Wat kost een huis verkopen?

Wat kost een makelaar?

Een huis verkopen brengt altijd extra kosten met zich mee. Of je nu aan de slag gaat met een makelaar of juist zelf jouw woning gaat verkopen, je krijgt te maken met verschillende kostenposten. Ook zijn er aanzienlijke verschillen in de bedragen terug te vinden. Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de verkoop is het daarom verstandig om te bekijken waar je allemaal aan moet gaan denken en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de beste keuze maakt voor de verkoop. Want hoeveel kost een huis verkopen nou echt en wat zijn de verschillen? En hoeveel ga je uitgeven aan het opknappen van de woning voordat je deze in de verkoop zet? Onderstaande informatie legt jou alles uit.

Wat het kost om jouw huis te verkopen met een makelaar

Een huis verkopen kan op verschillende manieren. Wat het kost, hangt af van de manier waarop je met de verkoop gaat starten. Zo kun je bijvoorbeeld gaan kijken naar een makelaar. Deze makelaar heeft meer verstand van alle stappen, waardoor je ook altijd een goed verloop hebt. Maar hier begint de eerste keuze al. Want ga je voor een fysieke makelaar of een internetmakelaar? Bij een fysieke makelaar heb je te maken met een courtage. Dit is een bepaald percentage van de verkoopprijs. De courtage kan dus flink oplopen als jouw woning voor een paar ton verkocht wordt. Een internetmakelaar hanteert vaak een vaste prijs per pakket dat aangeboden wordt. Hiermee kun je het dus zo duur maken als je zelf wilt.

Een makelaar vraagt een vergoeding

Met welke makelaar je jouw huis ook gaat verkopen, je krijgt altijd te maken met kosten. Met een fysieke makelaar is dit vaak 10 procent van het uiteindelijke verkoopbedrag. Hiermee zijn zowel jijzelf als de makelaar gebaad. Beiden hebben immers profijt bij een goede verkoop. Alleen bij de huizen die in het hogere segmenten verkocht worden, is het wel aan te raden om voor een vaste vergoeding te gaan. Hiermee voorkom je namelijk dat er hele hoge bedragen naar de makelaar zullen gaan. Bij een internetmakelaar zijn er vaak meerdere pakketten te vinden, die jou allemaal andere diensten bieden. Zo kun je het grootste gedeelte zelf in handen houden, waardoor de kosten laag blijven. Als je alles uit handen geeft, ben je juist weer meer geld kwijt. Hiermee ben je wel verzekerd van goede hulp en heb je veel te beslissen.

De verkoop zelf regelen en kosten drukken

Je kunt er echter ook voor kiezen om de gehele verkoop zelf te regelen. In dit geval kost een huis verkopen niet veel. Je moet hier alleen veel werk in steken en er komen een aantal vaste bedragen voor betalen. Zo moet je bijvoorbeeld altijd eerst kijken wat de meest gangbare bedragen zijn waarvoor de huizen in de omgeving verkocht worden. Het kadaster vraagt hier vaak een laag bedrag voor. Ook moet je in dit geval zelf reclame maken. Denk daarbij aan flyers die gedrukt moeten worden en het aanmelden bij een website als bijvoorbeeld Funda. Jouw huis op Funda plaatsen kost ongeveer 100 euro en moet dus wel betaald worden voordat je een groter bereik hebt en meer geïnteresseerden wilt krijgen.

Het misgelopen geld zien te voorkomen

Zelf jouw huis verkopen houdt ook in dat je de bezichtigingen in moet gaan plannen. Wanneer je dit voornamelijk overdag gaat doen, moet je vrij nemen van werk. Zonder jouw vakantiedagen kan dit er dus voor zorgen dat je onbetaald verlof hebt. Hierdoor loop je ook weer geld mis, waar je in eerste instantie niet aan gedacht hebt. Daarbij krijg je vaak een lager bedrag terug voor de woning dan wanneer de onderhandelingen met behulp van een makelaar uitgevoerd worden. Je bent zelf minder goed in de onderhandelingen, waardoor je sneller meegaat in een bod dat door de eventuele koper aangedragen wordt. Je moet daarom wel eerst voor jezelf duidelijk hebben of het onderhandelen in jouw aard zit, zodat je voorkomt dat jouw woning voor een veel te laag bedrag weg gaat.

De nodige reparaties en de kosten

Daarbij krijg je vaak te maken met de kosten die je moet maken om jouw huis verkoop klaar te maken. Er moeten bijvoorbeeld verschillende reparaties uitgevoerd worden voordat de woning een mooi bedrag op kan gaan leveren. Hierbij gaat het voornamelijk om de noodzakelijke reparaties. Hiervoor kun je een bouwkundige keuring uit laten voeren. Van hieruit ontstaat er namelijk een overzicht van de mankementen en de bijbehorende kosten. De investering die je hiervoor moet maken kan vaak flink oplopen en je moet bekijken of dit nog wel waard is. Aan de andere kant levert het huis veel minder op als je de reparaties niet uit gaat voeren.

