Wat kost een makelaar gemiddeld?

Huisportaal makelaar

Een makelaar inschakelen voor de verkoop van jouw woning is een goede manier om de beste hulp te krijgen. Je hebt namelijk niet alleen de hulp bij het plaatsen van de woning op de website van de makelaar, maar ook met de onderhandelingen, het inplannen van de bezichtigingen en de juridische zaken die achter de schermen geregeld moeten worden. Hierdoor zit je wel vast aan een aantal kosten. De makelaar kent namelijk zowel opstartkosten als een courtage. De kosten voor de makelaars kunnen echter sterk van elkaar verschillen. Het is daarom goed om te weten wat de makelaar gemiddeld kost. Na het lezen van onderstaande informatie weet je wat je kunt verwachten.

De verschillende kosten van de makelaar

Een makelaar inschakelen kent verschillende kosten. Als eerste heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze kosten zijn de kosten om de makelaar in dienst te nemen en het uitvoeren van de noodzakelijke inspecties. Zo moet de waarde van de woning vastgesteld worden door onder andere een taxatie. Ook moet de woning op de website komen te staan. Wanneer je dit zelfstandig gaat doen, ben je bijvoorbeeld ongeveer 100 euro kwijt. Dit zit bij het inschakelen van een makelaar in de opstartkosten. Daarnaast heb je te maken met de courtage. Dit is de vergoeding die de makelaar vraagt als jouw woning verkocht is en is gebaseerd op de diensten en de uiteindelijke verkoopprijs van de woning.

De gemiddelde kosten afhankelijk van factoren

Wat een makelaar gemiddeld kost, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is er altijd een bepaald percentage opgesteld. Dit percentage kun je vaak nog naar beneden drijven door te onderhandelen. Bij een tegenvallende verkoopprijs kan dit wel als groot voordeel hebben dat je weinig kosten gaat maken aan de makelaar. Ook kan de makelaar mee profiteren wanneer je prijs hoger is dan de vraagprijs. Hierdoor zal er immers een hoger bedrag voor de makelaar worden verrekend door de notaris. Voor jou betekent dit echter ook dat je meer geld aan de makelaar kwijt gaat zijn. Het kan daarom goed zijn om naar vaste prijzen te gaan kijken voor de diensten die je ervoor krijgt.

Makelaars met elkaar gaan vergelijken

Wat de makelaar gemiddeld kost is geen hoog bedrag. De meeste makelaars hanteren namelijk een percentage van 1 procent. In sommige gevallen worden er hogere percentages aangehouden. In dit geval moet je goed na gaan denken wat je maximaal kwijt wilt gaan zijn aan de makelaar. Ook kun je gaan kijken naar de ervaringen van de makelaar. Hoe meer ervaring en hoe beter de diensten, hoe meer deze makelaar zichzelf terug gaat verdienen. Het is daarbij verstandig om verschillende makelaars met elkaar te gaan vergelijken voordat je daadwerkelijk overgaat op het maken van een afspraak. Zo voorkom je dat je uiteindelijk veel hogere kosten kwijt gaat zijn dan nodig is en kun je genieten van de verkoop.

Vaste prijzen hanteren voor de makelaar

Er gaan verschillende stappen aan vooraf wanneer je een makelaar in dienst neemt. De gemiddelde kosten zullen hierdoor ook verschillend. Zo kun je bijvoorbeeld ook een aankoopmakelaar in dienst nemen om op zoek te gaan naar een woning. Hierbij is het gebruikelijk om de kosten te baseren op een courtage. Deze makelaars kunnen ook verschillende percentages aanhouden. Sommige makelaars hanteren juist weer vaste prijzen. Zo kun je bijvoorbeeld 1750 euro betalen voor een bepaald aantal diensten. Je weet hierdoor op voorhand waar je aan toe bent en bepaalt ook zelf welke diensten er door de makelaar uit handen genomen worden.

Het aanvragen van de hypotheek

Je kunt vooraf dus weten wat je kunt verwachten van de gemiddelde kosten van een makelaar. Echter kun je soms ook de kosten meefinancieren in de hypotheek. Vroeger was het mogelijk om meer financiering te krijgen dan de aankoopprijs van de woning. Op dit moment kan dit niet meer. Je kunt namelijk maar tot maximaal 100 procent van het bedrag krijgen van de bank. Dit houdt ook in dat je jouw eigen vermogen in moet gaan brengen. De makelaarskosten zullen hierdoor vaak uit eigen zak moeten komen. Sparen voordat je aan een eigen woning gaat beginnen kan daarom wel een verstandige keuze gaan zijn.

Altijd alles vanuit jouw eigen zak betalen

De kosten van een makelaar kunnen hoog oplopen. Hierdoor komt ook vaak de vraag of je deze kosten kunt aftrekken bij de belasting. Dit is niet het geval. De bemiddelingskosten moeten daarom altijd zelf gefinancierd worden. Je kunt ze niet meenemen in de belastingaangifte. Vroeger was dit dus wel mogelijk, maar vandaag de dag moet je een goed eigen vermogen gaan hebben. Ook dit brengt met zich mee dat je goed moet gaan kijken naar de gemiddelde kosten van een makelaar. Je kunt jezelf hiermee immers voldoende geld gaan besparen, wat je uiteindelijk weer overhoudt voor jouw nieuwe woning. Een goede vergelijking geeft jou dus ook weer nieuwe mogelijkheden en kansen op de woningmarkt. Zowel bij het kopen als verkopen van een woning is het goed om te bekijken wat een makelaar gemiddeld kost en waar je allemaal rekening mee moet houden. Hoe meer je hiermee aan de slag gaat, hoe beter de verkoop van de woning gaat worden en zet alle mogelijkheden voor jezelf op een rijtje voor de beste keuze.

