Bieden zonder voorbehoud van financiering, wat zijn de risico’s?

Bieden zonder voorbehoud van financiering

Op plekken waar de huizenmarkt oververhit raakt is de kans groot dat je verkopers van een huis tegenkomt die voorbehoud van financiering met opzet weglaten uit het koopcontract. Dit kunnen zij doen omdat de vraag naar woningen een stuk groter is dan het aanbod, zoals je bijvoorbeeld ziet in de Randstad, maar ook in middelgrote steden buiten het westen van Nederland. Als koper moet je daarbij de keuze maken over het verstandig is te bieden op een woning onder dergelijke voorwaarden, want er zitten wel degelijk risico’s aan. Wat zijn de risico’s van bieden zonder voorbehoud van financiering?

Hoe werkt het financieringsvoorbehoud

In een transparante en reguliere huizenmarkt maakt men doorgaans gebruik van een financieringsvoorbehoud bij de verkoop van een woning. Dit betekent in de praktijk dat je na het tekenen van de koopovereenkomst nog enige tijd krijgt van de verkoper om de hypotheek rond te krijgen. Hiervoor kreeg je normaal gesproken rondom de 6 weken en kreeg je de hypotheek niet rond, dan werd de koopovereenkomst zonder verdere gevolgen ontbonden. Tegenwoordig zien we dit financieringsvoorbehoud steeds minder terug.

Wat is het risico

Stel dat je jouw droomhuis hebt gevonden. Je wilt de aankoop zo snel mogelijk rond hebben, zonder dat je weet of een hypotheek eigenlijk wel haalbaar is. Desondanks doe je een bod en deze kan door de verkopende prijs onmiddellijk worden geaccepteerd. Mooi denk je, die woning is voor mij. Totdat blijkt dat je de hypotheek op de woning om verschillende redenen niet rond kan krijgen. Daarin schuilt direct het risico; mocht je de hypotheek niet binnen een bepaalde periode rond krijgen en het financieringsvoorbehoud is niet opgenomen in de koopovereenkomst, dan heeft de verkopende partij het recht je maximaal 10% boete aan te rekenen over het verkoopbedrag. Dat kan bijvoorbeeld 24.000 euro zijn die je kwijtraakt zonder dat je de woning van je dromen daadwerkelijk hebt gekregen en dat is zonde.

Waarom kiest de verkoper hiervoor?

Op een oververhitte huizenmarkt moet alles snel gaan. De verkopende partij heeft, terwijl het eigen huis op de markt wordt aangeboden, alweer een nieuw huis op het oog die het ook graag wil wegkapen voor andere belangstellenden. Zonder het financieringsvoorbehoud binnen de koopovereenkomst heeft de verkopende partij meer zekerheid om het huis te kunnen verkopen. Daarnaast trekt deze regeling over het algemeen kopers aan met meer financiële armslag, want niet iedereen durft zonder het financieringsvoorbehoud een bod te doen, gezien de financiële compensatie die er tegenover staat mocht je de hypotheek niet rond krijgen.

Waarom zou je als koper toch bieden?

Je kunt er alsnog voor kiezen om te bieden zonder voorbehoud van financiering, zeker als het gaat om je absolute droomhuis. Denk dan wel aan enkele zaken; ken je eigen financiële situatie en schakel eventueel een adviseur in, ken je rechten en plichten voordat je een bod uitbrengt, ben je bewust van de financiële compensatie waaraan je moet voldoen mocht het toch mis gaan en last but not least; breng eventueel eigen ‘cash’ geld mee. Hierdoor is de kans groter dat een hypotheeklening in andere vormen eerder wordt geaccepteerd door de verkoper. Je kunt eveneens vragen om een adviseursverklaring, waarin een bevestiging komt van de hypotheekadviseur dat financiering zeker in orde komt.

Wat is de invloed van een creditcard op de hypotheek?

Intentieverklaring, wat is dat?

Intentieverklaring

Werk je onder een tijdelijk contract en wil je tegelijk een woning kopen? Dan is het vaak lastig om een hypotheek af te sluiten. Vaak wordt je gevraagd om een intentieverklaring van je werkgever. Binnen deze verklaring geeft je werkgever aan dat deze de intentie heeft om je in de nabije toekomst een vast contract aan te bieden. Met zo’n intentieverklaring nemen je kansen om een woning te kopen en hypotheek af te sluiten enorm toe. Een intentieverklaring is overigens iets anders dan een werkgeversverklaring. Hier lees je wat het verschil is en waarom een intentieverklaring zo belangrijk is.