Groot achterstallig onderhoud uitvoeren voor verkoop

Wat een huis verkopen kost is geheel afhankelijk van de manier waarop je de verkoop uit gaat voeren en het achterstallig onderhoud dat erbij komt kijken. Groot achterstallig onderhoud zorgt ervoor dat je weinig tot geen kopers gaat krijgen en met een makelaar haal je er toch altijd een hoger bedrag uit dan wanneer je het particulier gaat doen. Houd er ook rekening mee dat cosmetische aanpassingen niet per se meegenomen hoeven te worden. Dit kan immers ook gewoon door de kopers uitgevoerd worden.

Bod op huis: Voorbeeldbrief

Biedingsformulier voorbeeld

Heb je een woning gevonden die geheel aan jouw wensen aansluit en bijna bij jouw budget past? Dan is het tijd op een bod te plaatsen op dit huis. Een bod op een huis plaatsen wil je het liefst zo goed mogelijk doen. Geen standaard mailtje naar de verkoper en makelaar, maar op een professionele manier opgesteld. Zo weet je namelijk zeker dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Je kunt bij een bod op een huis een voorbeeldbrief gebruiken om niets over het hoofd te zien. Maar wat staat er dan allemaal in zo’n brief en hoe zorg je ervoor dat je het echt volgens de regels hebt gedaan? Onderstaande informatie legt het allemaal voor jou uit.

Voor de voorbeeldbrief bij een bod op een huis

Een bod op een huis door middel van een voorbeeldbrief kan jou helpen om op een goede manier jouw openingsbod door te geven aan de verkoper en de makelaar. Maar wanneer breng je dit bod uit? Dit doe je meestal pas na een tweede bezichtiging. Je weet dan immers zeker dat het jouw droomhuis is. Het kan echter ook eerder. Bij het bieden op een woning zitten niet direct regels, maar wel zaken om rekening mee te houden. Zo moet er niet alleen een bedrag in de brief staan, maar ook de ontbindende voorwaarden. Het totaalplaatje zorgt ervoor dat de koop van de woning geheel naar wens kan gaan belonen.

Een bod op het huis met voorwaarden

De ontbindende voorwaarden zijn belangrijk bij een bod op een huis. Dit zijn namelijk de voorwaarden die in het voorlopig koopcontract komen te staan. Wanneer je onverhoopt niet aan deze voorwaarden kunt voldoen, kun je de koop ontbinden. Denk bijvoorbeeld aan het rondkrijgen van de hypotheek. Lukt dit niet, dan kom je er nog onder uit. Stel je deze voorwaarden niet op, dan kan het zijn dat je een flink bedrag moet gaan betalen als boete. De voorwaarden moeten vanaf jouw eerste bod al opgesteld worden. Deze worden dus ook meegenomen in de voorbeeldbrief en kun je geheel naar wens aan gaan passen. Zo kan de verkoper ook bepalen of er onderhandeld gaat worden.

De keuze die je kunt maken

Bij het bod op een huis kun je ook melden welke roerende zaken je graag over zou willen nemen. Op voorhand is er door de verkoper al een lijst opgesteld met zaken die niet meegaan naar hun nieuwe woning. Zo kunnen een vloer, enkele meubelstukken en zonwering bijvoorbeeld onder deze zaken vallen. In de voorbeeldbrief worden deze ook altijd meegenomen, omdat er dan misverstanden kunnen worden voorkomen. Maar dan is het nog aan jou of je jouw bod daadwerkelijk met een brief door gaat geven of toch liever gaat bellen. Bellen is natuurlijk altijd sneller en je kunt al een beetje aanvoelen wat de reactie van de verkoper is. Echter kan de verkoper jou ook al peilen. Hierdoor kan de prijs ook al snel opgedreven worden.

Het opstellen van de brief

Wanneer je het lastig vindt om jouw bod op een huis uit te brengen via de telefoon, is een brief of e-mail handiger. Hier kun je de voorbeeldbrief dus voor gaan gebruiken. Hiervoor moet je als eerste alles voor jezelf op een rijtje zetten en eventueel met een aankoopmakelaar overleggen wat het beste gaat zijn. Je kunt dus ook altijd rustig nadenken en de spanning wordt door de (online) makelaar bij je weggehaald. Daarbij is het ook altijd verstandig om jouw bod schriftelijk te bevestigen, dus de voorbeeldbrief volgen kan sowieso geen kwaad. Je weet op deze manier zeker dat er geen verwarring kan ontstaan.

