het zijn dus maar een paar stappen die je moet zetten en dan is het ook weer geregeld. Alleen al fijn als je gaat verhuizen dat je dit ook weer van je lijstje af kunt vinken. Maar ook als je graag goedkoper wil wonen, dus je maandlasten naar beneden wil hebben, kan dit erg zinvol zijn. De maatregelen worden helder beschreven en dan kun je daar weer naar kijken wat je ermee kunt doen. Vraag ook dan weer offertes op en kijk wat jij per maand kunt besparen als je je woning energiezuiniger gaat maken. 

Hoe lang wachten op reactie na bod op huis?

Online makelaar

Het bieden op een woning is een spannende tijd. Je kunt namelijk op verschillende manieren benaderd worden door de verkoper en het is lang niet altijd zeker dat jouw bod geaccepteerd wordt. Echter wil je ook graag weten wanneer je een reactie kunt krijgen van de verkoper. Want hoe lang moet je nou wachten op een reactie na het uitbrengen van een bod op een huis? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk en je kunt je hier het beste goed op voorbereiden. Daarbij is het ook belangrijk dat je weet hoe je hierop in kunt spelen. Lees daarom snel verder en zorg ervoor dat je altijd goed voorbereid bent.

De reactie van een bod op het huis met strategieën

De reactie op een bod van een huis kan even duren. Het is afhankelijk van de strategie die je zelf toepast tijdens het plaatsen van een bod. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. De eerste is dat je een eindbod doet. In dit geval heb je een vaste prijs en kan er niet onderhandeld worden door de verkopende partij. Je kunt echter ook een openingsbod plaatsen, waardoor de verkoper de mogelijkheid heeft om een tegenbod te doen. Beide strategieën hebben hierdoor wel een andere vorm van reageren. Je moet je hiervan bewust zijn voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met het doorgeven van jouw bod.

Op basis van een eindbod een reactie

Wanneer je een eindbod doorgeeft aan de verkoper en de verkopende makelaar, dan kun je lang in spanning komen te zitten. Een bod op een huis hoeft dan namelijk niet beantwoord te worden door de verkopende makelaar. Dit gebeurt namelijk meestal alleen als de eigenaar akkoord is gegaan. Wanneer je niets hoort, moet je niet in de verleiding worden gebracht om jouw bod aan te passen. Het kan namelijk zijn dat je jouw bod al gebaseerd hebt op het maximale budget dat beschikbaar is. Communiceer daarom altijd goed dat dit jouw laatste bod is. Als jouw bod wordt afgewezen, zul je wel op zoek moeten gaan naar een nieuw bod.

Door middel van een openingsbod bieden

Je kunt echter ook een openingsbod doorgeven. Als je een bod op een huis uitbrengt, dan moet het wel duidelijk vermeld worden dat dit een openingsbod is. De verkopende partij kan in dit geval een reactie geven met een tegenbod. Ook hierbij moet je goed nadenken over het maximale bedrag dat je voor het huis wilt betalen. Hier moet je nog niets over melden, maar het kan jou wel helpen om het bedrag flink naar beneden te brengen. Ondanks dat je de woning graag wilt hebben, is het wel belangrijk om jouw grenzen op te stellen. De financiën moeten namelijk wel gewoon rondkomen en dat kan alleen maar helpen met het vinden van het juiste huis.

Alles in de brief opnemen voor jouw bod

Hoewel je jouw strategie al snel kunt bepalen, moet je wel weten hoe je jouw bod op een huis goed uitbrengt en hoe je ervoor kunt zorgen dat er een reactie komt op jouw bod. Je kunt hiervoor gebruik maken van een voorbeeldbrief. Deze brief laat jou precies zien wat er allemaal in moet komen te staan en dan kun je ook niets over het hoofd zien. Zo heb je niet alleen te maken met het bedrag van het bod zelf, maar ook de ontbindende voorwaarden en de extra kosten die je denkt te moeten maken om de woning geheel bewoonbaar te maken. Voornamelijk de ontbindende voorwaarden zijn belangrijk voor het gehele traject.