Wat kan je met een intentieverklaring?

Banken of verhuurders hebben vaak behoefte aan enige zekerheid, bijvoorbeeld op het gebied van toekomstige financiële verplichtingen; kan je hier aan voldoen binnen de huidige en te verwachten arbeidsvoorwaarden. Binnen de wet Werk & Zekerheid krijg je in Nederland vaak eerst één of enkele contracten voor bepaalde tijd, alvorens je overgaat op een vast contract voor onbepaalde tijd. Met een intentieverklaring op zak vergroot je de kansen op het afsluiten van een huurcontract of het eigenaar worden van een koopwoning.

De werkgeversverklaring

Een intentieverklaring is vaak onderdeel van de alles omvattende werkgeversverklaring. Binnen deze werkgeversverklaring staan onder meer de gegevens van de werknemers (jij dus) en werkgever, het type dienstverband (bepaald of onbepaald), inkomen en loonbelasting én dus de intentieverklaring voor de werknemer. De intentieverklaring is overigens ook voorzien van een garantie ongewijzigde bedrijfsomstandigheden en gelijk functioneren binnen het bedrijf voor de werknemer. Diverse instanties kunnen op basis hiervan een prognose maken en toekomstige financiële verplichtingen meten.

Tips bij een intentieverklaring

Voor jou is deze verklaring van groot belang; het kan zorgen voor een volgende stap in je leven en biedt natuurlijk de nodige zekerheden op persoonlijk vlak. Het is daarom belangrijk om de intentieverklaring nauwkeurig door te nemen en rekening te houden met een correcte en volledige invulling hiervan. Uiteraard doet de werkgever dit op haar beurt ook. Wat zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden?

  • Controleer de begin- en einddatum van je contract, zoals voorgegeven op de verklaring.
  • De volledigheid van de verklaring; Zijn niet alleen jouw gegevens juist ingevuld, maar ook die van het bedrijf? Denk daarbij aan het KvK-nummer, een officiële handtekening en de stempel.
  • De intentieverklaring wordt door één specifieke persoon binnen het bedrijf van je werkgever ingevuld en dat mag maar met één kleur inkt

Het kan zijn dat je werkgever geen intentieverklaring wil afgeven, maar dat je toch al enkele jaren actief bent binnen hetzelfde bedrijf onder contracten met een bepaalde tijdsduur. In dat geval kan je loonspecificaties uit de laatste jaren overleggen met een hypotheekadviseur en zo toch voldoende kans maken op een eventueel gewenste hypotheek.

Zelf de bezichtigingen doen

Wat houden VVE-kosten in?

VVE kosten

Wanneer je de eigenaar wordt van een individueel appartement, dan krijg je zeker te maken met de VVE-kosten. Dit zijn vaak kosten waar je vooraf geen rekening mee houdt, maar die gelden voor iedere eigenaar van een appartement. Je hebt dan namelijk niet alleen het appartement, maar wordt ook mede-eigenaar van het gebouw. Een ander woord voor de VVE-kosten is servicekosten; kosten die je betaalt aan de Vereniging van Eigenaren (VVE). Wat houden deze VVE-kosten in?

Het kopen van een appartement

Ben je de kersverse eigenaar geworden van een appartement, dan wordt je automatisch lid van de VVE. Deze Vereniging van Eigenaren behartigt al je belangen en zorgt voor beheer en onderhoud van het volledige appartementencomplex, dus het gemeenschappelijke deel. Koop je dus een losstaande woning, bijvoorbeeld een ééngezinswoning, dan heb je geen last van de VVE-kosten. Als huurder van een appartement mag je ook VVE-kosten krijgen doorberekend, maar dit mag onder geen beding zo hoog zijn als de VVE-kosten die in rekening worden gebracht bij koopeigenaren.  Je bent verplicht om als vaste eigenaar van een appartement de VVE-kosten te betalen, maar krijgt hier diverse dingen voor terug.