Ook de mogelijke extra kosten vermelden

Maar wat staat er nou precies in de voorbeeldbrief en hoe stel je hem op? Een bod op een huis uitbrengen, begint met de plaats en de datum. Ook het onderwerp zet je erbij. Hierbij begin je met het woord ‘bod’ en daarna met het adres van de nieuwe woning. Daarna zet je de informatie erin wat erin moet. Zo meld je dat je voor een tweede keer de woning bent gaan bekijken en om welke woning het precies gaat. Dit wordt gevolgd door het bod, welke je zowel in cijfers als volledig uitgeschreven meldt. Je moet ook nadenken over de extra kosten die je verwacht te maken, omdat deze wellicht opgevallen zijn. Ook vertel je de ontbindende voorwaarden die voor jou krijgen, zoals de hypotheek, het krijgen van een NHG, tot wanneer het bod geldig blijft en wat de uitkomst van de bouwtechnische keuring is. Mocht je nog roerende zaken over willen nemen, dan dien je dit ook te vermelden.

Nog een extra keer nadenken

Je hebt de voorbeeldbrief hiermee geheel naar eigen wens gemaakt en kunt een bod op een huis uitbrengen zonder uiteindelijk voor verrassingen te staan. Check daarbij wel altijd of alles volledig ingevuld is en of je zeker bent over het bod dat je gaat plaatsen. Neem de onderhandelingen daarbij ook in gedachten. Je wilt immers niet dat je uiteindelijk ver boven jouw budget moet gaan zitten om het droomhuis te kunnen kopen. Daarna stuur je de brief door naar zowel de verkoper als de makelaar, zodat jouw bod vast staat. Daarna is het alleen nog maar afwachten voor antwoord.

Bieden zonder voorbehoud van financiering, wat zijn de risico’s?

Bieden zonder voorbehoud van financiering

Op plekken waar de huizenmarkt oververhit raakt is de kans groot dat je verkopers van een huis tegenkomt die voorbehoud van financiering met opzet weglaten uit het koopcontract. Dit kunnen zij doen omdat de vraag naar woningen een stuk groter is dan het aanbod, zoals je bijvoorbeeld ziet in de Randstad, maar ook in middelgrote steden buiten het westen van Nederland. Als koper moet je daarbij de keuze maken over het verstandig is te bieden op een woning onder dergelijke voorwaarden, want er zitten wel degelijk risico’s aan. Wat zijn de risico’s van bieden zonder voorbehoud van financiering?

Hoe werkt het financieringsvoorbehoud

In een transparante en reguliere huizenmarkt maakt men doorgaans gebruik van een financieringsvoorbehoud bij de verkoop van een woning. Dit betekent in de praktijk dat je na het tekenen van de koopovereenkomst nog enige tijd krijgt van de verkoper om de hypotheek rond te krijgen. Hiervoor kreeg je normaal gesproken rondom de 6 weken en kreeg je de hypotheek niet rond, dan werd de koopovereenkomst zonder verdere gevolgen ontbonden. Tegenwoordig zien we dit financieringsvoorbehoud steeds minder terug.

Wat is het risico

Stel dat je jouw droomhuis hebt gevonden. Je wilt de aankoop zo snel mogelijk rond hebben, zonder dat je weet of een hypotheek eigenlijk wel haalbaar is. Desondanks doe je een bod en deze kan door de verkopende prijs onmiddellijk worden geaccepteerd. Mooi denk je, die woning is voor mij. Totdat blijkt dat je de hypotheek op de woning om verschillende redenen niet rond kan krijgen. Daarin schuilt direct het risico; mocht je de hypotheek niet binnen een bepaalde periode rond krijgen en het financieringsvoorbehoud is niet opgenomen in de koopovereenkomst, dan heeft de verkopende partij het recht je maximaal 10% boete aan te rekenen over het verkoopbedrag. Dat kan bijvoorbeeld 24.000 euro zijn die je kwijtraakt zonder dat je de woning van je dromen daadwerkelijk hebt gekregen en dat is zonde.

Waarom kiest de verkoper hiervoor?

Op een oververhitte huizenmarkt moet alles snel gaan. De verkopende partij heeft, terwijl het eigen huis op de markt wordt aangeboden, alweer een nieuw huis op het oog die het ook graag wil wegkapen voor andere belangstellenden. Zonder het financieringsvoorbehoud binnen de koopovereenkomst heeft de verkopende partij meer zekerheid om het huis te kunnen verkopen. Daarnaast trekt deze regeling over het algemeen kopers aan met meer financiële armslag, want niet iedereen durft zonder het financieringsvoorbehoud een bod te doen, gezien de financiële compensatie die er tegenover staat mocht je de hypotheek niet rond krijgen.

Waarom zou je als koper toch bieden?