Is een energielabel verplicht?

Energielabel aanvragen

Misschien heb je plannen om binnenkort je woning te verkopen, dan moet jij aan de koper altijd een geldig energielabel kunnen overhandigen. Vaak ga je ook adverteren omdat je je woning zo snel mogelijk kwijt wil. Je bent dan ook verplicht om te melden welk energielabel de woning heeft. Bij de overdracht van de woning moet je ook dit document overhandigen aan de andere partij. 

Als dat niet wordt gedaan dan is het mogelijk dat je er een boete voor krijgt. Het is belangrijk dat je op tijd begint met het aanvragen van het label, je wil namelijk ook dat alles in orde is mocht je bijv. je woning willen verkopen. Maar ook voor jezelf is het fijn om te weten hoe je woning wordt beoordeeld. Er kunnen dan altijd nog dingen zijn die je zelf kunt verbeteren, dan kun je die documenten ook bewaren en dan aantonen wat je hebt verbeterd aan je woning, zodat hij energiezuiniger is geworden. 

Kosten en werkwijze energielabel aanvragen

Een energielabel aanvragen kost wat tijd, dus zorg altijd dat je op tijd gaat beginnen met de aanvraag. Hoe gaat het in zijn werk?

  • Je gaat op zoek naar een energieadviseur, dit kan via internet.
  • Er komt dan iemand bij je langs en die kan dan de kenmerken van je woning vaststellen. Vaak duurt dat anderhalf tot twee uur. 
  • De adviseur zal het energielabel registreren in de database. 
  • Je krijgt van de adviseur een document met het label (vaak in PDF). 
  • Het label wat je overhandigd krijgt is tien jaar geldig. 

Het zijn dus maar een paar stappen die je moet zetten en dan is het ook weer geregeld. Alleen al fijn als je gaat verhuizen dat je dit ook weer van je lijstje af kunt vinken. Maar ook als je graag goedkoper wil wonen, dus je maandlasten naar beneden wil hebben, kan dit erg zinvol zijn. De maatregelen worden helder beschreven en dan kun je daar weer naar kijken wat je ermee kunt doen. Vraag ook dan weer offertes op en kijk wat jij per maand kunt besparen als je je woning energiezuiniger gaat maken. 

Hoe lang wachten op reactie na bod op huis?

Online makelaar

Het bieden op een woning is een spannende tijd. Je kunt namelijk op verschillende manieren benaderd worden door de verkoper en het is lang niet altijd zeker dat jouw bod geaccepteerd wordt. Echter wil je ook graag weten wanneer je een reactie kunt krijgen van de verkoper. Want hoe lang moet je nou wachten op een reactie na het uitbrengen van een bod op een huis? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk en je kunt je hier het beste goed op voorbereiden. Daarbij is het ook belangrijk dat je weet hoe je hierop in kunt spelen. Lees daarom snel verder en zorg ervoor dat je altijd goed voorbereid bent.

De reactie van een bod op het huis met strategieën

De reactie op een bod van een huis kan even duren. Het is afhankelijk van de strategie die je zelf toepast tijdens het plaatsen van een bod. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. De eerste is dat je een eindbod doet. In dit geval heb je een vaste prijs en kan er niet onderhandeld worden door de verkopende partij. Je kunt echter ook een openingsbod plaatsen, waardoor de verkoper de mogelijkheid heeft om een tegenbod te doen. Beide strategieën hebben hierdoor wel een andere vorm van reageren. Je moet je hiervan bewust zijn voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met het doorgeven van jouw bod.

Op basis van een eindbod een reactie

Wanneer je een eindbod doorgeeft aan de verkoper en de verkopende makelaar, dan kun je lang in spanning komen te zitten. Een bod op een huis hoeft dan namelijk niet beantwoord te worden door de verkopende makelaar. Dit gebeurt namelijk meestal alleen als de eigenaar akkoord is gegaan. Wanneer je niets hoort, moet je niet in de verleiding worden gebracht om jouw bod aan te passen. Het kan namelijk zijn dat je jouw bod al gebaseerd hebt op het maximale budget dat beschikbaar is. Communiceer daarom altijd goed dat dit jouw laatste bod is. Als jouw bod wordt afgewezen, zul je wel op zoek moeten gaan naar een nieuw bod.

Door middel van een openingsbod bieden

Je kunt echter ook een openingsbod doorgeven. Als je een bod op een huis uitbrengt, dan moet het wel duidelijk vermeld worden dat dit een openingsbod is. De verkopende partij kan in dit geval een reactie geven met een tegenbod. Ook hierbij moet je goed nadenken over het maximale bedrag dat je voor het huis wilt betalen. Hier moet je nog niets over melden, maar het kan jou wel helpen om het bedrag flink naar beneden te brengen. Ondanks dat je de woning graag wilt hebben, is het wel belangrijk om jouw grenzen op te stellen. De financiën moeten namelijk wel gewoon rondkomen en dat kan alleen maar helpen met het vinden van het juiste huis.

Alles in de brief opnemen voor jouw bod

Hoewel je jouw strategie al snel kunt bepalen, moet je wel weten hoe je jouw bod op een huis goed uitbrengt en hoe je ervoor kunt zorgen dat er een reactie komt op jouw bod. Je kunt hiervoor gebruik maken van een voorbeeldbrief. Deze brief laat jou precies zien wat er allemaal in moet komen te staan en dan kun je ook niets over het hoofd zien. Zo heb je niet alleen te maken met het bedrag van het bod zelf, maar ook de ontbindende voorwaarden en de extra kosten die je denkt te moeten maken om de woning geheel bewoonbaar te maken. Voornamelijk de ontbindende voorwaarden zijn belangrijk voor het gehele traject.