Voorbeelden van ontbindende voorwaarden

Een van de ontbindende voorwaarden die bij het bod op een huis horen is het voorbehoud van financiering. Je moet namelijk ook de hypotheek rondkrijgen voordat je jouw woning echt in het bezit kunt krijgen. Je krijgt dan tot een bepaalde datum om deze financiering te regelen en als het niet lukt, kun je het koopcontract ontbinden. Tevens is de bouwkundige keuring van belang. Deze keuring moet namelijk uitwijzen dat er geen schrikbarende reparatiekosten bij komen kijken. Het is altijd aan te raden om deze keuring zelf uit te laten voeren. De staat van de woning komt hierdoor op papier te staan en je weet direct wat de noodzakelijke reparaties gaan worden. Ook dit dient opgenomen te worden bij jouw bod, zodat je niet over jouw budget heen hoeft te gaan.

Een deadline stellen

De reactie op een bod op het huis kan ook een langere of kortere termijn hebben wanneer je een ultimatum hebt gesteld. Je wilt immers niet heel lang moeten wachten omdat de verkopende partij andere biedingen aan het afwachten is. Zorg er daarom voor dat je een deadline opstelt voor jouw bod. Wanneer je dan geen reactie krijgt, kun je gelijk naar een nieuwe woning op zoek gaan. Ook zet je hiermee druk op de verkopende partij. Deze wil immers ook dat de woning verkocht wordt, en zal dus ook moeten reageren om te verkopen.

Uiteindelijk hoef je alleen nog maar te wachten op het verstrijken van de deadline en de reactie op jouw bod op het huis. Je hebt hierdoor altijd alles gedaan om de woning in het bezit te krijgen en kunt ervoor zorgen dat je snel kunt gaan verhuizen naar de nieuwe plek.

Hulp nodig met het aankopen van een woning? Schakel onze deskundige aankoopmakelaar in!

Koopcontract huis zonder makelaar

Geen makelaar

De een gaat de woning verkopen door middel van een makelaar, de ander wil het liefst de regie volledig in handen houden. Hoewel beide manieren zowel voor- als nadelen hebben, zijn er ook verschillende zaken die meegenomen moeten worden en waar ook aan gedacht moet worden om alles in goede banen te leiden. Een daarvan is het koopcontract. Ondanks dat je geen makelaar inschakelt, is het contract wel een belangrijk gegeven. Hierin staan namelijk alle afspraken, zodat de partijen weten wat de rechten en plichten zijn en waar rekening mee gehouden moet worden. Maar waar moet je allemaal op letten en welke voordelen levert het op? Lees snel verder en ontdek alles wat je moet weten.

Het koopcontract opstellen bij verkoop zonder makelaar

Een koopcontract van een huis verkopen zonder makelaar brengt verwarring met zich mee. Normaal gesproken wordt het namelijk opgesteld door de makelaar. Het contract is echter ook nodig om de verkoop officieel te maken bij een particuliere verkoop. Het is een standaard document waarin alle afspraken vastgelegd worden. De onderhandelingen en afspraken zijn tussen jou en de koper verlopen en moet dus nog zwart op wit komen te staan. Doordat je zelf de onderhandelingen hebt gevoerd, zijn deze afspraken ook veel beter vast te stellen. Tenminste, als je weet wat er allemaal in het koopcontract moet staan en je er zeker van bent dat er niets over het hoofd wordt gezien. Je kunt dus niet zomaar een klein documentje opstellen.

Verschillende gegevens meenemen in het contract

Als eerste ga je daarom kijken naar wat er allemaal in het koopcontract komt te staan. Zo is het eindbod het belangrijkste. Dit is het bedrag dat jij als verkoper gaat krijgen van de koper. Het gehele bedrag bestaat uit het bod dat de koper heeft gedaan, het bedrag voor de roerende zaken en eventueel andere bedragen die meegenomen moeten worden. Ook staan de ontbindende voorwaarden, de overdrachtsdatum en de lijst met roerende zaken in het contract. Uiteindelijk zullen de belangrijkste kenmerken van de woning ook meegenomen worden in het document. Vergeet ook niet om de persoonsgegevens van alle partijen op te nemen in het document. Zo maak je het contract officieel.