Je kunt er alsnog voor kiezen om te bieden zonder voorbehoud van financiering, zeker als het gaat om je absolute droomhuis. Denk dan wel aan enkele zaken; ken je eigen financiële situatie en schakel eventueel een adviseur in, ken je rechten en plichten voordat je een bod uitbrengt, ben je bewust van de financiële compensatie waaraan je moet voldoen mocht het toch mis gaan en last but not least; breng eventueel eigen ‘cash’ geld mee. Hierdoor is de kans groter dat een hypotheeklening in andere vormen eerder wordt geaccepteerd door de verkoper. Je kunt eveneens vragen om een adviseursverklaring, waarin een bevestiging komt van de hypotheekadviseur dat financiering zeker in orde komt.

Wat is de invloed van een creditcard op de hypotheek?

Intentieverklaring, wat is dat?

Intentieverklaring

Werk je onder een tijdelijk contract en wil je tegelijk een woning kopen? Dan is het vaak lastig om een hypotheek af te sluiten. Vaak wordt je gevraagd om een intentieverklaring van je werkgever. Binnen deze verklaring geeft je werkgever aan dat deze de intentie heeft om je in de nabije toekomst een vast contract aan te bieden. Met zo’n intentieverklaring nemen je kansen om een woning te kopen en hypotheek af te sluiten enorm toe. Een intentieverklaring is overigens iets anders dan een werkgeversverklaring. Hier lees je wat het verschil is en waarom een intentieverklaring zo belangrijk is.

Wat kan je met een intentieverklaring?

Banken of verhuurders hebben vaak behoefte aan enige zekerheid, bijvoorbeeld op het gebied van toekomstige financiële verplichtingen; kan je hier aan voldoen binnen de huidige en te verwachten arbeidsvoorwaarden. Binnen de wet Werk & Zekerheid krijg je in Nederland vaak eerst één of enkele contracten voor bepaalde tijd, alvorens je overgaat op een vast contract voor onbepaalde tijd. Met een intentieverklaring op zak vergroot je de kansen op het afsluiten van een huurcontract of het eigenaar worden van een koopwoning.

De werkgeversverklaring

Een intentieverklaring is vaak onderdeel van de alles omvattende werkgeversverklaring. Binnen deze werkgeversverklaring staan onder meer de gegevens van de werknemers (jij dus) en werkgever, het type dienstverband (bepaald of onbepaald), inkomen en loonbelasting én dus de intentieverklaring voor de werknemer. De intentieverklaring is overigens ook voorzien van een garantie ongewijzigde bedrijfsomstandigheden en gelijk functioneren binnen het bedrijf voor de werknemer. Diverse instanties kunnen op basis hiervan een prognose maken en toekomstige financiële verplichtingen meten.

Tips bij een intentieverklaring

Voor jou is deze verklaring van groot belang; het kan zorgen voor een volgende stap in je leven en biedt natuurlijk de nodige zekerheden op persoonlijk vlak. Het is daarom belangrijk om de intentieverklaring nauwkeurig door te nemen en rekening te houden met een correcte en volledige invulling hiervan. Uiteraard doet de werkgever dit op haar beurt ook. Wat zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden?

  • Controleer de begin- en einddatum van je contract, zoals voorgegeven op de verklaring.
  • De volledigheid van de verklaring; Zijn niet alleen jouw gegevens juist ingevuld, maar ook die van het bedrijf? Denk daarbij aan het KvK-nummer, een officiële handtekening en de stempel.
  • De intentieverklaring wordt door één specifieke persoon binnen het bedrijf van je werkgever ingevuld en dat mag maar met één kleur inkt

Het kan zijn dat je werkgever geen intentieverklaring wil afgeven, maar dat je toch al enkele jaren actief bent binnen hetzelfde bedrijf onder contracten met een bepaalde tijdsduur. In dat geval kan je loonspecificaties uit de laatste jaren overleggen met een hypotheekadviseur en zo toch voldoende kans maken op een eventueel gewenste hypotheek.

Zelf de bezichtigingen doen

Wat houden VVE-kosten in?

VVE kosten

Wanneer je de eigenaar wordt van een individueel appartement, dan krijg je zeker te maken met de VVE-kosten. Dit zijn vaak kosten waar je vooraf geen rekening mee houdt, maar die gelden voor iedere eigenaar van een appartement. Je hebt dan namelijk niet alleen het appartement, maar wordt ook mede-eigenaar van het gebouw. Een ander woord voor de VVE-kosten is servicekosten; kosten die je betaalt aan de Vereniging van Eigenaren (VVE). Wat houden deze VVE-kosten in?

