Je huis nu verkopen? 7 redenen om het wel te doen!

Huis nu verkopen

Moet ik mijn huis nu verkopen of nog even wachten? Veel huiseigenaren stellen zichzelf deze vraag. Je huis nu verkopen in deze rare tijden kan verschillende nadelen hebben, maar kent ook vele voordelen. Wij zetten de 7 belangrijkste redenen om je huis nu te verkopen voor je op een rijtje.

Reden 1: Een krappe woningmarkt

Je huis nu verkopen kan heel slim zijn vanwege de krappe woningmarkt. Er is nu sprake van veel vraag naar woningen, terwijl het aanbod maar beperkt is. Het grote aantal huizenzoekers zorgt voor veel potentiële kopers voor jouw huis. Zij willen ook allemaal liever eerst een huis aankopen, voordat ze hun eigen huis verkopen. Dat geeft extra zekerheid.

Reden 2: Veel bezichtigingen

Alle potentiële kopers willen ook graag langskomen om je huis eens in het echt te bewonderen. Van al deze mensen die langs komt, zijn er allicht een paar die serieus geïnteresseerd zijn in je huis. De krapte brengt dus ook meer geïnteresseerden langs, waardoor de kans op reële kopers toeneemt als je je huis nu wilt verkopen.

Reden 3: Hogere prijzen

De krapte op de markt zorgt nog voor meer voordelen voor jou als koper. Door het lage aanbod en de hoge vraag zijn de gemiddelde huizenprijzen de afgelopen jaren flink gestegen. In sommige gevallen met wel meer dan 10 procent. Je huis nu verkopen levert in de meeste gevallen dus meer op dan het je bij je eigen aanschaf gekost heeft. Deze overwaarde kun je gunstig inzetten wanneer je op zoek gaat naar een nieuw huis.

Reden 4: Overbieden

Tegenwoordig wordt er flink overboden op huizen, ondanks de al flink gestegen prijzen. De vele geïnteresseerden zijn vaak al zolang bezig met hun zoektraject dat ze er nu toch wel snel vanaf willen zijn. Zij bieden daarom een flinke smak geld bovenop de vraagprijs, om er zeker van te zijn dat zij de nieuwe eigenaar van jouw huis kunnen worden. Hier houd jij als verkoper ook weer meer geld aan over door nu je huis te verkopen.

Reden 5: Snelle doorlooptijd

Heb je geen zin om lang bezig te zijn met de verkoop van je huis? Of om lang in onzekerheid te zitten rondom de verkoop? Dat is in deze tijd ook helemaal niet nodig. De huizenmarkt beweegt zich tegenwoordig ontzettend snel. Gemiddeld staan huizen slechts 24 dagen te koop. Dit resulteert in een enorm korte doorlooptijd. Die was begin dit jaar nog 29 dagen en in 2020 nog 36 dagen. Je kunt de verkoop dus snel afhandelen als je je huis nu gaat verkopen.

Dit zorgt er ook voor dat je ook sneller een nieuw huis voor jezelf kunt vinden. In plaats van een lange zoektocht naar een ander huis, ben je ook super snel de eigenaar van een ander stulpje. Als je geluk hebt, kun je binnen een maand dus al eigenaar zijn van je nieuwe huis.

Reden 6: Lagere rente

Als je je huidige huis verkoopt, moet je logischerwijs wel op zoek naar een nieuw huis. Ook hiervoor zijn gunstige omstandigheden op dit moment. Oké, je hebt als koper natuurlijk zelf ‘last’ van de eerder besproken punten. Toch kun je de hogere verkoopprijs van je eigen huis gebruiken om de hogere prijzen van andere huizen te compenseren. Daarnaast is de rente voor hypotheken op dit moment ontzettend laag. Je huis financieren middels een hypotheek wordt daardoor een stuk aantrekkelijker.