Wat houden de servicekosten in?

Het kan per appartement verschillen hoe hoog de VVE-kosten zijn. Dit is afhankelijk van de vereniging die het beheer over jouw appartementencomplex op zich neemt. Onder deze servicekosten vallen met name:

  • Schoonmaak van het trappenhuis en de omloop
  • Reparatie van deuren en liften in het gemeenschappelijke gebied
  • Verzorging van verlichting en eventueel verwarming
  • Collectieve verzekeringen; de opstalverzekering en aansprakelijkheidsverzekering
  • Eventueel aparte parkeerkosten onder of bij het appartement

Hoe hoog zijn de VVE-kosten?

De kosten die je afdraagt aan de Vereniging van Eigenaren kan verschillen per appartementencomplex, maar ook per appartement binnen het complex. Zo zijn de servicekosten soms voor iedere bewoner binnen het complex gelijk, maar kunnen ook diverse kosten worden gerekend die betrekking hebben op de oppervlakte van het appartement. Daarnaast kunnen VVE-kosten soms worden uitbesteed aan een VVE-beheerder en dat kan eveneens invloed hebben op de prijs. De kosten staan overigens altijd vermeld in de splitsingsakte van je koopcontract.

Heb je zelf invloed?

Als lid van de VVE binnen jouw appartementengroep heb je zelf invloed op de uiteindelijke VVE-kosten. Een meerderheid van de stemmen zorgt ervoor dat de VVE-kosten worden vastgesteld en dit gebeurt op officiële vergaderingen. De servicekosten kunnen veranderen afhankelijk van het aantal keren dat een vergadering wordt gepland. Dit kan jaarlijks zijn, dan wel eens in de zoveel jaren.

Mooie appartementen via HuisPortaal.nl te koop

Zie ons aanbod hieronder:

Wat is de WWFT wet?

WWFT wetgeving

Sinds 2008 kennen we in Nederland de WWFT wet; een wet die moet voorkomen dat bedrijven kunnen worden gebruikt voor witwas praktijken en dat geld niet kan worden geïnvesteerd in terrorisme op diverse niveaus. De volledige naam van de WWFT wet is dan ook Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme. Wat houdt deze wet precies in en waarom is deze zo belangrijk binnen het Nederlandse recht?

Financiële markt

De financiële markt is zeer gevoelig voor witwassen en investeringen vanuit het criminele circuit, waarmee men zich probeert te verplaatsen van het zwarte naar het grijze of witte circuit. Er zijn diverse financiële instellingen die zich moeten houden aan de WWFT wet; banken, investeringsmaatschappijen, verzekeraars, bemiddelaars in levensverzekeraars, maar ook taxateurs van ontroerend goed gerelateerde zaken. Alle financiële afdelingen waarbij een zekere mate van integriteit komt kijken vallen dus onder deze belangrijke wet.

Toezicht op de wet

Toezicht op de WWFT wet is voor een deel natuurlijk de verantwoordelijkheid van financiële instellingen zelf, maar deze hebben soms tegenstrijdige belangen. Daarom zijn er voor de naleving van de WWFT wet twee belangrijke toezichthouders; de Nederlandse bank en de Nederlandse Autoriteit financiële markten. Deze toezichthouders zien toe op een correcte naleving van twee factoren in het bijzonder; het cliëntonderzoek en de meldingsplicht. Het cliëntonderzoek dient ervoor zodat men als financiële instelling weet met wie men zaken doet, alvorens over te gaan op een transactie in wat voor vorm dan ook. Meldingsplicht is gericht op het melden van ongebruikelijke transacties binnen het financiële spectrum, met als voorbeeld geld dat naar ongeïdentificeerde bedrijven of instellingen in oorlogsgebieden gaat. Het melden van een ongebruikelijke transactie in goede trouw geeft je een onaantastbare status; je bent dan gevrijwaard civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Indicatoren voor meldingen

De WFFT wet kent enkele indicatoren waaronder ongebruikelijke transacties kunnen of moeten worden aangegeven. Deze zijn onderverdeeld in objectieve en subjectieve indicatoren. Objectieve indicatoren zijn bijvoorbeeld contante transacties ter waarde van 15.000 euro of meer met aangewezen landen., dit geldt ook voor het kopen en zelf verkopen van een huis. Subjectieve indicatoren zijn veronderstelde verbanden omtrent transacties met aangewezen landen, waarbij een vermoeden van terrorisme of witwassen een grote rol speelt.