Voorbeelden van ontbindende voorwaarden

Een van de ontbindende voorwaarden die bij het bod op een huis horen is het voorbehoud van financiering. Je moet namelijk ook de hypotheek rondkrijgen voordat je jouw woning echt in het bezit kunt krijgen. Je krijgt dan tot een bepaalde datum om deze financiering te regelen en als het niet lukt, kun je het koopcontract ontbinden. Tevens is de bouwkundige keuring van belang. Deze keuring moet namelijk uitwijzen dat er geen schrikbarende reparatiekosten bij komen kijken. Het is altijd aan te raden om deze keuring zelf uit te laten voeren. De staat van de woning komt hierdoor op papier te staan en je weet direct wat de noodzakelijke reparaties gaan worden. Ook dit dient opgenomen te worden bij jouw bod, zodat je niet over jouw budget heen hoeft te gaan.

Een deadline stellen

De reactie op een bod op het huis kan ook een langere of kortere termijn hebben wanneer je een ultimatum hebt gesteld. Je wilt immers niet heel lang moeten wachten omdat de verkopende partij andere biedingen aan het afwachten is. Zorg er daarom voor dat je een deadline opstelt voor jouw bod. Wanneer je dan geen reactie krijgt, kun je gelijk naar een nieuwe woning op zoek gaan. Ook zet je hiermee druk op de verkopende partij. Deze wil immers ook dat de woning verkocht wordt, en zal dus ook moeten reageren om te verkopen.

Uiteindelijk hoef je alleen nog maar te wachten op het verstrijken van de deadline en de reactie op jouw bod op het huis. Je hebt hierdoor altijd alles gedaan om de woning in het bezit te krijgen en kunt ervoor zorgen dat je snel kunt gaan verhuizen naar de nieuwe plek.

Hulp nodig met het aankopen van een woning? Schakel onze deskundige aankoopmakelaar in!

Koopcontract huis zonder makelaar

Geen makelaar

De een gaat de woning verkopen door middel van een makelaar, de ander wil het liefst de regie volledig in handen houden. Hoewel beide manieren zowel voor- als nadelen hebben, zijn er ook verschillende zaken die meegenomen moeten worden en waar ook aan gedacht moet worden om alles in goede banen te leiden. Een daarvan is het koopcontract. Ondanks dat je geen makelaar inschakelt, is het contract wel een belangrijk gegeven. Hierin staan namelijk alle afspraken, zodat de partijen weten wat de rechten en plichten zijn en waar rekening mee gehouden moet worden. Maar waar moet je allemaal op letten en welke voordelen levert het op? Lees snel verder en ontdek alles wat je moet weten.

Het koopcontract opstellen bij verkoop zonder makelaar

Een koopcontract van een huis verkopen zonder makelaar brengt verwarring met zich mee. Normaal gesproken wordt het namelijk opgesteld door de makelaar. Het contract is echter ook nodig om de verkoop officieel te maken bij een particuliere verkoop. Het is een standaard document waarin alle afspraken vastgelegd worden. De onderhandelingen en afspraken zijn tussen jou en de koper verlopen en moet dus nog zwart op wit komen te staan. Doordat je zelf de onderhandelingen hebt gevoerd, zijn deze afspraken ook veel beter vast te stellen. Tenminste, als je weet wat er allemaal in het koopcontract moet staan en je er zeker van bent dat er niets over het hoofd wordt gezien. Je kunt dus niet zomaar een klein documentje opstellen.

Verschillende gegevens meenemen in het contract

Als eerste ga je daarom kijken naar wat er allemaal in het koopcontract komt te staan. Zo is het eindbod het belangrijkste. Dit is het bedrag dat jij als verkoper gaat krijgen van de koper. Het gehele bedrag bestaat uit het bod dat de koper heeft gedaan, het bedrag voor de roerende zaken en eventueel andere bedragen die meegenomen moeten worden. Ook staan de ontbindende voorwaarden, de overdrachtsdatum en de lijst met roerende zaken in het contract. Uiteindelijk zullen de belangrijkste kenmerken van de woning ook meegenomen worden in het document. Vergeet ook niet om de persoonsgegevens van alle partijen op te nemen in het document. Zo maak je het contract officieel.

Aan de hand van een voorbeeld opstellen

Zonder makelaar een huis verkopen, betekent dus ook dat je zelf het koopcontract op moet gaan stellen. Je kunt er daarom voor kiezen om een voorbeeld te gebruiken, die je aanvult met jouw eigen afspraken en de bedragen. Doordat je het voorbeeld gevolgd hebt, weet je zeker dat alles naar behoren opgesteld is. Je kunt echter ook het volledige koopcontract opstellen zonder een voorbeeld. In dit geval is het wel aan te raden om een juridische check aan te vragen. Zo voorkom je dat de koop uiteindelijk ongeldig verklaard wordt en je alsnog opnieuw moet beginnen met het gehele traject. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen, zodat je geen extra kosten gaat krijgen voor het plaatsen van de woning op een van de huizensites en het adverteren via meerdere kanalen.

Een expert inschakelen voor het koopcontract

Het koopcontract kan ook opgesteld worden door een expert. Zelfs als je jouw huis zonder makelaar gaat verkopen kun je een expert inschakelen om het contract op te stellen. Hierdoor heb je dit gedeelte van de verkoop goed geregeld. Ook dan is een juridische check soms aan te raden. Je moet hiervoor eerst zelf controleren of de juiste informatie doorgegeven wordt. De afspraken kunnen immers alleen doorgegeven worden door jou en de koper. Wanneer dit allemaal goed aangeleverd is, kan de check worden uitgevoerd en wordt er gecontroleerd of alle belangrijke zaken opgenomen zijn in het document. Ook tegenstrijdige dingen moeten eruit gehaald worden, zodat het geheel betrouwbaar wordt. Je kunt ook hierdoor niets meer over het hoofd zien en kunt nog extra tips gaan ontvangen.