Het kopen van een appartement

Ben je de kersverse eigenaar geworden van een appartement, dan wordt je automatisch lid van de VVE. Deze Vereniging van Eigenaren behartigt al je belangen en zorgt voor beheer en onderhoud van het volledige appartementencomplex, dus het gemeenschappelijke deel. Koop je dus een losstaande woning, bijvoorbeeld een ééngezinswoning, dan heb je geen last van de VVE-kosten. Als huurder van een appartement mag je ook VVE-kosten krijgen doorberekend, maar dit mag onder geen beding zo hoog zijn als de VVE-kosten die in rekening worden gebracht bij koopeigenaren.  Je bent verplicht om als vaste eigenaar van een appartement de VVE-kosten te betalen, maar krijgt hier diverse dingen voor terug.

Wat houden de servicekosten in?

Het kan per appartement verschillen hoe hoog de VVE-kosten zijn. Dit is afhankelijk van de vereniging die het beheer over jouw appartementencomplex op zich neemt. Onder deze servicekosten vallen met name:

  • Schoonmaak van het trappenhuis en de omloop
  • Reparatie van deuren en liften in het gemeenschappelijke gebied
  • Verzorging van verlichting en eventueel verwarming
  • Collectieve verzekeringen; de opstalverzekering en aansprakelijkheidsverzekering
  • Eventueel aparte parkeerkosten onder of bij het appartement

Hoe hoog zijn de VVE-kosten?

De kosten die je afdraagt aan de Vereniging van Eigenaren kan verschillen per appartementencomplex, maar ook per appartement binnen het complex. Zo zijn de servicekosten soms voor iedere bewoner binnen het complex gelijk, maar kunnen ook diverse kosten worden gerekend die betrekking hebben op de oppervlakte van het appartement. Daarnaast kunnen VVE-kosten soms worden uitbesteed aan een VVE-beheerder en dat kan eveneens invloed hebben op de prijs. De kosten staan overigens altijd vermeld in de splitsingsakte van je koopcontract.

Heb je zelf invloed?

Als lid van de VVE binnen jouw appartementengroep heb je zelf invloed op de uiteindelijke VVE-kosten. Een meerderheid van de stemmen zorgt ervoor dat de VVE-kosten worden vastgesteld en dit gebeurt op officiële vergaderingen. De servicekosten kunnen veranderen afhankelijk van het aantal keren dat een vergadering wordt gepland. Dit kan jaarlijks zijn, dan wel eens in de zoveel jaren.

Mooie appartementen via HuisPortaal.nl te koop

Zie ons aanbod hieronder:

Wat is de WWFT wet?

WWFT wetgeving

Sinds 2008 kennen we in Nederland de WWFT wet; een wet die moet voorkomen dat bedrijven kunnen worden gebruikt voor witwas praktijken en dat geld niet kan worden geïnvesteerd in terrorisme op diverse niveaus. De volledige naam van de WWFT wet is dan ook Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme. Wat houdt deze wet precies in en waarom is deze zo belangrijk binnen het Nederlandse recht?

Financiële markt

De financiële markt is zeer gevoelig voor witwassen en investeringen vanuit het criminele circuit, waarmee men zich probeert te verplaatsen van het zwarte naar het grijze of witte circuit. Er zijn diverse financiële instellingen die zich moeten houden aan de WWFT wet; banken, investeringsmaatschappijen, verzekeraars, bemiddelaars in levensverzekeraars, maar ook taxateurs van ontroerend goed gerelateerde zaken. Alle financiële afdelingen waarbij een zekere mate van integriteit komt kijken vallen dus onder deze belangrijke wet.

Toezicht op de wet

Toezicht op de WWFT wet is voor een deel natuurlijk de verantwoordelijkheid van financiële instellingen zelf, maar deze hebben soms tegenstrijdige belangen. Daarom zijn er voor de naleving van de WWFT wet twee belangrijke toezichthouders; de Nederlandse bank en de Nederlandse Autoriteit financiële markten. Deze toezichthouders zien toe op een correcte naleving van twee factoren in het bijzonder; het cliëntonderzoek en de meldingsplicht. Het cliëntonderzoek dient ervoor zodat men als financiële instelling weet met wie men zaken doet, alvorens over te gaan op een transactie in wat voor vorm dan ook. Meldingsplicht is gericht op het melden van ongebruikelijke transacties binnen het financiële spectrum, met als voorbeeld geld dat naar ongeïdentificeerde bedrijven of instellingen in oorlogsgebieden gaat. Het melden van een ongebruikelijke transactie in goede trouw geeft je een onaantastbare status; je bent dan gevrijwaard civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Indicatoren voor meldingen

De WFFT wet kent enkele indicatoren waaronder ongebruikelijke transacties kunnen of moeten worden aangegeven. Deze zijn onderverdeeld in objectieve en subjectieve indicatoren. Objectieve indicatoren zijn bijvoorbeeld contante transacties ter waarde van 15.000 euro of meer met aangewezen landen., dit geldt ook voor het kopen en zelf verkopen van een huis. Subjectieve indicatoren zijn veronderstelde verbanden omtrent transacties met aangewezen landen, waarbij een vermoeden van terrorisme of witwassen een grote rol speelt.