Een verbodsbepaling

Een ander belangrijk onderdeel van de WWFT wet is de verbodsbepaling. Het is niet toegestaan een financiële transactie aan te gaan met een andere partij, wanneer er voorafgaand geen sprake is geweest van cliëntonderzoek. Heb je al een geschiedenis met dezelfde zakelijke relatie, maar is nog nooit onderzoek uitgevoerd, dan dient de relatie per direct te worden gestopt en kunnen aanvullende sancties volgen.

Feesten? Het kan in Almere!

feesten in almere

Toegegeven, wat kan hier nou niet? Deze stad wordt namelijk continu geprofileerd als dé plek waar jij je dromen gaat waarmaken. Is dat ook zo?

Natuurlijk! Dat wordt wel weer bewezen door het brede scala aan feestlocaties in Almere waar jij uit kunt kiezen om intiem dan wel uitbundig een bruiloft, verjaardag of welke andere mijlpaal dan ook te vieren, samen met vrienden, familie, collega’s of wie je ook maar na aan het hart liggen. Wie het ook maar verdient, kunnen we wellicht beter zeggen!

Voor gezelschappen van iedere grootte zijn er altijd perfecte plekken beschikbaar. Hieronder hebben we er een aantal voor je uitgelicht. Wat gaat jouw favoriete locatie worden om eens flink van het leven te genieten?

Singer Laren

Van zowel binnen als buiten een schitterend gebouw met vele verschillende ruimtes en daarmee een grote diversiteit aan uitstralingen. Veelal hebben de zalen ene wat zakelijk karakter en lenen zich daarmee voor zowel vergaderingen als bedrijfsfeesten. Maar ook kunstliefhebbers, theatergangers en dwarsdenkers zijn hier van harte welkom! Je kunt er met maximaal 400 gasten terecht en hebt tevens de mogelijkheid om de feestelijkheden naar de gezellige tuin te verplaatsen. Singer Laren heeft werkelijk alles – en nog veel meer!

Kunstlinie Almere Flevoland

Mag je feestje wel een tand groter? Dan is Kunstlinie Almere Flevoland precies wat je zoekt. Hier kun je met wel 2000 mensen terecht! Dankzij drie zalen, acht foyers, een heus theatercafé en nog veel meer break-out ruimtes, moet jij je draai toch wel weten te vinden. Althans, dat leek ons zomaar. Welke wilde plannen je ook maar hebt en hoe groot ze mogen zijn, hier heb je alle mogelijkheid om ze volop te ontplooien!

Forteiland Pampus

Denk niet klein maar kies letterlijk en figuurlijk het ruime sop wanneer jij een feest gaat geven. Daarvoor moet je bij Forteiland Pampus zijn! Deze plek is ideaal voor allerlei samenkomsten. Naast feesten worden hier ook met regelmaat teambuilding uitjes, overnachtingen en presentaties gehouden. Wat je er ook maar wilt, je kijkt in ieder geval uit over het IJmeer. Dus, waar wacht je nog op? Bekijk alle mogelijkheden van deze unieke locatie en boek direct!

Wil je toch geen feestje bijwonen maar ben je meer een huismus? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om een kachel te plaatsen in jouw stulpje!

Het nut van een energielabel

Energielabel

Wanneer je op zoek bent naar een woning of je wilt je woning verkopen, dan zul je veel op Funda kijken. Naast een omschrijving van de woning, kun je ook op kenmerken klikken, waarbij puntsgewijs de belangrijkste kenmerken van de woning worden genoemd. Een van de kenmerken is het ‘Energieprestatieadvies’. Wat is dit?