De gevolgen van de ontbindende voorwaarden

Het koopcontract wordt daarbij ook wel een voorlopig koopcontract genoemd. Bij het verkopen van het huis zonder makelaar kan dit al gauw verwarrend worden. Het is in principe precies hetzelfde. Het wordt wel eens voorlopig genoemd, omdat de ontbindende voorwaarden ervoor kunnen zorgen dat de koop ontbonden wordt. Ook de wettelijke bedenktijd van drie dagen kan ertoe leiden dat de koop niet doorgaat. Als verkoper kan het daarom alsnog een spannende tijd worden. De ontbindende voorwaarden moeten altijd op voorhand door de koper aangegeven worden en worden meegenomen in het contract. Hierdoor weten de partijen waar ze aan toe zijn en kan erop ingespeeld worden.

Altijd voldoende controle op de verkoop

Het koopcontract kent ook een datum van overdracht. Op deze dag moeten beide partijen aanwezig zijn bij de notaris om de sleuteloverdracht te regelen en de leveringsakte te tekenen. Vanaf dat moment is het pas officieel. Beide handtekeningen moeten dus zowel onder het koopcontract als onder de leveringsakte komen. Alleen wanneer deze handtekeningen compleet zijn, kan de koop officieel gemaakt worden en ben je ervan verzekerd dat je het geld in handen gaat krijgen. Wel heb je altijd een expert erbij zitten die ervoor kan zorgen dat alles nog een keer gecontroleerd wordt. Hierdoor heb je dus ook een veiliger gevoel bij de verkoop. Zelfs de verkoop zonder makelaar kan veilig en goed verlopen en staan de afspraken altijd op papier.

Wanneer courtage van makelaar betalen?

Makelaarscourtage

Jouw huis verkopen brengt altijd kosten met zich mee. Zeker wanneer je de woning met behulp van een makelaar in de verkoop zet. De makelaar vraagt namelijk altijd een courtage. Dit is de vergoeding voor de diensten die geleverd zijn. Het is afhankelijk van de afspraken die jij maakt hoe hoog deze kosten gaan zijn. Ondanks dat je ervan verzekerd bent van deze extra kosten, wil je altijd weten wanneer je deze moet gaan betalen. Je wilt immers niet voor verrassingen komen te staan en zonder verkoop aan hoge kosten vast komen te zitten. Maar wanneer betaal je de courtage van de makelaar? Lees snel verder en ontdek.

De courtage van de makelaar betalen na verkoop

De courtage van de makelaar is de beloning die de makelaar krijgt als de woning verkocht is. Hiermee worden alle diensten betaald die tijdens het verkooptraject verricht zijn. Je hoeft deze dus echt alleen te betalen als de verkoop gelukt is. Je kunt het daarom zien als een no cure no pay beloning. Als er geen succes geboekt wordt bij de verkoop, dan hoef je ook niet te betalen. Wel heb je altijd te maken met opstartkosten. Deze worden altijd vooraf betaald. Dit is een laag bedrag in tegenstelling tot de courtage die de makelaar vraagt. De courtage is namelijk een bepaald percentage van het verkoopbedrag en kan hoog oplopen als jouw woning voor een hoger bedrag aan de koper overhandigd wordt.

De hoogte van de bedragen verder uitgelegd

De makelaarscourtage van de makelaar betalen wordt daarom uitgesteld tot na de verkoop van de woning. Je betaalt dit niet gelijk aan de makelaar. De notaris verrekent het bedrag namelijk met de verkoopprijs. Wanneer de woning van eigenaar wisselt via de notaris, begint de verrekening. Als je bijvoorbeeld jouw woning voor 200.000 euro verkoopt en de courtage 1 procent is, dan zal dit bedrag op de notariële akte verschijnen. Ook worden vanaf dat moment de notariskosten opgesteld op de akte. Hierdoor heb je gelijk een goed overzicht en weet je precies wat je allemaal moet gaan betalen en welk bedrag er uiteindelijk overblijft van de woning. Je hoeft hier zelf niets meer aan te doen, behalve de bedragen nog eens controleren aan het einde van de verkoop.

Bij de notaris worden de kosten verrekend

De courtage van de makelaar betalen gebeurt nooit rechtstreeks. De verrekening zorgt er namelijk voor dat de notaris het geld krijgt en deze weer doorspeelt naar de makelaar. Je hoeft hier zelf geen rekening mee te houden bij de verkoop. Wel moet je de bedragen in het achterhoofd houden, omdat deze immers van het uiteindelijk bedrag afgaan en niet op jouw rekening zal verschijnen. De opstartkosten die je van tevoren moet betalen zullen wel van jouw eigen geld betaald moeten worden. Bekijk daarom altijd goed of je dit wel kunt betalen of dat je toch op een andere manier met de verkoop van de woning moet beginnen.

De kosten uit eigen vermogen

Er zijn echter wel bijkomende kosten die van jouw eigen vermogen betaald moeten worden. Zo wordt er vaak gevraagd om een bouwkundige keuring. Het is goed om deze keuring op voorhand al uit te laten voeren. Zo heb je namelijk een goed overzicht van de noodzakelijke reparaties en de kosten. Het achterstallig onderhoud komt hiermee ook aan het licht. Dit onderhoud moet op voorhand uitgevoerd worden. Denk daarbij aan rottende raamkozijnen, elektriciteit en asbest. Om zoveel mogelijk uit de verkoop te kunnen halen, moet er dus wel geïnvesteerd worden in deze reparaties. Doe je dit niet, dan zal de koper vragen om een lagere verkoopprijs en kun je al gauw veel geld mislopen voor jouw woning.