Een verbodsbepaling

Een ander belangrijk onderdeel van de WWFT wet is de verbodsbepaling. Het is niet toegestaan een financiële transactie aan te gaan met een andere partij, wanneer er voorafgaand geen sprake is geweest van cliëntonderzoek. Heb je al een geschiedenis met dezelfde zakelijke relatie, maar is nog nooit onderzoek uitgevoerd, dan dient de relatie per direct te worden gestopt en kunnen aanvullende sancties volgen.

Feesten? Het kan in Almere!

feesten in almere

Toegegeven, wat kan hier nou niet? Deze stad wordt namelijk continu geprofileerd als dé plek waar jij je dromen gaat waarmaken. Is dat ook zo?

Natuurlijk! Dat wordt wel weer bewezen door het brede scala aan feestlocaties in Almere waar jij uit kunt kiezen om intiem dan wel uitbundig een bruiloft, verjaardag of welke andere mijlpaal dan ook te vieren, samen met vrienden, familie, collega’s of wie je ook maar na aan het hart liggen. Wie het ook maar verdient, kunnen we wellicht beter zeggen!

Voor gezelschappen van iedere grootte zijn er altijd perfecte plekken beschikbaar. Hieronder hebben we er een aantal voor je uitgelicht. Wat gaat jouw favoriete locatie worden om eens flink van het leven te genieten?

Singer Laren

Van zowel binnen als buiten een schitterend gebouw met vele verschillende ruimtes en daarmee een grote diversiteit aan uitstralingen. Veelal hebben de zalen ene wat zakelijk karakter en lenen zich daarmee voor zowel vergaderingen als bedrijfsfeesten. Maar ook kunstliefhebbers, theatergangers en dwarsdenkers zijn hier van harte welkom! Je kunt er met maximaal 400 gasten terecht en hebt tevens de mogelijkheid om de feestelijkheden naar de gezellige tuin te verplaatsen. Singer Laren heeft werkelijk alles – en nog veel meer!

Kunstlinie Almere Flevoland

Mag je feestje wel een tand groter? Dan is Kunstlinie Almere Flevoland precies wat je zoekt. Hier kun je met wel 2000 mensen terecht! Dankzij drie zalen, acht foyers, een heus theatercafé en nog veel meer break-out ruimtes, moet jij je draai toch wel weten te vinden. Althans, dat leek ons zomaar. Welke wilde plannen je ook maar hebt en hoe groot ze mogen zijn, hier heb je alle mogelijkheid om ze volop te ontplooien!

Forteiland Pampus

Denk niet klein maar kies letterlijk en figuurlijk het ruime sop wanneer jij een feest gaat geven. Daarvoor moet je bij Forteiland Pampus zijn! Deze plek is ideaal voor allerlei samenkomsten. Naast feesten worden hier ook met regelmaat teambuilding uitjes, overnachtingen en presentaties gehouden. Wat je er ook maar wilt, je kijkt in ieder geval uit over het IJmeer. Dus, waar wacht je nog op? Bekijk alle mogelijkheden van deze unieke locatie en boek direct!

Wil je toch geen feestje bijwonen maar ben je meer een huismus? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om een kachel te plaatsen in jouw stulpje!

Het nut van een energielabel

Energielabel

Wanneer je op zoek bent naar een woning of je wilt je woning verkopen, dan zul je veel op Funda kijken. Naast een omschrijving van de woning, kun je ook op kenmerken klikken, waarbij puntsgewijs de belangrijkste kenmerken van de woning worden genoemd. Een van de kenmerken is het ‘Energieprestatieadvies’. Wat is dit?

Invoer energielabel

Het energieprestatieadvies wat je op Funda ziet staan, is het zogenaamde energielabel. Hieraan is te zien hoe energiezuinig de woning is. Dit is vandaag de dag erg belangrijk, want hoe beter het energielabel is, des te zuiniger is de woning. Je profiteert nog meer met energie vergelijken, als je woning een energielabel A of B heeft. Hierbij gaat er nauwelijks meer energie verloren. Het energielabel is in 2015 ingevoerd door de Nederlandse overheid. Alle vijf miljoen woningeigenaren hebben toen een voorlopig energielabel ontvangen. Dat een energielabel voorlopig is, is niet voor niets. Op deze wijze wil de overheid mensen stimuleren om energiezuinige maatregelen te nemen. Wanneer je de woning gaat verkopen ben je verplicht om het voorlopige label definitief te maken. Heb je in de periode dat je je voorlopige energielabel ontving en het moment van verkoop energiezuinige maatregelen getroffen, dan zal het definitieve energielabel beter zijn dan het voorlopige label.