Invoer energielabel

Het energieprestatieadvies wat je op Funda ziet staan, is het zogenaamde energielabel. Hieraan is te zien hoe energiezuinig de woning is. Dit is vandaag de dag erg belangrijk, want hoe beter het energielabel is, des te zuiniger is de woning. Je profiteert nog meer met energie vergelijken, als je woning een energielabel A of B heeft. Hierbij gaat er nauwelijks meer energie verloren. Het energielabel is in 2015 ingevoerd door de Nederlandse overheid. Alle vijf miljoen woningeigenaren hebben toen een voorlopig energielabel ontvangen. Dat een energielabel voorlopig is, is niet voor niets. Op deze wijze wil de overheid mensen stimuleren om energiezuinige maatregelen te nemen. Wanneer je de woning gaat verkopen ben je verplicht om het voorlopige label definitief te maken. Heb je in de periode dat je je voorlopige energielabel ontving en het moment van verkoop energiezuinige maatregelen getroffen, dan zal het definitieve energielabel beter zijn dan het voorlopige label.

Klassen van een energielabel

Een energielabel bestaat uit de klassen A t/m G. Een woning met energielabel A is een groene en zeer zuinige woning. Energielabel B is nog steeds energiezuinig, maar wel minder dan een woning met energielabel A. Woningen met energielabel A t/m C worden als relatief zuinig gezien. Een woning met energielabel G daarentegen, is een woning waarin absoluut geen energiebesparende maatregelen zijn genomen. Het is voor te stellen dat de waarde voor een woning met energielabel G negatief beïnvloed wordt. Woningen met een hogere energielabel zijn juist meer waard.

Energielabel definitief maken

Bij verkoop van een woning moet het energielabel definitief gemaakt worden. Wanneer je dit niet doet, riskeer je een boete die voor natuurlijke personen kan oplopen tot €170,- en voor rechtspersonen €340,-. De overheid misleiden door foute gegevens in te voeren en hierdoor een beter energielabel te verkrijgen is niet mogelijk. De gegevens worden namelijk naar een erkend deskundige gestuurd, die de gegevens gaat controleren. Pas als de deskundige akkoord geeft kan het energielabel definitief gemaakt worden. Het kan ook zijn dat je geen energiebesparende maatregelen hebt genomen. Je energielabel zal wel definitief gemaakt worden, maar behoudt dezelfde klasse als het voorlopige energielabel. Wel is het verstandig om energiebesparende maatregelen te treffen. Je geniet zo van meer comfort en met een beter energielabel brengt de woning aanzienlijk meer op.

Wat betekent het Coronavirus voor onze dienstverlening

Coronavirus huis verkopen

De gezondheid van onze klanten en medewerkers staat bij ons op nummer 1. Dit betekent dat wij geen enkel risico nemen en de richtlijnen van het RIVM strikt opvolgen.

Coronavirus leidt tot aangepaste werkwijze bij HuisPortaal.nl

Het Coronavirus treft op dit moment de hele samenleving en leidt tot een ontwrichting van vele sectoren. We willen in deze tijd zorgvuldig te werk gaan, omdat gezondheid ieders belang overstijgt. Om die reden willen we graag wijzen op onderstaande standpunten die wij als HuisPortaal.nl hebben ingenomen:

  1. Zolang je zelf in staat bent (lees: niet verkouden of erger) kunnen de bezichtigingen bij jouw woning doorgaan. Wel is het verstandig aan kijkers bij het maken van de afspraak te vragen of zij ziekteverschijnselen hebben. In dat laatste geval is het verstandig de afspraak NIET door te laten gaan.
  2. Tijdens de bezichtigingen adviseren wij een gepaste afstand te houden (ca. 1,5 meter) en geen handen te schudden.
  3. Het kan zijn dat op dit moment mensen thuiswerken of aanwezig zijn i.v.m. de schoolsluitingen. Uiteraard hebben wij daarvoor begrip. Wij verzoeken dan wel voor sommigen in huis om even een klein eindje te gaan wandelen zodat er zo min mogelijk mensen in de woning aanwezig zijn.
  4. Via Whatsapp is het mogelijk om geïnteresseerden de woning op afstand te laten bezichtigen. Wanneer je de mobiele nummers met elkaar deelt is het mogelijk om een videoverbinding te maken. Hierdoor is het mogelijk om de camera te richten op de woonvertrekken en deze dus te delen met de potentiële koper.
  5. Mocht je ons telefonisch willen bereiken? Dan kan het zo zijn dat de wachttijd aan de telefoon langer is en dat we minder snel kunnen reageren op mail. Hiervoor vragen wij ieders begrip.
  6. Voor onze nieuwe opdrachtgevers: Het is mogelijk dat afspraken m.b.t. styling, inmeten en fotografie van de woning wat langer op zich laat wachten dan normaal gebruikelijk is. Daardoor zal aanmelding van een woning op Funda ook meer wachttijd geven.