De noodzakelijke kosten en de zekerheid die je hebt

Naast de courtage van de makelaar moet je dus wel enigszins gaan investeren in de woning. Hierbij gaat het voornamelijk uit de noodzakelijke reparaties. Je hoeft geen cosmetische aanpassingen te doen, omdat dit vaak afhankelijk is van de smaak van de koper. Je hebt dus al snel onnodige kosten, terwijl de koper dit wellicht zelf ook weer uit gaat voeren. De courtage van de makelaar betalen is hierdoor de belangrijkste kostenpost om te onthouden bij de verkoop. Doordat je deze niet hoeft te betalen als jouw woning niet verkocht wordt, heb je geen onnodige kosten en kun je jouw woning weer op een andere manier gaan verkopen als dit nodig blijkt te zijn. Je hebt hierdoor alleen weer te maken met nieuwe opstartkosten als je naar een andere makelaar op zoek gaat.

De beste prijzen na voorbereiding

Nog niet overtuigd? Dan kun je het beste gaan kijken bij verschillende makelaars wat de courtage is. Door verschillende makelaars met elkaar te vergelijken en te bekijken welke courtage je de makelaar moet betalen kun je ook bekijken waar jij het meeste uit de verkoop van de woning kunt gaan halen. Houdt daarom altijd alle mogelijkheden op en maak het ook mogelijk dat je voor de beste prijzen gaat. Zo haal je alles uit de verkoop van jouw huis en kun je genieten van het bedrag dat je uiteindelijk in handen gaat krijgen. De goede voorbereiding is daarmee het halve werk en je kunt zelf op zoek gaan naar jouw droomhuis. De verhuizing is hierdoor gelijk dichterbij.

Wat kost een huis verkopen?

Wat kost een makelaar?

Een huis verkopen brengt altijd extra kosten met zich mee. Of je nu aan de slag gaat met een makelaar of juist zelf jouw woning gaat verkopen, je krijgt te maken met verschillende kostenposten. Ook zijn er aanzienlijke verschillen in de bedragen terug te vinden. Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de verkoop is het daarom verstandig om te bekijken waar je allemaal aan moet gaan denken en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de beste keuze maakt voor de verkoop. Want hoeveel kost een huis verkopen nou echt en wat zijn de verschillen? En hoeveel ga je uitgeven aan het opknappen van de woning voordat je deze in de verkoop zet? Onderstaande informatie legt jou alles uit.

Wat het kost om jouw huis te verkopen met een makelaar

Een huis verkopen kan op verschillende manieren. Wat het kost, hangt af van de manier waarop je met de verkoop gaat starten. Zo kun je bijvoorbeeld gaan kijken naar een makelaar. Deze makelaar heeft meer verstand van alle stappen, waardoor je ook altijd een goed verloop hebt. Maar hier begint de eerste keuze al. Want ga je voor een fysieke makelaar of een internetmakelaar? Bij een fysieke makelaar heb je te maken met een courtage. Dit is een bepaald percentage van de verkoopprijs. De courtage kan dus flink oplopen als jouw woning voor een paar ton verkocht wordt. Een internetmakelaar hanteert vaak een vaste prijs per pakket dat aangeboden wordt. Hiermee kun je het dus zo duur maken als je zelf wilt.

Een makelaar vraagt een vergoeding

Met welke makelaar je jouw huis ook gaat verkopen, je krijgt altijd te maken met kosten. Met een fysieke makelaar is dit vaak 10 procent van het uiteindelijke verkoopbedrag. Hiermee zijn zowel jijzelf als de makelaar gebaad. Beiden hebben immers profijt bij een goede verkoop. Alleen bij de huizen die in het hogere segmenten verkocht worden, is het wel aan te raden om voor een vaste vergoeding te gaan. Hiermee voorkom je namelijk dat er hele hoge bedragen naar de makelaar zullen gaan. Bij een internetmakelaar zijn er vaak meerdere pakketten te vinden, die jou allemaal andere diensten bieden. Zo kun je het grootste gedeelte zelf in handen houden, waardoor de kosten laag blijven. Als je alles uit handen geeft, ben je juist weer meer geld kwijt. Hiermee ben je wel verzekerd van goede hulp en heb je veel te beslissen.

De verkoop zelf regelen en kosten drukken

Je kunt er echter ook voor kiezen om de gehele verkoop zelf te regelen. In dit geval kost een huis verkopen niet veel. Je moet hier alleen veel werk in steken en er komen een aantal vaste bedragen voor betalen. Zo moet je bijvoorbeeld altijd eerst kijken wat de meest gangbare bedragen zijn waarvoor de huizen in de omgeving verkocht worden. Het kadaster vraagt hier vaak een laag bedrag voor. Ook moet je in dit geval zelf reclame maken. Denk daarbij aan flyers die gedrukt moeten worden en het aanmelden bij een website als bijvoorbeeld Funda. Jouw huis op Funda plaatsen kost ongeveer 100 euro en moet dus wel betaald worden voordat je een groter bereik hebt en meer geïnteresseerden wilt krijgen.

Het misgelopen geld zien te voorkomen

Zelf jouw huis verkopen houdt ook in dat je de bezichtigingen in moet gaan plannen. Wanneer je dit voornamelijk overdag gaat doen, moet je vrij nemen van werk. Zonder jouw vakantiedagen kan dit er dus voor zorgen dat je onbetaald verlof hebt. Hierdoor loop je ook weer geld mis, waar je in eerste instantie niet aan gedacht hebt. Daarbij krijg je vaak een lager bedrag terug voor de woning dan wanneer de onderhandelingen met behulp van een makelaar uitgevoerd worden. Je bent zelf minder goed in de onderhandelingen, waardoor je sneller meegaat in een bod dat door de eventuele koper aangedragen wordt. Je moet daarom wel eerst voor jezelf duidelijk hebben of het onderhandelen in jouw aard zit, zodat je voorkomt dat jouw woning voor een veel te laag bedrag weg gaat.