Klassen van een energielabel

Een energielabel bestaat uit de klassen A t/m G. Een woning met energielabel A is een groene en zeer zuinige woning. Energielabel B is nog steeds energiezuinig, maar wel minder dan een woning met energielabel A. Woningen met energielabel A t/m C worden als relatief zuinig gezien. Een woning met energielabel G daarentegen, is een woning waarin absoluut geen energiebesparende maatregelen zijn genomen. Het is voor te stellen dat de waarde voor een woning met energielabel G negatief beïnvloed wordt. Woningen met een hogere energielabel zijn juist meer waard.

Energielabel definitief maken

Bij verkoop van een woning moet het energielabel definitief gemaakt worden. Wanneer je dit niet doet, riskeer je een boete die voor natuurlijke personen kan oplopen tot €170,- en voor rechtspersonen €340,-. De overheid misleiden door foute gegevens in te voeren en hierdoor een beter energielabel te verkrijgen is niet mogelijk. De gegevens worden namelijk naar een erkend deskundige gestuurd, die de gegevens gaat controleren. Pas als de deskundige akkoord geeft kan het energielabel definitief gemaakt worden. Het kan ook zijn dat je geen energiebesparende maatregelen hebt genomen. Je energielabel zal wel definitief gemaakt worden, maar behoudt dezelfde klasse als het voorlopige energielabel. Wel is het verstandig om energiebesparende maatregelen te treffen. Je geniet zo van meer comfort en met een beter energielabel brengt de woning aanzienlijk meer op.

Wat betekent het Coronavirus voor onze dienstverlening

Coronavirus huis verkopen

De gezondheid van onze klanten en medewerkers staat bij ons op nummer 1. Dit betekent dat wij geen enkel risico nemen en de richtlijnen van het RIVM strikt opvolgen.

Coronavirus leidt tot aangepaste werkwijze bij HuisPortaal.nl

Het Coronavirus treft op dit moment de hele samenleving en leidt tot een ontwrichting van vele sectoren. We willen in deze tijd zorgvuldig te werk gaan, omdat gezondheid ieders belang overstijgt. Om die reden willen we graag wijzen op onderstaande standpunten die wij als HuisPortaal.nl hebben ingenomen:

  1. Zolang je zelf in staat bent (lees: niet verkouden of erger) kunnen de bezichtigingen bij jouw woning doorgaan. Wel is het verstandig aan kijkers bij het maken van de afspraak te vragen of zij ziekteverschijnselen hebben. In dat laatste geval is het verstandig de afspraak NIET door te laten gaan.
  2. Tijdens de bezichtigingen adviseren wij een gepaste afstand te houden (ca. 1,5 meter) en geen handen te schudden.
  3. Het kan zijn dat op dit moment mensen thuiswerken of aanwezig zijn i.v.m. de schoolsluitingen. Uiteraard hebben wij daarvoor begrip. Wij verzoeken dan wel voor sommigen in huis om even een klein eindje te gaan wandelen zodat er zo min mogelijk mensen in de woning aanwezig zijn.
  4. Via Whatsapp is het mogelijk om geïnteresseerden de woning op afstand te laten bezichtigen. Wanneer je de mobiele nummers met elkaar deelt is het mogelijk om een videoverbinding te maken. Hierdoor is het mogelijk om de camera te richten op de woonvertrekken en deze dus te delen met de potentiële koper.
  5. Mocht je ons telefonisch willen bereiken? Dan kan het zo zijn dat de wachttijd aan de telefoon langer is en dat we minder snel kunnen reageren op mail. Hiervoor vragen wij ieders begrip.
  6. Voor onze nieuwe opdrachtgevers: Het is mogelijk dat afspraken m.b.t. styling, inmeten en fotografie van de woning wat langer op zich laat wachten dan normaal gebruikelijk is. Daardoor zal aanmelding van een woning op Funda ook meer wachttijd geven.

Onze kantoren blijven voorlopig gewoon open op de normale tijden.

Conform het advies van het RIVM laten wij onze medewerkers zoveel als mogelijk thuiswerken. Zij zijn uiteraard telefonisch en per mail bereikbaar.

De wachttijden aan de telefoon kunnen langer zijn

Zoals hierboven aangegeven werken er veel collega’s momenteel thuis. Wij doen er alles aan om u te woord te staan, maar mogelijk zijn de wachttijden aan de telefoon langer dan u van ons gewend bent.

We passen onze werkzaamheden aan

Wij hebben als uitgangspunt ‘overleggen/ bijeenkomsten uitstellen waar het kan, en door laten gaan waar het moet’. Dit betekent dat wij extra kritisch kijken welke overleggen/ bijeenkomsten verzet kunnen worden en wat eventueel kan wachten. Veiligheid gaat uiteraard boven alles. Wij sturen geen collega’s, die verkouden zijn op pad. Bent u ziek of verkouden, geef dit op voorhand telefonisch door aan degene met wie u een afspraak heeft, zodat de afspraak verzet kan worden. Als wij bij u aan de deur staan en u heeft klachten (verkoudheid, hoesten, koorts) dan besluiten wij om niet bij u naar binnen te gaan en de afspraak te verzetten.