Aan de hand van een voorbeeld opstellen

Zonder makelaar een huis verkopen, betekent dus ook dat je zelf het koopcontract op moet gaan stellen. Je kunt er daarom voor kiezen om een voorbeeld te gebruiken, die je aanvult met jouw eigen afspraken en de bedragen. Doordat je het voorbeeld gevolgd hebt, weet je zeker dat alles naar behoren opgesteld is. Je kunt echter ook het volledige koopcontract opstellen zonder een voorbeeld. In dit geval is het wel aan te raden om een juridische check aan te vragen. Zo voorkom je dat de koop uiteindelijk ongeldig verklaard wordt en je alsnog opnieuw moet beginnen met het gehele traject. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen, zodat je geen extra kosten gaat krijgen voor het plaatsen van de woning op een van de huizensites en het adverteren via meerdere kanalen.

Een expert inschakelen voor het koopcontract

Het koopcontract kan ook opgesteld worden door een expert. Zelfs als je jouw huis zonder makelaar gaat verkopen kun je een expert inschakelen om het contract op te stellen. Hierdoor heb je dit gedeelte van de verkoop goed geregeld. Ook dan is een juridische check soms aan te raden. Je moet hiervoor eerst zelf controleren of de juiste informatie doorgegeven wordt. De afspraken kunnen immers alleen doorgegeven worden door jou en de koper. Wanneer dit allemaal goed aangeleverd is, kan de check worden uitgevoerd en wordt er gecontroleerd of alle belangrijke zaken opgenomen zijn in het document. Ook tegenstrijdige dingen moeten eruit gehaald worden, zodat het geheel betrouwbaar wordt. Je kunt ook hierdoor niets meer over het hoofd zien en kunt nog extra tips gaan ontvangen.

De gevolgen van de ontbindende voorwaarden

Het koopcontract wordt daarbij ook wel een voorlopig koopcontract genoemd. Bij het verkopen van het huis zonder makelaar kan dit al gauw verwarrend worden. Het is in principe precies hetzelfde. Het wordt wel eens voorlopig genoemd, omdat de ontbindende voorwaarden ervoor kunnen zorgen dat de koop ontbonden wordt. Ook de wettelijke bedenktijd van drie dagen kan ertoe leiden dat de koop niet doorgaat. Als verkoper kan het daarom alsnog een spannende tijd worden. De ontbindende voorwaarden moeten altijd op voorhand door de koper aangegeven worden en worden meegenomen in het contract. Hierdoor weten de partijen waar ze aan toe zijn en kan erop ingespeeld worden.

Altijd voldoende controle op de verkoop

Het koopcontract kent ook een datum van overdracht. Op deze dag moeten beide partijen aanwezig zijn bij de notaris om de sleuteloverdracht te regelen en de leveringsakte te tekenen. Vanaf dat moment is het pas officieel. Beide handtekeningen moeten dus zowel onder het koopcontract als onder de leveringsakte komen. Alleen wanneer deze handtekeningen compleet zijn, kan de koop officieel gemaakt worden en ben je ervan verzekerd dat je het geld in handen gaat krijgen. Wel heb je altijd een expert erbij zitten die ervoor kan zorgen dat alles nog een keer gecontroleerd wordt. Hierdoor heb je dus ook een veiliger gevoel bij de verkoop. Zelfs de verkoop zonder makelaar kan veilig en goed verlopen en staan de afspraken altijd op papier.

Wanneer courtage van makelaar betalen?

Makelaarscourtage

Jouw huis verkopen brengt altijd kosten met zich mee. Zeker wanneer je de woning met behulp van een makelaar in de verkoop zet. De makelaar vraagt namelijk altijd een courtage. Dit is de vergoeding voor de diensten die geleverd zijn. Het is afhankelijk van de afspraken die jij maakt hoe hoog deze kosten gaan zijn. Ondanks dat je ervan verzekerd bent van deze extra kosten, wil je altijd weten wanneer je deze moet gaan betalen. Je wilt immers niet voor verrassingen komen te staan en zonder verkoop aan hoge kosten vast komen te zitten. Maar wanneer betaal je de courtage van de makelaar? Lees snel verder en ontdek.

De courtage van de makelaar betalen na verkoop

De courtage van de makelaar is de beloning die de makelaar krijgt als de woning verkocht is. Hiermee worden alle diensten betaald die tijdens het verkooptraject verricht zijn. Je hoeft deze dus echt alleen te betalen als de verkoop gelukt is. Je kunt het daarom zien als een no cure no pay beloning. Als er geen succes geboekt wordt bij de verkoop, dan hoef je ook niet te betalen. Wel heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze worden altijd vooraf betaald. Dit is een laag bedrag in tegenstelling tot de courtage die de makelaar vraagt. De courtage is namelijk een bepaald percentage van het verkoopbedrag en kan hoog oplopen als jouw woning voor een hoger bedrag aan de koper overhandigd wordt.