Reden 7: Je huis verbouwen ook een stuk duurder

Deze reden is met name belangrijk voor alle huisbezitters met het volgende dilemma: gaan we verbouwen of verhuizen? Niet alleen de prijzen van huizen zijn flink gestegen, ook alle bouwmaterialen zijn flink in prijs omhoog gegaan. Daarnaast vragen vaklieden zoals timmermannen of loodgieters hogere tarieven per uur. Verbouwen is in deze tijd ook zeker niet meer goedkoop. Dit kan ook een doorslaggevend detail zijn in de keuze om toch te gaan verhuizen in plaats van te verbouwen.

Meubels huren met Move&Rent

Meubels huren

Jouw slimme & duurzame oplossing. Wist je dat er in Europa jaarlijks 10,5 miljoen ton meubels worden geproduceerd en slechts 10% wordt hergebruikt en gerecycled? De tijd van hyperconsumptie is voorbij, we moeten anders en verantwoord consumeren. Daarom werken HuisPortaal.nl en Move&Rent samen om jou de beste en meest duurzame meubelverhuurservice aan te bieden. Selecteer je meubels, kies je contractduur en Move&Rent zorgt voor de rest.

Move&Rent bieden:

  • Alleen nieuwe meubels
  • Flexibel huur contract
  • All-inclusive service: levering, montage, installatie en retour.
  • Duurzame impact: we geven meubels een tweede leven en zetten ons in voor zero waste.

Pakketten

Ontdek alle pakketten die we hebben samengesteld voor jou!

Huur je meubels

Appartement “First” IKEA

Ga naar pakket →

IKEA meubels huren

Appartement “Medium” IKEA

Ga naar pakket →

Meubels huren

Appartement “Premium” IKEA

Ga naar pakket →

Een wereldwijd ‍ millieuvriendelijk concept

Sinds de oprichting in 2012 is Move&Rent gebouwd naar het concept van de circulaire economie en volgens de waarden van eco-verantwoordelijkheid en solidariteit:

  • Geen voorraad, geen magazijn: een echt just-in-time  en maatwerk in logistiek voor een betere CO2-voetafdruk.
  • Zero waste: een tweede leven voor alle meubels aan het einde van het contract.
  • Solidariteit: we schenken regelmatig meubels aan goede doelen (Rode Kruis, Leger des Heils, enz.).

Move&Rent en HuisPortaal.nl geloven  allebei in maatwerk. Het overtreffen van de verwachtingen is de sleutel tot  klanttevredenheid. Vind de accommodatie van jouw droom en richt deze in met  het meubilair dat je mooi vindt!

Is een energielabel verplicht?

Energielabel aanvragen

Misschien heb je plannen om binnenkort je woning te verkopen, dan moet jij aan de koper altijd een geldig energielabel kunnen overhandigen. Vaak ga je ook adverteren omdat je je woning zo snel mogelijk kwijt wil. Je bent dan ook verplicht om te melden welk energielabel de woning heeft. Bij de overdracht van de woning moet je ook dit document overhandigen aan de andere partij. 

Als dat niet wordt gedaan dan is het mogelijk dat je er een boete voor krijgt. Het is belangrijk dat je op tijd begint met het aanvragen van het label, je wil namelijk ook dat alles in orde is mocht je bijv. je woning willen verkopen. Maar ook voor jezelf is het fijn om te weten hoe je woning wordt beoordeeld. Er kunnen dan altijd nog dingen zijn die je zelf kunt verbeteren, dan kun je die documenten ook bewaren en dan aantonen wat je hebt verbeterd aan je woning, zodat hij energiezuiniger is geworden. 

Kosten en werkwijze energielabel aanvragen

Een energielabel aanvragen kost wat tijd, dus zorg altijd dat je op tijd gaat beginnen met de aanvraag. Hoe gaat het in zijn werk?