Onze kantoren blijven voorlopig gewoon open op de normale tijden.

Conform het advies van het RIVM laten wij onze medewerkers zoveel als mogelijk thuiswerken. Zij zijn uiteraard telefonisch en per mail bereikbaar.

De wachttijden aan de telefoon kunnen langer zijn

Zoals hierboven aangegeven werken er veel collega’s momenteel thuis. Wij doen er alles aan om u te woord te staan, maar mogelijk zijn de wachttijden aan de telefoon langer dan u van ons gewend bent.

We passen onze werkzaamheden aan

Wij hebben als uitgangspunt ‘overleggen/ bijeenkomsten uitstellen waar het kan, en door laten gaan waar het moet’. Dit betekent dat wij extra kritisch kijken welke overleggen/ bijeenkomsten verzet kunnen worden en wat eventueel kan wachten. Veiligheid gaat uiteraard boven alles. Wij sturen geen collega’s, die verkouden zijn op pad. Bent u ziek of verkouden, geef dit op voorhand telefonisch door aan degene met wie u een afspraak heeft, zodat de afspraak verzet kan worden. Als wij bij u aan de deur staan en u heeft klachten (verkoudheid, hoesten, koorts) dan besluiten wij om niet bij u naar binnen te gaan en de afspraak te verzetten.

Wij volgen de situatie rondom het Coronoa-virus continue. Zolang verantwoord en volgens de richtlijnen van het RIVM doen wij er alles aan om jouw huis te verkopen of jouw te helpen in het vinden van jouw droomhuis!

Woningopnames en fotografie-afspraken gaan voor alsnog gewoon door. Daarbij houden wij ons uiteraard aan de eerder gemelde maatregelen en adviezen van het RIVM.

Heb je een vraag of wil je een bezichtiging plannen, waardebepaling plannen of deze liever verplaatsen naar een later tijdstip? Onze medewerkers zijn thuis aan het werk maar staan gewoon voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via de telefoon, mailen of je vraag stellen via de chat op de website! Wij staan ook in deze rare tijden voor je klaar.

Kijk voor meer informatie en het laatste nieuws op de website van het RIVM.

Wij rekenen op uw begrip!

Ik wil graag mijn huis verkopen, maar ik twijfel of dit het juiste moment is.

Onze makelaars adviseren je graag over de juiste stap! Het is mogelijk om de woning in verkoop te zetten. Daarnaast kunnen wij ook de verkoop van de woning in voorbereiding nemen, zoals het opnemen van de woning, het maken van een fotoreportage etc. wanneer jij het aangeeft kunnen we dan starten met de verkoop. Ten slotte kan er ook voor worden gekozen om de afspraken voor de opstart van de woning in te plannen tot een nader te bepalen datum. In de tussentijd kun jij rustig starten met de voorbereidingen en kunnen wij ook alvast voor je aan de slag. De woning gaat dan op een later moment in de verkoop.

Effect Coronavirus op de woningmarkt​

Wij krijgen veel vragen over het effect van het Coronavirus op de woningmarkt. Uiteraard is het voor ons heel lastig om hier een bevredigend antwoord op te geven. Ons inziens is er op dit moment geen reden tot paniek. Wij zien zeker een afname in het aantal afspraken, maar ook worden er nog steeds nieuwe afspraken ingepland. Zolang we de richtlijnen van het RIVM goed blijven volgen en alle adviezen goed in acht blijven nemen, verwachten wij onze dienstverlening gewoon uit te kunnen blijven voeren.
We wensen iedereen in deze tijd sterkte en wijsheid toe en willen benadrukken dat wij ten alle tijden voor iedereen klaar zullen staan!

Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe woning!