De nodige reparaties en de kosten

Daarbij krijg je vaak te maken met de kosten die je moet maken om jouw huis verkoop klaar te maken. Er moeten bijvoorbeeld verschillende reparaties uitgevoerd worden voordat de woning een mooi bedrag op kan gaan leveren. Hierbij gaat het voornamelijk om de noodzakelijke reparaties. Hiervoor kun je een bouwkundige keuring uit laten voeren. Van hieruit ontstaat er namelijk een overzicht van de mankementen en de bijbehorende kosten. De investering die je hiervoor moet maken kan vaak flink oplopen en je moet bekijken of dit nog wel waard is. Aan de andere kant levert het huis veel minder op als je de reparaties niet uit gaat voeren.

Groot achterstallig onderhoud uitvoeren voor verkoop

Wat een huis verkopen kost is geheel afhankelijk van de manier waarop je de verkoop uit gaat voeren en het achterstallig onderhoud dat erbij komt kijken. Groot achterstallig onderhoud zorgt ervoor dat je weinig tot geen kopers gaat krijgen en met een makelaar haal je er toch altijd een hoger bedrag uit dan wanneer je het particulier gaat doen. Houd er ook rekening mee dat cosmetische aanpassingen niet per se meegenomen hoeven te worden. Dit kan immers ook gewoon door de kopers uitgevoerd worden.

Bod op huis: Voorbeeldbrief

Biedingsformulier voorbeeld

Heb je een woning gevonden die geheel aan jouw wensen aansluit en bijna bij jouw budget past? Dan is het tijd op een bod te plaatsen op dit huis. Een bod op een huis plaatsen wil je het liefst zo goed mogelijk doen. Geen standaard mailtje naar de verkoper en makelaar, maar op een professionele manier opgesteld. Zo weet je namelijk zeker dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Je kunt bij een bod op een huis een voorbeeldbrief gebruiken om niets over het hoofd te zien. Maar wat staat er dan allemaal in zo’n brief en hoe zorg je ervoor dat je het echt volgens de regels hebt gedaan? Onderstaande informatie legt het allemaal voor jou uit.

Voor de voorbeeldbrief bij een bod op een huis

Een bod op een huis door middel van een voorbeeldbrief kan jou helpen om op een goede manier jouw openingsbod door te geven aan de verkoper en de makelaar. Maar wanneer breng je dit bod uit? Dit doe je meestal pas na een tweede bezichtiging. Je weet dan immers zeker dat het jouw droomhuis is. Het kan echter ook eerder. Bij het bieden op een woning zitten niet direct regels, maar wel zaken om rekening mee te houden. Zo moet er niet alleen een bedrag in de brief staan, maar ook de ontbindende voorwaarden. Het totaalplaatje zorgt ervoor dat de koop van de woning geheel naar wens kan gaan belonen.

Een bod op het huis met voorwaarden

De ontbindende voorwaarden zijn belangrijk bij een bod op een huis. Dit zijn namelijk de voorwaarden die in het voorlopig koopcontract komen te staan. Wanneer je onverhoopt niet aan deze voorwaarden kunt voldoen, kun je de koop ontbinden. Denk bijvoorbeeld aan het rondkrijgen van de hypotheek. Lukt dit niet, dan kom je er nog onder uit. Stel je deze voorwaarden niet op, dan kan het zijn dat je een flink bedrag moet gaan betalen als boete. De voorwaarden moeten vanaf jouw eerste bod al opgesteld worden. Deze worden dus ook meegenomen in de voorbeeldbrief en kun je geheel naar wens aan gaan passen. Zo kan de verkoper ook bepalen of er onderhandeld gaat worden.

De keuze die je kunt maken

Bij het bod op een huis kun je ook melden welke roerende zaken je graag over zou willen nemen. Op voorhand is er door de verkoper al een lijst opgesteld met zaken die niet meegaan naar hun nieuwe woning. Zo kunnen een vloer, enkele meubelstukken en zonwering bijvoorbeeld onder deze zaken vallen. In de voorbeeldbrief worden deze ook altijd meegenomen, omdat er dan misverstanden kunnen worden voorkomen. Maar dan is het nog aan jou of je jouw bod daadwerkelijk met een brief door gaat geven of toch liever gaat bellen. Bellen is natuurlijk altijd sneller en je kunt al een beetje aanvoelen wat de reactie van de verkoper is. Echter kan de verkoper jou ook al peilen. Hierdoor kan de prijs ook al snel opgedreven worden.

Het opstellen van de brief

Wanneer je het lastig vindt om jouw bod op een huis uit te brengen via de telefoon, is een brief of e-mail handiger. Hier kun je de voorbeeldbrief dus voor gaan gebruiken. Hiervoor moet je als eerste alles voor jezelf op een rijtje zetten en eventueel met een aankoopmakelaar overleggen wat het beste gaat zijn. Je kunt dus ook altijd rustig nadenken en de spanning wordt door de (online) makelaar bij je weggehaald. Daarbij is het ook altijd verstandig om jouw bod schriftelijk te bevestigen, dus de voorbeeldbrief volgen kan sowieso geen kwaad. Je weet op deze manier zeker dat er geen verwarring kan ontstaan.