  • Je gaat op zoek naar een energieadviseur, dit kan via internet.
  • Er komt dan iemand bij je langs en die kan dan de kenmerken van je woning vaststellen. Vaak duurt dat anderhalf tot twee uur. 
  • De adviseur zal het energielabel registreren in de database. 
  • Je krijgt van de adviseur een document met het label (vaak in PDF). 
  • Het label wat je overhandigd krijgt is tien jaar geldig. 

Het zijn dus maar een paar stappen die je moet zetten en dan is het ook weer geregeld. Alleen al fijn als je gaat verhuizen dat je dit ook weer van je lijstje af kunt vinken. Maar ook als je graag goedkoper wil wonen, dus je maandlasten naar beneden wil hebben, kan dit erg zinvol zijn. De maatregelen worden helder beschreven en dan kun je daar weer naar kijken wat je ermee kunt doen. Vraag ook dan weer offertes op en kijk wat jij per maand kunt besparen als je je woning energiezuiniger gaat maken. 

Koopcontract huis zonder makelaar

Geen makelaar

De een gaat de woning verkopen door middel van een makelaar, de ander wil het liefst de regie volledig in handen houden. Hoewel beide manieren zowel voor- als nadelen hebben, zijn er ook verschillende zaken die meegenomen moeten worden en waar ook aan gedacht moet worden om alles in goede banen te leiden. Een daarvan is het koopcontract. Ondanks dat je geen makelaar inschakelt, is het contract wel een belangrijk gegeven. Hierin staan namelijk alle afspraken, zodat de partijen weten wat de rechten en plichten zijn en waar rekening mee gehouden moet worden. Maar waar moet je allemaal op letten en welke voordelen levert het op? Lees snel verder en ontdek alles wat je moet weten.

Het koopcontract opstellen bij verkoop zonder makelaar

Een koopcontract van een huis verkopen zonder makelaar brengt verwarring met zich mee. Normaal gesproken wordt het namelijk opgesteld door de makelaar. Het contract is echter ook nodig om de verkoop officieel te maken bij een particuliere verkoop. Het is een standaard document waarin alle afspraken vastgelegd worden. De onderhandelingen en afspraken zijn tussen jou en de koper verlopen en moet dus nog zwart op wit komen te staan. Doordat je zelf de onderhandelingen hebt gevoerd, zijn deze afspraken ook veel beter vast te stellen. Tenminste, als je weet wat er allemaal in het koopcontract moet staan en je er zeker van bent dat er niets over het hoofd wordt gezien. Je kunt dus niet zomaar een klein documentje opstellen.

Verschillende gegevens meenemen in het contract

Als eerste ga je daarom kijken naar wat er allemaal in het koopcontract komt te staan. Zo is het eindbod het belangrijkste. Dit is het bedrag dat jij als verkoper gaat krijgen van de koper. Het gehele bedrag bestaat uit het bod dat de koper heeft gedaan, het bedrag voor de roerende zaken en eventueel andere bedragen die meegenomen moeten worden. Ook staan de ontbindende voorwaarden, de overdrachtsdatum en de lijst met roerende zaken in het contract. Uiteindelijk zullen de belangrijkste kenmerken van de woning ook meegenomen worden in het document. Vergeet ook niet om de persoonsgegevens van alle partijen op te nemen in het document. Zo maak je het contract officieel.

Aan de hand van een voorbeeld opstellen

Zonder makelaar een huis verkopen, betekent dus ook dat je zelf het koopcontract op moet gaan stellen. Je kunt er daarom voor kiezen om een voorbeeld te gebruiken, die je aanvult met jouw eigen afspraken en de bedragen. Doordat je het voorbeeld gevolgd hebt, weet je zeker dat alles naar behoren opgesteld is. Je kunt echter ook het volledige koopcontract opstellen zonder een voorbeeld. In dit geval is het wel aan te raden om een juridische check aan te vragen. Zo voorkom je dat de koop uiteindelijk ongeldig verklaard wordt en je alsnog opnieuw moet beginnen met het gehele traject. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen, zodat je geen extra kosten gaat krijgen voor het plaatsen van de woning op een van de huizensites en het adverteren via meerdere kanalen.