Wij volgen de situatie rondom het Coronoa-virus continue. Zolang verantwoord en volgens de richtlijnen van het RIVM doen wij er alles aan om jouw huis te verkopen of jouw te helpen in het vinden van jouw droomhuis!

Woningopnames en fotografie-afspraken gaan voor alsnog gewoon door. Daarbij houden wij ons uiteraard aan de eerder gemelde maatregelen en adviezen van het RIVM.

Heb je een vraag of wil je een bezichtiging plannen, waardebepaling plannen of deze liever verplaatsen naar een later tijdstip? Onze medewerkers zijn thuis aan het werk maar staan gewoon voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via de telefoon, mailen of je vraag stellen via de chat op de website! Wij staan ook in deze rare tijden voor je klaar.

Kijk voor meer informatie en het laatste nieuws op de website van het RIVM.

Wij rekenen op uw begrip!

Ik wil graag mijn huis verkopen, maar ik twijfel of dit het juiste moment is.

Onze makelaars adviseren je graag over de juiste stap! Het is mogelijk om de woning in verkoop te zetten. Daarnaast kunnen wij ook de verkoop van de woning in voorbereiding nemen, zoals het opnemen van de woning, het maken van een fotoreportage etc. wanneer jij het aangeeft kunnen we dan starten met de verkoop. Ten slotte kan er ook voor worden gekozen om de afspraken voor de opstart van de woning in te plannen tot een nader te bepalen datum. In de tussentijd kun jij rustig starten met de voorbereidingen en kunnen wij ook alvast voor je aan de slag. De woning gaat dan op een later moment in de verkoop.

Effect Coronavirus op de woningmarkt​

Wij krijgen veel vragen over het effect van het Coronavirus op de woningmarkt. Uiteraard is het voor ons heel lastig om hier een bevredigend antwoord op te geven. Ons inziens is er op dit moment geen reden tot paniek. Wij zien zeker een afname in het aantal afspraken, maar ook worden er nog steeds nieuwe afspraken ingepland. Zolang we de richtlijnen van het RIVM goed blijven volgen en alle adviezen goed in acht blijven nemen, verwachten wij onze dienstverlening gewoon uit te kunnen blijven voeren.
We wensen iedereen in deze tijd sterkte en wijsheid toe en willen benadrukken dat wij ten alle tijden voor iedereen klaar zullen staan!

Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe woning!

Ben jij van plan om een nieuwe woning te kopen? Dan ben jij je ongetwijfeld al enige tijd aan het oriënteren. Waarschijnlijk loop je geregeld langs de etalage van makelaars in jouw omgeving om te kijken wat er zoal te koop staat. Daarnaast kun jij je natuurlijk ook tot het internet richten. Hier vind je tegenwoordig namelijk ook alle huizen die in jouw omgeving te koop staan. Bij het kopen van een woning ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Je wilt immers geen kat in de zak kopen. Wil jij geen spijt krijgen van de aankoop van jouw nieuwe woning? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij vertellen jou hieronder namelijk waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe woning!

Lekkages

Wil je een oude woning kopen? Reken er dan goed op dat er behoorlijk wat onderhoud uitgevoerd moet worden. Inspecteer de woning altijd goed voor jij een bod uitbrengt. Er kan namelijk sprake zijn van een aantal gebreken. Zo is een oude woning bijvoorbeeld sneller gevoelig voor lekkages. Controleer het huis hier dan ook altijd goed op. Kijk onder meer naar de staat van het dak en de dabbedekking. Is de dakbedekking oud en oogt deze fragiel? Dan is de kans op een lekkage behoorlijk groot. Kijk vooral ook naar het plafond. Mogelijk zijn hier een aantal vochtplekken te zien. Deze vochtplekken duiden vaak op een lekkage in het plafond.

Hoe zit het met de isolatie?

Nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig standaard goed geïsoleerd. Bij bestaande bouw ontbreekt het nog geregeld aan goede isolatie. Zo zijn sommige woningen in ons land bijvoorbeeld nog voorzien van enkel glas. Dit isoleert natuurlijk een stuk minder dan dubbel glas. Daarnaast is er nog lang niet altijd dakisolatie aanwezig. Hoe minder isolatie er aanwezig is, des te meer bent u kwijt aan stookkosten. De warmte ontsnapt namelijk een stuk sneller. Wilt u dit voorkomen? Dan moet u dus zelf nieuwe en/of betere isolatie aanbrengen.