Ben jij van plan om een nieuwe woning te kopen? Dan ben jij je ongetwijfeld al enige tijd aan het oriënteren. Waarschijnlijk loop je geregeld langs de etalage van makelaars in jouw omgeving om te kijken wat er zoal te koop staat. Daarnaast kun jij je natuurlijk ook tot het internet richten. Hier vind je tegenwoordig namelijk ook alle huizen die in jouw omgeving te koop staan. Bij het kopen van een woning ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Je wilt immers geen kat in de zak kopen. Wil jij geen spijt krijgen van de aankoop van jouw nieuwe woning? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij vertellen jou hieronder namelijk waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe woning!

Lekkages

Wil je een oude woning kopen? Reken er dan goed op dat er behoorlijk wat onderhoud uitgevoerd moet worden. Inspecteer de woning altijd goed voor jij een bod uitbrengt. Er kan namelijk sprake zijn van een aantal gebreken. Zo is een oude woning bijvoorbeeld sneller gevoelig voor lekkages. Controleer het huis hier dan ook altijd goed op. Kijk onder meer naar de staat van het dak en de dabbedekking. Is de dakbedekking oud en oogt deze fragiel? Dan is de kans op een lekkage behoorlijk groot. Kijk vooral ook naar het plafond. Mogelijk zijn hier een aantal vochtplekken te zien. Deze vochtplekken duiden vaak op een lekkage in het plafond.

Hoe zit het met de isolatie?

Nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig standaard goed geïsoleerd. Bij bestaande bouw ontbreekt het nog geregeld aan goede isolatie. Zo zijn sommige woningen in ons land bijvoorbeeld nog voorzien van enkel glas. Dit isoleert natuurlijk een stuk minder dan dubbel glas. Daarnaast is er nog lang niet altijd dakisolatie aanwezig. Hoe minder isolatie er aanwezig is, des te meer bent u kwijt aan stookkosten. De warmte ontsnapt namelijk een stuk sneller. Wilt u dit voorkomen? Dan moet u dus zelf nieuwe en/of betere isolatie aanbrengen.

Woning verhuren: hoe kom ik tot een realistische huurprijs?

Verhuren van een woning

Het verhuren van een woning is een manier om je kosten te drukken in het geval dat je tijdelijk elders bent maar je woning wilt aanhouden. Het is ook een goede manier om geld te verdienen, wanneer je bereid bent te investeren in woningen die je niet zelf gaat bewonen. Op het moment dat je een goede huurder hebt gevonden waarmee je een goede huurovereenkomst hebt, komt er relatief weinig meer bij kijken. De opmaat vergt echter wat meer aandacht, bijvoorbeeld het bepalen van een goede huurprijs voor de woning.

 

Woningwaarderingsstelsel

De beste manier om tot een huurprijs voor de woning te komen, is door gebruik te maken van het woningwaarderingsstelsel (WWS). Het grote voordeel hiervan is dat je, als je alle gevraagde informatie invult, online kunt berekenen wat je kale huurprijs kan zijn. De uitkomst is dan een realistisch bedrag waarover je geen discussie hoeft te hebben met eventuele huurders. Bij het WWS wordt bijvoorbeeld gevraagd naar oppervlaktes, energielabel, kasten, kranen en aanwezige faciliteiten. Heb je je best gedaan om de woning energiezuinig te maken, dan moet dit zich vertalen naar een hogere huurprijs.

 

Energie all-in

Je kunt er voor kiezen om de kosten voor energie all-in te maken. Dat wil zeggen dat de huurder niet zelf een energiecontract hoeft af te sluiten maar een vast bedrag per maand betaalt aan jou hiervoor. Hiervoor moet je een vast maandelijks bedrag vaststellen om door te berekenen in de huur. Je kunt hierbij afgaan op het gemiddelde verbruik van een gezin met het aantal leden dat je huurder meebrengt in het type woning dat je verhuurt. Een indicatie hiervan krijg je wanneer je dit op een van de verschillende vergelijkingssites voor energie invult als zoekcriterium. Je krijgt dan een inschatting van je maandelijkse kosten bij de verschillende energieleveranciers. Het is verstandig om bij het afsluiten van een energiecontract het voorschot wat hoger te maken dan de verwachte gemiddelde kosten per maand. Je berekent dit voorschot dan door in de huurprijs van de woning, bovenop de kale huur.