Een expert inschakelen voor het koopcontract

Het koopcontract kan ook opgesteld worden door een expert. Zelfs als je jouw huis zonder makelaar gaat verkopen kun je een expert inschakelen om het contract op te stellen. Hierdoor heb je dit gedeelte van de verkoop goed geregeld. Ook dan is een juridische check soms aan te raden. Je moet hiervoor eerst zelf controleren of de juiste informatie doorgegeven wordt. De afspraken kunnen immers alleen doorgegeven worden door jou en de koper. Wanneer dit allemaal goed aangeleverd is, kan de check worden uitgevoerd en wordt er gecontroleerd of alle belangrijke zaken opgenomen zijn in het document. Ook tegenstrijdige dingen moeten eruit gehaald worden, zodat het geheel betrouwbaar wordt. Je kunt ook hierdoor niets meer over het hoofd zien en kunt nog extra tips gaan ontvangen.

De gevolgen van de ontbindende voorwaarden

Het koopcontract wordt daarbij ook wel een voorlopig koopcontract genoemd. Bij het verkopen van het huis zonder makelaar kan dit al gauw verwarrend worden. Het is in principe precies hetzelfde. Het wordt wel eens voorlopig genoemd, omdat de ontbindende voorwaarden ervoor kunnen zorgen dat de koop ontbonden wordt. Ook de wettelijke bedenktijd van drie dagen kan ertoe leiden dat de koop niet doorgaat. Als verkoper kan het daarom alsnog een spannende tijd worden. De ontbindende voorwaarden moeten altijd op voorhand door de koper aangegeven worden en worden meegenomen in het contract. Hierdoor weten de partijen waar ze aan toe zijn en kan erop ingespeeld worden.

Altijd voldoende controle op de verkoop

Het koopcontract kent ook een datum van overdracht. Op deze dag moeten beide partijen aanwezig zijn bij de notaris om de sleuteloverdracht te regelen en de leveringsakte te tekenen. Vanaf dat moment is het pas officieel. Beide handtekeningen moeten dus zowel onder het koopcontract als onder de leveringsakte komen. Alleen wanneer deze handtekeningen compleet zijn, kan de koop officieel gemaakt worden en ben je ervan verzekerd dat je het geld in handen gaat krijgen. Wel heb je altijd een expert erbij zitten die ervoor kan zorgen dat alles nog een keer gecontroleerd wordt. Hierdoor heb je dus ook een veiliger gevoel bij de verkoop. Zelfs de verkoop zonder makelaar kan veilig en goed verlopen en staan de afspraken altijd op papier.

Bod op huis: Voorbeeldbrief

Biedingsformulier voorbeeld

Heb je een woning gevonden die geheel aan jouw wensen aansluit en bijna bij jouw budget past? Dan is het tijd op een bod te plaatsen op dit huis. Een bod op een huis plaatsen wil je het liefst zo goed mogelijk doen. Geen standaard mailtje naar de verkoper en makelaar, maar op een professionele manier opgesteld. Zo weet je namelijk zeker dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Je kunt bij een bod op een huis een voorbeeldbrief gebruiken om niets over het hoofd te zien. Maar wat staat er dan allemaal in zo’n brief en hoe zorg je ervoor dat je het echt volgens de regels hebt gedaan? Onderstaande informatie legt het allemaal voor jou uit.

Voor de voorbeeldbrief bij een bod op een huis

Een bod op een huis door middel van een voorbeeldbrief kan jou helpen om op een goede manier jouw openingsbod door te geven aan de verkoper en de makelaar. Maar wanneer breng je dit bod uit? Dit doe je meestal pas na een tweede bezichtiging. Je weet dan immers zeker dat het jouw droomhuis is. Het kan echter ook eerder. Bij het bieden op een woning zitten niet direct regels, maar wel zaken om rekening mee te houden. Zo moet er niet alleen een bedrag in de brief staan, maar ook de ontbindende voorwaarden. Het totaalplaatje zorgt ervoor dat de koop van de woning geheel naar wens kan gaan belonen.