De hoogte van de bedragen verder uitgelegd

De makelaarscourtage van de makelaar betalen wordt daarom uitgesteld tot na de verkoop van de woning. Je betaalt dit niet gelijk aan de makelaar. De notaris verrekent het bedrag namelijk met de verkoopprijs. Wanneer de woning van eigenaar wisselt via de notaris, begint de verrekening. Als je bijvoorbeeld jouw woning voor 200.000 euro verkoopt en de courtage 1 procent is, dan zal dit bedrag op de notariële akte verschijnen. Ook worden vanaf dat moment de notariskosten opgesteld op de akte. Hierdoor heb je gelijk een goed overzicht en weet je precies wat je allemaal moet gaan betalen en welk bedrag er uiteindelijk overblijft van de woning. Je hoeft hier zelf niets meer aan te doen, behalve de bedragen nog eens controleren aan het einde van de verkoop.

Bij de notaris worden de kosten verrekend

De courtage van de makelaar betalen gebeurt nooit rechtstreeks. De verrekening zorgt er namelijk voor dat de notaris het geld krijgt en deze weer doorspeelt naar de makelaar. Je hoeft hier zelf geen rekening mee te houden bij de verkoop. Wel moet je de bedragen in het achterhoofd houden, omdat deze immers van het uiteindelijk bedrag afgaan en niet op jouw rekening zal verschijnen. De opstartkosten die je van tevoren moet betalen zullen wel van jouw eigen geld betaald moeten worden. Bekijk daarom altijd goed of je dit wel kunt betalen of dat je toch op een andere manier met de verkoop van de woning moet beginnen.

De kosten uit eigen vermogen

Er zijn echter wel bijkomende kosten die van jouw eigen vermogen betaald moeten worden. Zo wordt er vaak gevraagd om een bouwkundige keuring. Het is goed om deze keuring op voorhand al uit te laten voeren. Zo heb je namelijk een goed overzicht van de noodzakelijke reparaties en de kosten. Het achterstallig onderhoud komt hiermee ook aan het licht. Dit onderhoud moet op voorhand uitgevoerd worden. Denk daarbij aan rottende raamkozijnen, elektriciteit en asbest. Om zoveel mogelijk uit de verkoop te kunnen halen, moet er dus wel geïnvesteerd worden in deze reparaties. Doe je dit niet, dan zal de koper vragen om een lagere verkoopprijs en kun je al gauw veel geld mislopen voor jouw woning.

De noodzakelijke kosten en de zekerheid die je hebt

Naast de courtage van de makelaar moet je dus wel enigszins gaan investeren in de woning. Hierbij gaat het voornamelijk uit de noodzakelijke reparaties. Je hoeft geen cosmetische aanpassingen te doen, omdat dit vaak afhankelijk is van de smaak van de koper. Je hebt dus al snel onnodige kosten, terwijl de koper dit wellicht zelf ook weer uit gaat voeren. De courtage van de makelaar betalen is hierdoor de belangrijkste kostenpost om te onthouden bij de verkoop. Doordat je deze niet hoeft te betalen als jouw woning niet verkocht wordt, heb je geen onnodige kosten en kun je jouw woning weer op een andere manier gaan verkopen als dit nodig blijkt te zijn. Je hebt hierdoor alleen weer te maken met nieuwe opstartkosten als je naar een andere makelaar op zoek gaat.

De beste prijzen na voorbereiding

Nog niet overtuigd? Dan kun je het beste gaan kijken bij verschillende makelaars wat de courtage is. Door verschillende makelaars met elkaar te vergelijken en te bekijken welke courtage je de makelaar moet betalen kun je ook bekijken waar jij het meeste uit de verkoop van de woning kunt gaan halen. Houdt daarom altijd alle mogelijkheden op en maak het ook mogelijk dat je voor de beste prijzen gaat. Zo haal je alles uit de verkoop van jouw huis en kun je genieten van het bedrag dat je uiteindelijk in handen gaat krijgen. De goede voorbereiding is daarmee het halve werk en je kunt zelf op zoek gaan naar jouw droomhuis. De verhuizing is hierdoor gelijk dichterbij.