Ook de mogelijke extra kosten vermelden

Maar wat staat er nou precies in de voorbeeldbrief en hoe stel je hem op? Een bod op een huis uitbrengen, begint met de plaats en de datum. Ook het onderwerp zet je erbij. Hierbij begin je met het woord ‘bod’ en daarna met het adres van de nieuwe woning. Daarna zet je de informatie erin wat erin moet. Zo meld je dat je voor een tweede keer de woning bent gaan bekijken en om welke woning het precies gaat. Dit wordt gevolgd door het bod, welke je zowel in cijfers als volledig uitgeschreven meldt. Je moet ook nadenken over de extra kosten die je verwacht te maken, omdat deze wellicht opgevallen zijn. Ook vertel je de ontbindende voorwaarden die voor jou krijgen, zoals de hypotheek, het krijgen van een NHG, tot wanneer het bod geldig blijft en wat de uitkomst van de bouwtechnische keuring is. Mocht je nog roerende zaken over willen nemen, dan dien je dit ook te vermelden.

Nog een extra keer nadenken

Je hebt de voorbeeldbrief hiermee geheel naar eigen wens gemaakt en kunt een bod op een huis uitbrengen zonder uiteindelijk voor verrassingen te staan. Check daarbij wel altijd of alles volledig ingevuld is en of je zeker bent over het bod dat je gaat plaatsen. Neem de onderhandelingen daarbij ook in gedachten. Je wilt immers niet dat je uiteindelijk ver boven jouw budget moet gaan zitten om het droomhuis te kunnen kopen. Daarna stuur je de brief door naar zowel de verkoper als de makelaar, zodat jouw bod vast staat. Daarna is het alleen nog maar afwachten voor antwoord.

Bieden zonder voorbehoud van financiering, wat zijn de risico’s?

Bieden zonder voorbehoud van financiering

Op plekken waar de huizenmarkt oververhit raakt is de kans groot dat je verkopers van een huis tegenkomt die voorbehoud van financiering met opzet weglaten uit het koopcontract. Dit kunnen zij doen omdat de vraag naar woningen een stuk groter is dan het aanbod, zoals je bijvoorbeeld ziet in de Randstad, maar ook in middelgrote steden buiten het westen van Nederland. Als koper moet je daarbij de keuze maken over het verstandig is te bieden op een woning onder dergelijke voorwaarden, want er zitten wel degelijk risico’s aan. Wat zijn de risico’s van bieden zonder voorbehoud van financiering?

Hoe werkt het financieringsvoorbehoud

In een transparante en reguliere huizenmarkt maakt men doorgaans gebruik van een financieringsvoorbehoud bij de verkoop van een woning. Dit betekent in de praktijk dat je na het tekenen van de koopovereenkomst nog enige tijd krijgt van de verkoper om de hypotheek rond te krijgen. Hiervoor kreeg je normaal gesproken rondom de 6 weken en kreeg je de hypotheek niet rond, dan werd de koopovereenkomst zonder verdere gevolgen ontbonden. Tegenwoordig zien we dit financieringsvoorbehoud steeds minder terug.

Wat is het risico

Stel dat je jouw droomhuis hebt gevonden. Je wilt de aankoop zo snel mogelijk rond hebben, zonder dat je weet of een hypotheek eigenlijk wel haalbaar is. Desondanks doe je een bod en deze kan door de verkopende prijs onmiddellijk worden geaccepteerd. Mooi denk je, die woning is voor mij. Totdat blijkt dat je de hypotheek op de woning om verschillende redenen niet rond kan krijgen. Daarin schuilt direct het risico; mocht je de hypotheek niet binnen een bepaalde periode rond krijgen en het financieringsvoorbehoud is niet opgenomen in de koopovereenkomst, dan heeft de verkopende partij het recht je maximaal 10% boete aan te rekenen over het verkoopbedrag. Dat kan bijvoorbeeld 24.000 euro zijn die je kwijtraakt zonder dat je de woning van je dromen daadwerkelijk hebt gekregen en dat is zonde.

Waarom kiest de verkoper hiervoor?

Op een oververhitte huizenmarkt moet alles snel gaan. De verkopende partij heeft, terwijl het eigen huis op de markt wordt aangeboden, alweer een nieuw huis op het oog die het ook graag wil wegkapen voor andere belangstellenden. Zonder het financieringsvoorbehoud binnen de koopovereenkomst heeft de verkopende partij meer zekerheid om het huis te kunnen verkopen. Daarnaast trekt deze regeling over het algemeen kopers aan met meer financiële armslag, want niet iedereen durft zonder het financieringsvoorbehoud een bod te doen, gezien de financiële compensatie die er tegenover staat mocht je de hypotheek niet rond krijgen.

Waarom zou je als koper toch bieden?

Je kunt er alsnog voor kiezen om te bieden zonder voorbehoud van financiering, zeker als het gaat om je absolute droomhuis. Denk dan wel aan enkele zaken; ken je eigen financiële situatie en schakel eventueel een adviseur in, ken je rechten en plichten voordat je een bod uitbrengt, ben je bewust van de financiële compensatie waaraan je moet voldoen mocht het toch mis gaan en last but not least; breng eventueel eigen ‘cash’ geld mee. Hierdoor is de kans groter dat een hypotheeklening in andere vormen eerder wordt geaccepteerd door de verkoper. Je kunt eveneens vragen om een adviseursverklaring, waarin een bevestiging komt van de hypotheekadviseur dat financiering zeker in orde komt.

Wat is de invloed van een creditcard op de hypotheek?

Intentieverklaring, wat is dat?

Intentieverklaring

Werk je onder een tijdelijk contract en wil je tegelijk een woning kopen? Dan is het vaak lastig om een hypotheek af te sluiten. Vaak wordt je gevraagd om een intentieverklaring van je werkgever. Binnen deze verklaring geeft je werkgever aan dat deze de intentie heeft om je in de nabije toekomst een vast contract aan te bieden. Met zo’n intentieverklaring nemen je kansen om een woning te kopen en hypotheek af te sluiten enorm toe. Een intentieverklaring is overigens iets anders dan een werkgeversverklaring. Hier lees je wat het verschil is en waarom een intentieverklaring zo belangrijk is.