Een bod op het huis met voorwaarden

De ontbindende voorwaarden zijn belangrijk bij een bod op een huis. Dit zijn namelijk de voorwaarden die in het voorlopig koopcontract komen te staan. Wanneer je onverhoopt niet aan deze voorwaarden kunt voldoen, kun je de koop ontbinden. Denk bijvoorbeeld aan het rondkrijgen van de hypotheek. Lukt dit niet, dan kom je er nog onder uit. Stel je deze voorwaarden niet op, dan kan het zijn dat je een flink bedrag moet gaan betalen als boete. De voorwaarden moeten vanaf jouw eerste bod al opgesteld worden. Deze worden dus ook meegenomen in de voorbeeldbrief en kun je geheel naar wens aan gaan passen. Zo kan de verkoper ook bepalen of er onderhandeld gaat worden.

De keuze die je kunt maken

Bij het bod op een huis kun je ook melden welke roerende zaken je graag over zou willen nemen. Op voorhand is er door de verkoper al een lijst opgesteld met zaken die niet meegaan naar hun nieuwe woning. Zo kunnen een vloer, enkele meubelstukken en zonwering bijvoorbeeld onder deze zaken vallen. In de voorbeeldbrief worden deze ook altijd meegenomen, omdat er dan misverstanden kunnen worden voorkomen. Maar dan is het nog aan jou of je jouw bod daadwerkelijk met een brief door gaat geven of toch liever gaat bellen. Bellen is natuurlijk altijd sneller en je kunt al een beetje aanvoelen wat de reactie van de verkoper is. Echter kan de verkoper jou ook al peilen. Hierdoor kan de prijs ook al snel opgedreven worden.

Het opstellen van de brief

Wanneer je het lastig vindt om jouw bod op een huis uit te brengen via de telefoon, is een brief of e-mail handiger. Hier kun je de voorbeeldbrief dus voor gaan gebruiken. Hiervoor moet je als eerste alles voor jezelf op een rijtje zetten en eventueel met een aankoopmakelaar overleggen wat het beste gaat zijn. Je kunt dus ook altijd rustig nadenken en de spanning wordt door de (online) makelaar bij je weggehaald. Daarbij is het ook altijd verstandig om jouw bod schriftelijk te bevestigen, dus de voorbeeldbrief volgen kan sowieso geen kwaad. Je weet op deze manier zeker dat er geen verwarring kan ontstaan.

Ook de mogelijke extra kosten vermelden

Maar wat staat er nou precies in de voorbeeldbrief en hoe stel je hem op? Een bod op een huis uitbrengen, begint met de plaats en de datum. Ook het onderwerp zet je erbij. Hierbij begin je met het woord ‘bod’ en daarna met het adres van de nieuwe woning. Daarna zet je de informatie erin wat erin moet. Zo meld je dat je voor een tweede keer de woning bent gaan bekijken en om welke woning het precies gaat. Dit wordt gevolgd door het bod, welke je zowel in cijfers als volledig uitgeschreven meldt. Je moet ook nadenken over de extra kosten die je verwacht te maken, omdat deze wellicht opgevallen zijn. Ook vertel je de ontbindende voorwaarden die voor jou krijgen, zoals de hypotheek, het krijgen van een NHG, tot wanneer het bod geldig blijft en wat de uitkomst van de bouwtechnische keuring is. Mocht je nog roerende zaken over willen nemen, dan dien je dit ook te vermelden.

Nog een extra keer nadenken

Je hebt de voorbeeldbrief hiermee geheel naar eigen wens gemaakt en kunt een bod op een huis uitbrengen zonder uiteindelijk voor verrassingen te staan. Check daarbij wel altijd of alles volledig ingevuld is en of je zeker bent over het bod dat je gaat plaatsen. Neem de onderhandelingen daarbij ook in gedachten. Je wilt immers niet dat je uiteindelijk ver boven jouw budget moet gaan zitten om het droomhuis te kunnen kopen. Daarna stuur je de brief door naar zowel de verkoper als de makelaar, zodat jouw bod vast staat. Daarna is het alleen nog maar afwachten voor antwoord.

Wat is de Funda toppositie?

Funda toppositie

Funda.nl is de grootste verkoopsite voor koop- en huurwoningen in Nederland met het breedste aanbod. Maandelijks komen ruim 40 miljoen bezoekers op de website van Funda en als je je huis op deze website wilt verkopen kan je dus niks anders doen dan proberen op te vallen. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is door gebruik te maken van de Funda toppositie. Deze positie zorgt ervoor dat je bij een zoekfunctie naar keuze direct bovenaan in het scherm verschijnt en je dus een grotere potentie hebt om gevonden te worden. Wat houdt deze positie bovenaan de pagina nog meer in?

Beter zichtbaar

De Funda toppositie zorgt ervoor dat je aanwijsbaar beter wordt gevonden. Als individueel object wordt je dan niet meer willekeurig tussen een lange lijst van woningen geplaatst, maar valt jouw woning extra op. Je kunt de Funda toppositie voor langere tijd bezitten, bijvoorbeeld voor een week of maand, maar dan dien je wel een vergoeding te betalen. De hoge vindbaarheid geldt zowel voor desktop, tablet als voor de mobiele website/app.

Relevante zoektermen

Een Funda toppositie is leuk, maar hoe weet je of je ook daadwerkelijk wordt gevonden door je target groep? Dat kan met de matching op relevantie. Zo kan je de plaats of het gebied aangeven als locatievoorziening waarop mensen kunnen zoeken, bijvoorbeeld ‘appartement Amsterdam’ of ‘huurwoning Utrecht’. Bezoekers van Funda kunnen tevens een streefprijs instellen en jouw woning komt dus niet alleen op locatie bovenaan te staan, maar ook nog op de juiste streefprijs. Al met al heb je door de Funda toppositie bewezen 7x meer kans dat er op je advertentie wordt geklikt. De prijs daarvoor is 60 euro per week.

Hoe ziet het eruit?

De Funda toppositie wordt standaard boven de algemene zoekresultaten getoond. Dit kan je vergelijken met een advertentie op een zoekterm in de Google zoekmachine. Op de desktop versie van de website van Funda.nl heb je drie topposities, bij de tablet versie twee en op de mobiele website is er maar één toppositie en dat wil jij natuurlijk zijn. Gedurende de periode die je uitkiest om op de Funda toppositie te willen staan, sta je ook daadwerkelijk bovenaan. De toppositie kan worden ingesteld voor koopwoningen, huurwoningen, nieuwbouwprojecten en bedrijfsobjecten. Wil je de kans op een verkoop- of huur via de grootste verkoopsite van Nederland ook vergroten? Kies dan voor de Funda toppositie.

Funda toppositie toevoegen als extra dienst op HuisPortaal.nl?

Via ‘Extra Diensten‘ in de beheeromgeving kun je de Funda toppositie toevoegen. Maak de keuze tussen 1 week à 65,- of 1 maand à 130,-.

Zuidelijke bruiloft? Ga trouwen in Breda!

Zuidelijke bruiloft

De nadelen kun je op één hand tellen. Geen eigenlijk, want die zijn er niet! Deze schitterende stad heeft ook voor jullie de perfecte plek om met elkaar de liefde te vieren!

Voor iedere sfeer en elk budget heeft Breda wel iets! Zo kunnen jullie grootschalig trouwen of het juist meer intiem houden. Dat hangt natuurlijk helemaal van jullie wensen, eisen en voorkeuren af. Het is dan ook heel verstandig om eerst na te gaan wat jullie precies willen en vervolgens te kijken naar welke locatie wat te bieden heeft. Want let wel: in geen enkel opzicht zouden jullie met minder dan het allerbeste genoegen moeten nemen!

Kijk even mee naar enkele voorbeelden. Wellicht zit jullie ideale trouwlocatie in Breda hier wel tussen!

Oude Kerk Dongen

Willen jullie een schitterend historisch pand dat qua kleur en uitstraling helemaal met jullie kleuren wordt versierd? Dan is de Oude Kerk Dongen dé plek voor jullie! De loper ligt uit en zowel binnen als buiten kunnen jullie je gasten ontvangen. Eenmaal binnen weet iedereen zeker: dit wordt een dag en avond om nooit meer te vergeten! Gaan jullie in Breda en omstreken een intieme bruiloft tegemoet met maximaal 150 gasten? Nou, dan is de keuze snel gemaakt!

Zout&Citroen

Voor een iets ruimere bezetting – tot 200 personen – is Zout&Citroen precies wat jullie nodig hebben. Natuurlijk moeten jullie wel het weer mee hebben, maar buiten trouwen kan op weinig plekken mogelijk nog romantischer zijn! Ook live muziek is mogelijk op deze schitterende plek aan een prachtige vijver. Is dat al niet reden genoeg om uit te wijken naar het stadspark van Oosterhout?

Restaurant Boswachter Liesbosch

Om een gezelschap van 300 man te herbergen op een prachtige plek die verscholen ligt in de bossen, kunnen we je Restaurant Boswachter Liesbosch van harte aanbevelen. Alle onderdelen van jullie grote dag kunnen hier worden gefaciliteerd, van het jawoord tot het daarop volgende feest! En vergeten jullie niet om foto’s te (laten) maken in de adembenemende Franse tuin die onderdeel uitmaakt van het erf?

Wil je er toch voor kiezen om een trouwerij bij huis te houden? Besteed je bruiloft budget dan aan een upgrade van je interieur!

Positief besluit van jouw vergadering? Dat heb je helemaal zelf in de hand!

positief besluit van jouw vergadering

Kijk, ruimte voor improvisatie mag er altijd zijn, hoor. Maar het is toch het allerbeste om niets aan het toeval over te laten? Dat hoeft ook niet wanneer jij de perfecte plek kiest om te vergaderen!

De Tweede Kamer is de bekendste vergaderlocatie van Den Haag en zelfs van Nederland. Die is er geheel op ingericht om resultaten te boeken. Jammer dat die altijd is volgestouwd met politici die mekaar continu in de haren vliegen, maar qua interieur is er helemaal niks mis mee. Er is immers plek voor iedereen en de indeling laat ook weinig te wensen over. Kamerleden kunnen immers zo uit hun stoel komen en naar die bekende lessenaar stappen.

Maar goed. Ook jij wilt vergaderen in onze hofstad, maar zult wel moeten uitwijken naar een andere plek dan de Tweede Kamer, want die is al bezet! Waar moet jouw vergaderlocatie minimaal aan voldoen?

Omgeving

Onderschat het belang van een inspirerende omgeving niet! Of jullie nu alleen als team vergaderen of ook een partij tegenover je hebben zitten waarmee jullie zaken willen gaan doen, je zult altijd willen dat de speer perfect is. En blijft! Kies daarom altijd voor een vergaderruimte die ene positieve weerslag heeft op alle aanwezigen. Zorg ervoor dat jouw ideale zaal voldoende licht heeft, het liefste natuurlijk licht van de zon dat door de ramen naar binnen stroomt. De ruimte zou niet kaal moeten zijn maar ook niet te druk.

Ruimte

Over ruimte gesproken, weet je al hoeveel mensen er komen? Kijk van te voren goed of de locatie van jouw dromen wel plek heeft voor iedereen die aanwezig dient te zijn! Ook moet over de opstelling van tafels en stoelen worden nagedacht.

Bereikbaarheid

Of de plek waar jullie om de tafel gaan nou binnen of buiten jullie stad ligt, iedereen moet er gemakkelijk kunnen komen met openbaar dan wel eigen vervoer. In dat laatste geval moet er dus ook voldoende parkeerplek aanwezig zijn.

Faciliteiten

Wellicht hebben jullie diverse audiovisuele hulpmiddelen die jullie mee willen nemen. Idealiter zijn die bij jullie locatie in Den Haag al aanwezig! Ga na wat je nodig hebt en controleer vervolgens of al deze onderdelen niet al door de beheerders worden aangeboden.

Catering

Zoals je zelf wellicht maar al te goed weet, maakt een vergadering hongerig. Zeker wanneer die lang duurt! Dus wil je catering laten aanrukken, vanaf de locatie zelf of van buitenaf. Wederom, controleer wat de mogelijkheden van het zalencomplex zelf zijn op dit gebied.

Alvast heel veel succes met vergaderen! Wil jij nou ruimte besparen op de werkvloer? Bekijk dan eens de mogelijkheden met een hoekkast.

Het nut van een energielabel

Energielabel

Wanneer je op zoek bent naar een woning of je wilt je woning verkopen, dan zul je veel op Funda kijken. Naast een omschrijving van de woning, kun je ook op kenmerken klikken, waarbij puntsgewijs de belangrijkste kenmerken van de woning worden genoemd. Een van de kenmerken is het ‘Energieprestatieadvies’. Wat is dit?

Invoer energielabel

Het energieprestatieadvies wat je op Funda ziet staan, is het zogenaamde energielabel. Hieraan is te zien hoe energiezuinig de woning is. Dit is vandaag de dag erg belangrijk, want hoe beter het energielabel is, des te zuiniger is de woning. Je profiteert nog meer met energie vergelijken, als je woning een energielabel A of B heeft. Hierbij gaat er nauwelijks meer energie verloren. Het energielabel is in 2015 ingevoerd door de Nederlandse overheid. Alle vijf miljoen woningeigenaren hebben toen een voorlopig energielabel ontvangen. Dat een energielabel voorlopig is, is niet voor niets. Op deze wijze wil de overheid mensen stimuleren om energiezuinige maatregelen te nemen. Wanneer je de woning gaat verkopen ben je verplicht om het voorlopige label definitief te maken. Heb je in de periode dat je je voorlopige energielabel ontving en het moment van verkoop energiezuinige maatregelen getroffen, dan zal het definitieve energielabel beter zijn dan het voorlopige label.

Klassen van een energielabel

Een energielabel bestaat uit de klassen A t/m G. Een woning met energielabel A is een groene en zeer zuinige woning. Energielabel B is nog steeds energiezuinig, maar wel minder dan een woning met energielabel A. Woningen met energielabel A t/m C worden als relatief zuinig gezien. Een woning met energielabel G daarentegen, is een woning waarin absoluut geen energiebesparende maatregelen zijn genomen. Het is voor te stellen dat de waarde voor een woning met energielabel G negatief beïnvloed wordt. Woningen met een hogere energielabel zijn juist meer waard.

Energielabel definitief maken

Bij verkoop van een woning moet het energielabel definitief gemaakt worden. Wanneer je dit niet doet, riskeer je een boete die voor natuurlijke personen kan oplopen tot €170,- en voor rechtspersonen €340,-. De overheid misleiden door foute gegevens in te voeren en hierdoor een beter energielabel te verkrijgen is niet mogelijk. De gegevens worden namelijk naar een erkend deskundige gestuurd, die de gegevens gaat controleren. Pas als de deskundige akkoord geeft kan het energielabel definitief gemaakt worden. Het kan ook zijn dat je geen energiebesparende maatregelen hebt genomen. Je energielabel zal wel definitief gemaakt worden, maar behoudt dezelfde klasse als het voorlopige energielabel. Wel is het verstandig om energiebesparende maatregelen te treffen. Je geniet zo van meer comfort en met een beter energielabel brengt de woning aanzienlijk meer op.