 

Gemeubileerd verhuren

Verhuur je de woning gestoffeerd en (deels) gemeubileerd, dan moet je dit ook doorberekenen in de huurprijs. Je moet immers rekening houden met slijtage en zelfs mogelijke defecten die ontstaan, waarvan de schuld niet aantoonbaar is. Afschrijvingen moeten dus meegenomen worden in de huurprijs. Hiervoor moet je nagaan hoe lang een meubelstuk (of vloerbedekking) meegaat. Je deelt de waarde van het meubel dan door dat aantal jaren. De uitkomst is de jaarlijkse afschrijving van het meubelstuk. Deze deel je door twaalf om te weten wat je voor het meubel moet optellen bij de huurprijs.

 

Nattevingerwerk

Natte vingerwerk bij het vaststellen van een huurprijs komt met het risico dat het niet in jouw voordeel uitpakt. Zie je zaken over het hoofd, dan kom je op een te lage huurprijs uit en haal je er dus te weinig uit. Reken je te veel, dan zal het moeilijker worden om te woning verhuurd te krijgen, hoewel dit met de huidige krapte op de markt wellicht nog mee zal vallen. Maar je loopt hoe dan ook het risico dat een huurder in discussie gaat met je over de huurprijs, en dit kan tot zowel ongewenste situaties leiden als tot de noodzaak van jouw kant om in te binden.

Huis verkopen? Dit komt erbij kijken

Huis verkopen?

Bij de verkoop van een huis komen er een heleboel dingen kijken. Je moet je huis te koop zetten, geïnteresseerden rondleiden, onderhandelen, en een koopovereenkomst opstellen. Dit zijn geen dingen waar je dagelijks mee te maken krijgt, dus het kan handig zijn om hier hulp bij in te schakelen. Zo weet je zeker dat je niet te maken krijgt met vervelende en kostbare procedures. Ben je benieuwd welke stappen je moet doorlopen om je huis te verkopen? Dat vertellen we je in deze blog!

Huis te koop zetten

Als eerste moet je je woning natuurlijk te koop zetten. Hiervoor moet je de waarde van je woning achterhalen, de vraagprijs bepalen, het energielabel bepalen, foto’s en video’s maken en advertenties maken en plaatsen. Dit is veel werk, en het is dan ook verstandig om een verkoopmakelaar in te schakelen. Deze kan je namelijk ontzorgen in het proces. Goede marketing is ontzettend belangrijk bij de verkoop van je woning. Een makelaar kan ervoor zorgen dat je advertentie op een aantal goede websites wordt geplaatst en wordt gedeeld op sociale media. Wel moet je hierbij rekening houden met je privacy.

Bezichtigingen

Als er geïnteresseerden zijn, moeten deze worden rondgeleid in je huis. Zorg er van tevoren voor dat je woning er netjes uitziet en dat kleine mankementen zoals een lekkende kraan zijn verholpen. Een makelaar kan de bezichtigingen doen, hij of zij is hier immers in gespecialiseerd. En potentiële kopers stellen vaak meer vragen en brengen eventuele onzekerheden makkelijker naar voren bij een makelaar.

Onderhandelen

Ook onderhandelingen kunnen worden uitgevoerd door een makelaar. Een makelaar kan namelijk het maximale uit een onderhandeling halen. Als verkoper van het huis ben je niet gespecialiseerd in het onderhandelen, en kan het zelfs ongemakkelijk aanvoelen. Van een makelaar wordt verwacht dat hij of zij stevig onderhandelt, en je hoeft dus ook niet bang te zijn dat potentiële kopers worden af geschrokken.

Koopovereenkomst

Vervolgens is het tijd voor het ondertekenen van de koopovereenkomst. Hierin worden gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd en worden de ontbindende voorwaarden vastgelegd. Het is erg belangrijk om een goede koopovereenkomst op te stellen. Je wil immers niet dat de koper toch nog onder de overeenkomst uit kan om een of andere reden. Een vastgoedrecht advocaat kan je helpen bij het opstellen of controleren van een koopovereenkomst. Het geeft toch een veel fijner gevoel als de overeenkomst is opgesteld door een professional. Een SWDV vastgoedrecht advocaat kan je hierbij helpen.

Overdracht

Als alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen, is je woning definitief verkocht! Nu kun je de woning opleveren aan de koper. Samen met een notaris lopen jullie alle relevante stukken door en vindt de overdracht van de woning plaats.