Wat kan je met een intentieverklaring?

Banken of verhuurders hebben vaak behoefte aan enige zekerheid, bijvoorbeeld op het gebied van toekomstige financiële verplichtingen; kan je hier aan voldoen binnen de huidige en te verwachten arbeidsvoorwaarden. Binnen de wet Werk & Zekerheid krijg je in Nederland vaak eerst één of enkele contracten voor bepaalde tijd, alvorens je overgaat op een vast contract voor onbepaalde tijd. Met een intentieverklaring op zak vergroot je de kansen op het afsluiten van een huurcontract of het eigenaar worden van een koopwoning.

De werkgeversverklaring

Een intentieverklaring is vaak onderdeel van de alles omvattende werkgeversverklaring. Binnen deze werkgeversverklaring staan onder meer de gegevens van de werknemers (jij dus) en werkgever, het type dienstverband (bepaald of onbepaald), inkomen en loonbelasting én dus de intentieverklaring voor de werknemer. De intentieverklaring is overigens ook voorzien van een garantie ongewijzigde bedrijfsomstandigheden en gelijk functioneren binnen het bedrijf voor de werknemer. Diverse instanties kunnen op basis hiervan een prognose maken en toekomstige financiële verplichtingen meten.

Tips bij een intentieverklaring

Voor jou is deze verklaring van groot belang; het kan zorgen voor een volgende stap in je leven en biedt natuurlijk de nodige zekerheden op persoonlijk vlak. Het is daarom belangrijk om de intentieverklaring nauwkeurig door te nemen en rekening te houden met een correcte en volledige invulling hiervan. Uiteraard doet de werkgever dit op haar beurt ook. Wat zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden?

  • Controleer de begin- en einddatum van je contract, zoals voorgegeven op de verklaring.
  • De volledigheid van de verklaring; Zijn niet alleen jouw gegevens juist ingevuld, maar ook die van het bedrijf? Denk daarbij aan het KvK-nummer, een officiële handtekening en de stempel.
  • De intentieverklaring wordt door één specifieke persoon binnen het bedrijf van je werkgever ingevuld en dat mag maar met één kleur inkt

Het kan zijn dat je werkgever geen intentieverklaring wil afgeven, maar dat je toch al enkele jaren actief bent binnen hetzelfde bedrijf onder contracten met een bepaalde tijdsduur. In dat geval kan je loonspecificaties uit de laatste jaren overleggen met een hypotheekadviseur en zo toch voldoende kans maken op een eventueel gewenste hypotheek.

Zelf de bezichtigingen doen

Wat houden VVE-kosten in?

VVE kosten

Wanneer je de eigenaar wordt van een individueel appartement, dan krijg je zeker te maken met de VVE-kosten. Dit zijn vaak kosten waar je vooraf geen rekening mee houdt, maar die gelden voor iedere eigenaar van een appartement. Je hebt dan namelijk niet alleen het appartement, maar wordt ook mede-eigenaar van het gebouw. Een ander woord voor de VVE-kosten is servicekosten; kosten die je betaalt aan de Vereniging van Eigenaren (VVE). Wat houden deze VVE-kosten in?

Het kopen van een appartement

Ben je de kersverse eigenaar geworden van een appartement, dan wordt je automatisch lid van de VVE. Deze Vereniging van Eigenaren behartigt al je belangen en zorgt voor beheer en onderhoud van het volledige appartementencomplex, dus het gemeenschappelijke deel. Koop je dus een losstaande woning, bijvoorbeeld een ééngezinswoning, dan heb je geen last van de VVE-kosten. Als huurder van een appartement mag je ook VVE-kosten krijgen doorberekend, maar dit mag onder geen beding zo hoog zijn als de VVE-kosten die in rekening worden gebracht bij koopeigenaren.  Je bent verplicht om als vaste eigenaar van een appartement de VVE-kosten te betalen, maar krijgt hier diverse dingen voor terug.

Wat houden de servicekosten in?

Het kan per appartement verschillen hoe hoog de VVE-kosten zijn. Dit is afhankelijk van de vereniging die het beheer over jouw appartementencomplex op zich neemt. Onder deze servicekosten vallen met name:

  • Schoonmaak van het trappenhuis en de omloop
  • Reparatie van deuren en liften in het gemeenschappelijke gebied
  • Verzorging van verlichting en eventueel verwarming
  • Collectieve verzekeringen; de opstalverzekering en aansprakelijkheidsverzekering
  • Eventueel aparte parkeerkosten onder of bij het appartement

Hoe hoog zijn de VVE-kosten?

De kosten die je afdraagt aan de Vereniging van Eigenaren kan verschillen per appartementencomplex, maar ook per appartement binnen het complex. Zo zijn de servicekosten soms voor iedere bewoner binnen het complex gelijk, maar kunnen ook diverse kosten worden gerekend die betrekking hebben op de oppervlakte van het appartement. Daarnaast kunnen VVE-kosten soms worden uitbesteed aan een VVE-beheerder en dat kan eveneens invloed hebben op de prijs. De kosten staan overigens altijd vermeld in de splitsingsakte van je koopcontract.

Heb je zelf invloed?

Als lid van de VVE binnen jouw appartementengroep heb je zelf invloed op de uiteindelijke VVE-kosten. Een meerderheid van de stemmen zorgt ervoor dat de VVE-kosten worden vastgesteld en dit gebeurt op officiële vergaderingen. De servicekosten kunnen veranderen afhankelijk van het aantal keren dat een vergadering wordt gepland. Dit kan jaarlijks zijn, dan wel eens in de zoveel jaren.

Mooie appartementen via HuisPortaal.nl te koop

Zie ons aanbod hieronder: