Wat betekent het Coronavirus voor onze dienstverlening

Coronavirus huis verkopen

De gezondheid van onze klanten en medewerkers staat bij ons op nummer 1. Dit betekent dat wij geen enkel risico nemen en de richtlijnen van het RIVM strikt opvolgen.

Coronavirus leidt tot aangepaste werkwijze bij HuisPortaal.nl

Het Coronavirus treft op dit moment de hele samenleving en leidt tot een ontwrichting van vele sectoren. We willen in deze tijd zorgvuldig te werk gaan, omdat gezondheid ieders belang overstijgt. Om die reden willen we graag wijzen op onderstaande standpunten die wij als HuisPortaal.nl hebben ingenomen:

  1. Zolang je zelf in staat bent (lees: niet verkouden of erger) kunnen de bezichtigingen bij jouw woning doorgaan. Wel is het verstandig aan kijkers bij het maken van de afspraak te vragen of zij ziekteverschijnselen hebben. In dat laatste geval is het verstandig de afspraak NIET door te laten gaan.
  2. Tijdens de bezichtigingen adviseren wij een gepaste afstand te houden (ca. 1,5 meter) en geen handen te schudden.
  3. Het kan zijn dat op dit moment mensen thuiswerken of aanwezig zijn i.v.m. de schoolsluitingen. Uiteraard hebben wij daarvoor begrip. Wij verzoeken dan wel voor sommigen in huis om even een klein eindje te gaan wandelen zodat er zo min mogelijk mensen in de woning aanwezig zijn.
  4. Via Whatsapp is het mogelijk om geïnteresseerden de woning op afstand te laten bezichtigen. Wanneer je de mobiele nummers met elkaar deelt is het mogelijk om een videoverbinding te maken. Hierdoor is het mogelijk om de camera te richten op de woonvertrekken en deze dus te delen met de potentiële koper.
  5. Mocht je ons telefonisch willen bereiken? Dan kan het zo zijn dat de wachttijd aan de telefoon langer is en dat we minder snel kunnen reageren op mail. Hiervoor vragen wij ieders begrip.
  6. Voor onze nieuwe opdrachtgevers: Het is mogelijk dat afspraken m.b.t. styling, inmeten en fotografie van de woning wat langer op zich laat wachten dan normaal gebruikelijk is. Daardoor zal aanmelding van een woning op Funda ook meer wachttijd geven.

Onze kantoren blijven voorlopig gewoon open op de normale tijden.

Conform het advies van het RIVM laten wij onze medewerkers zoveel als mogelijk thuiswerken. Zij zijn uiteraard telefonisch en per mail bereikbaar.

De wachttijden aan de telefoon kunnen langer zijn

Zoals hierboven aangegeven werken er veel collega’s momenteel thuis. Wij doen er alles aan om u te woord te staan, maar mogelijk zijn de wachttijden aan de telefoon langer dan u van ons gewend bent.

We passen onze werkzaamheden aan

Wij hebben als uitgangspunt ‘overleggen/ bijeenkomsten uitstellen waar het kan, en door laten gaan waar het moet’. Dit betekent dat wij extra kritisch kijken welke overleggen/ bijeenkomsten verzet kunnen worden en wat eventueel kan wachten. Veiligheid gaat uiteraard boven alles. Wij sturen geen collega’s, die verkouden zijn op pad. Bent u ziek of verkouden, geef dit op voorhand telefonisch door aan degene met wie u een afspraak heeft, zodat de afspraak verzet kan worden. Als wij bij u aan de deur staan en u heeft klachten (verkoudheid, hoesten, koorts) dan besluiten wij om niet bij u naar binnen te gaan en de afspraak te verzetten.

Wij volgen de situatie rondom het Coronoa-virus continue. Zolang verantwoord en volgens de richtlijnen van het RIVM doen wij er alles aan om jouw huis te verkopen of jouw te helpen in het vinden van jouw droomhuis!

Woningopnames en fotografie-afspraken gaan voor alsnog gewoon door. Daarbij houden wij ons uiteraard aan de eerder gemelde maatregelen en adviezen van het RIVM.

Heb je een vraag of wil je een bezichtiging plannen, waardebepaling plannen of deze liever verplaatsen naar een later tijdstip? Onze medewerkers zijn thuis aan het werk maar staan gewoon voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via de telefoon, mailen of je vraag stellen via de chat op de website! Wij staan ook in deze rare tijden voor je klaar.

Kijk voor meer informatie en het laatste nieuws op de website van het RIVM.

Wij rekenen op uw begrip!

Ik wil graag mijn huis verkopen, maar ik twijfel of dit het juiste moment is.

Onze makelaars adviseren je graag over de juiste stap! Het is mogelijk om de woning in verkoop te zetten. Daarnaast kunnen wij ook de verkoop van de woning in voorbereiding nemen, zoals het opnemen van de woning, het maken van een fotoreportage etc. wanneer jij het aangeeft kunnen we dan starten met de verkoop. Ten slotte kan er ook voor worden gekozen om de afspraken voor de opstart van de woning in te plannen tot een nader te bepalen datum. In de tussentijd kun jij rustig starten met de voorbereidingen en kunnen wij ook alvast voor je aan de slag. De woning gaat dan op een later moment in de verkoop.

Effect Coronavirus op de woningmarkt​

Wij krijgen veel vragen over het effect van het Coronavirus op de woningmarkt. Uiteraard is het voor ons heel lastig om hier een bevredigend antwoord op te geven. Ons inziens is er op dit moment geen reden tot paniek. Wij zien zeker een afname in het aantal afspraken, maar ook worden er nog steeds nieuwe afspraken ingepland. Zolang we de richtlijnen van het RIVM goed blijven volgen en alle adviezen goed in acht blijven nemen, verwachten wij onze dienstverlening gewoon uit te kunnen blijven voeren.
We wensen iedereen in deze tijd sterkte en wijsheid toe en willen benadrukken dat wij ten alle tijden voor iedereen klaar zullen staan!

Schimmel in huis? Hoe kom ik ervan af?

Schimmel op de muur

Help! Schimmel in huis! Dit kan vervelende problemen veroorzaken. Vaak begint het met een onaangename, muffe geur in de woning en lelijke plekken op de muren in de woning. Als er geen actie ondernomen wordt op schimmel kan het zelfs zo erg worden dat er gezondheidsproblemen optreden. Denk aan allergische reacties of luchtwegproblemen. Het kan zelfs astma ontwikkelen bij mensen of de situatie verergeren bij astmapatiënten.

Het is dus belangrijk om schimmel te verwijderen, maar ook in het vervolg te voorkomen.

Schimmel verwijderen

Schimmel kan zich op diverse plekken ontwikkelen. Het belangrijkste is: hoe komt u ervan af? Er zijn een aantal tips voor het verwijderen van schimmel.

  • Schimmelverwijderaar uit de bouwmarkt
    Bij de bouwmarkt zijn vele soorten en maten Schimmelverwijderaars te koop. Ieder product werkt net want anders. Het is daarom raadzaam om van tevoren goed de gebruiksaanwijzing te lezen. Niet elke schimmelverwijderaar is namelijk geschikt voor elke plek.
  • Gebruik soda in combinatie met water
    Een ander middel dat goed werkt tegen schimmel is soda. Meng soda samen met water in een emmer of iets soortgelijks. Met dit mengsel kan je gemakkelijk de muur schoon schrobben. Wij raden aan om per liter water ongeveer 6 gram soda te gebruiken.
  • Azijn
    Voor mildere vormen van schimmel kan azijn de oplossing zijn. Azijn werkt op schimmel vanwege de lage pH-waarde dat azijn heeft en de hoge pH-waarde dat schimmel heeft. Azijn is geen agressief middel waardoor het niet in alle gevallen werkt.

Veelvoorkomende plekken van schimmel

Schimmel wordt voornamelijk veroorzaakt door vochtproblemen in huis en komt dus voor op plekken waar het vochtig is. Denk aan de badkamer en de keuken. Maar ook in een vochtige kelder of een garage komen met regelmaat vochtproblemen voor.

Schimmel voorkomen

Nu u de schimmel verwijderd heeft is het belangrijk om dit te voorkomen voor in de toekomst. Welke maatregelen kunt u hiervoor nemen om problemen in de toekomst te voorkomen:

  • Ventileer uw woning
    Schimmel werkt goed in vochtige ruimte waar weinig lucht bij komt. Het is daarom verstandig om uw huis met regelmaat (misschien wel dagelijks) te ventileren. Dit is zeker belangrijk als u aan het koken of douchen bent. Ook als u veel mensen in huis gehad heeft, zoals bij een feestje.
  • Schimmelwerende verf gebruiken
    Er zijn diverse soorten muurverf die voorkomen dat u schimmel krijgt in uw woning. Zeker op vochtige plekken zoals de badkamer en in de keuken kan dit erg handig zijn.

Verkeerde voorspelling over energierekening: start met energie vergelijken

Onlangs was er woede in de Tweede Kamer over het verkeerd voorspellen van de energierekening. Vroege waarschuwingen over een forse stijging werden bestempeld als bangmakerij. Totdat bekend werd dat het kabinet achterhaalde gegevens gebruikte bij de ramingen van de gemiddelde energienota van burgers. De energierekening zal dus inderdaad hoger uitvallen. Dat betekent energie vergelijken nog belangrijker wordt!

Switchen van energieleverancier extra interessant

Als de gemiddelde energierekening hoger wordt, wil je al helemaal niet nog meer betalen dan strikt noodzakelijk is. Dan doe je er goed aan om een energievergelijk te maken om direct de goedkoopste energieleverancier te vinden. Met een gratis online vergelijking heb je je overstap zo geregeld. Vul slechts enkele basisgegevens in en je krijgt direct een compleet overzicht van alle energieleveranciers die voldoen aan jouw eisen, gesorteerd op prijs. De overstap zelf zet je vervolgens ook meteen in gang, zodat je het besparen niet langer hoeft uit te stellen.

Oeps, berekeningsfoutje

De berekeningsfout lijkt te zijn ontstaan toen er gedacht werd aan een gemiddeld verbruik van 2500 kWh stroom en 1100 kubieke meter gas per huishouden. Daarnaast werd er gerekend met een lagere marktprijs voor energie. Inmiddels gaat het CBS uit van een jaarlijks verbruik van ruim 3000 kWh elektriciteit en een kleine 1500 kubieke meter aardgas per huishouden.

Wordt wakker en switch van energiemaatschappij!

Het is geen leuke ontwikkeling dat de energierekening omhoog gaat, en veel huishoudens zullen flink in de portemonnee geraakt worden. Het betekent anderzijds wel dat er verhoudingsgewijs meer te besparen valt. Als je blijft slapen bij dezelfde energieleverancier met dure tarieven, zal je energierekening helemaal hoog uitvallen. Wordt daarom wakker en beperk de schade door van nu af aan jaarlijks over te stappen zodat je profiteer van actiekortingen en de extra kosten van energie beperkt tot het minimum!

Snel ingrijpen bij ongedierte in huis

Ongedierte in huis

Ongedierte komt in meerdere soorten voor binnen en rondom woningen. Denk niet alleen aan een muis of rat, maar ook aan mieren, motten en vlooien. Om de kans op een ongedierteplaag tegen te gaan, is snel ingrijpen noodzakelijk. Des te sneller je het ongedierte bestrijd, des te kleiner is de kans op overlast van deze beestjes. Zelf ongedierte bestrijden is een mogelijkheid die je hebt. In bouw- en supermarkten vind je tegenwoordig diverse hulpmiddelen voor de bestrijding van ongedierte. Lees hier hoe jij van ongedierte in huis af kunt komen!

Zelf ongedierte bestrijden of dit laten doen

Reeds is er al beschreven, dat je ongedierte zelf kunt bestrijden. In de bouw- en supermarkt vind je chemische bestrijdingssprays, die verschillende ongediertesoorten zullen doden. Houd er rekening mee, dat het gebruik van deze middelen niet zonder risico is. Denk jezelf eens in, dat je kinderen per ongeluk met het bestrijdingsmiddel in aanraking komen als zij over de vloer kruipen. Of wat te denken van je huisdieren?

Het kan om deze reden slim zijn om voor professionele hulp te kiezen. Wij spraken met een ongediertebestrijder, die hier meer over vertelde. Hij gaf aan: “bel ons bij last van ongedierte, om verzekerd te zijn van een efficiënte oplossing!” Bestrijdingssprays zijn vaak bepaald niet efficiënt.

Hitte en kou gebruiken tegen ongedierte

De ongediertebestrijder die wij hebben gesproken, gaf aan dat hij voornamelijk gebruik maakt van hitte en kou. Door ruimtes of bijvoorbeeld tapijten hevig te verwarmen of te koelen, zal het ongedierte doodgaan. Bestrijdingssprays zijn vaak alleen efficiënt bij de bestrijding van zichtbare ongediertesoorten. In veel gevallen hebben deze ongediertesoorten hun larven elders in huis achtergelaten. Het maakt dat je al snel opnieuw te maken zal krijgen met ongedierte.

Zelf een internetverbinding aanleggen in uw woning

Internetkabel leggen

Wilt uzelf een internetverbinding aansluiten? Dan moet u het volgende weten. U kunt kiezen voor een bekabelde internetverbinding of draadloze verbinding zoals draadloze router of Wifi. Daarnaast kunt u kiezen om gebruik te maken van het bestaande stroomnetwerk in huis door middel van powerline adapters. Bij een bekabelde internetverbinding moet uzelf kabels trekken. Nieuwbouwwoningen zijn in alle ruimtes (meestal) voorzien van wandcontactdozen voor aansluiting op internet. De meeste woningen bezitten deze voordelen niet. U wilt de kabels netjes wegwerken (cablemanagment). Het is de moeite waard, want bekabelde internetverbinding is een stabiele verbinding. Mocht u het kabel trekken niet zien zitten, kunt u altijd kiezen voor een draadloze internetverbinding door plaatsing van modem en een router. Daarna installeert u de router, u moet u IP-adres invoeren. Daarna kunt u de Wifi router instellen. U kunt u Wifi-router beter buiten de meterkast plaatsen! U kiest met uw computer verbinding met Wifi.

Zorg bij een bekabelde internetverbinding ervoor dat u de juiste kabels heeft en dat gaten die u maakt naar verschillende ruimten groot genoeg zijn, waardoor u de connector er soepel doorheen kunt steken. Wat u nodig heeft om een internetkabel te maken? U heeft een Cat 5- of een Cat 6 kabel, een kabelstripper, connectoren en een krimptang nodig. U bevestigt met een krimptang de connectoren. Deze zitten aan het uiteinde van een Cat-kabel. Wilt u weten welke krimptangen er allemaal zijn? Klik dan hier voor mogelijkheden. U stript de kabel, daarna legt u de kleuren van de aders op volgorde. Knip deze recht en schuif deze in de connector door het klepje van de connector naar beneden te houden. Knijp de connector vast met de krimptang. Een bekabelde internetverbinding sluit u aan via de LAN-poort. Uw internet is aangesloten!

Gasloos wonen: helaas niet altijd haalbaar

Gasloon wonen

De Nederlandse overheid heeft grootse plannen. In 2050 moet Nederland namelijk volledig klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat huizen verduurzaamd moeten worden en dat er officieel afscheid moet worden genomen van verwarming met behulp van gas. Nieuwe woningen moeten niet langer op gas worden aangesloten, terwijl bestaande woningen verbouwd en gerenoveerd moeten worden. Het zijn allemaal mooie doelen om milieuvriendelijke woningen te realiseren, maar is het in de praktijk allemaal wel haalbaar? Uit onderzoek blijkt dat gasloos wonen helaas niet voor iedere huiseigenaar geschikt is. Dat heeft enkele belangrijke redenen.

 

Onbetaalbaar

Een van de belangrijkste redenen waarom dit goede doel niet gerealiseerd kan worden, is de betaalbaarheid van gasloos wonen. Huiseigenaren moeten hun gasinstallatie namelijk vervangen met een duurzame warmtebron, maar dat is niet goedkoop. Tegelijkertijd moet een koopwoning ook optimaal geïsoleerd worden om zoveel mogelijk rendement te halen. De totale kosten? Voor een gemiddeld rijtjeshuis loopt de rekening op tot ongeveer € 18.000,-. Een hele investering voor de gemiddelde huiseigenaar. Hoewel duurzame energie op den duur wel goedkoper is dan stroom en gas van een energieleverancier, is het voor veel huiseigenaren niet haalbaar om in één keer een grote som van € 18.000,- te betalen. Daarom roepen experts de overheid op om subsidies te regelen voor burgers die hun huis willen verduurzamen. Op deze manier werkt de overheid samen met huiseigenaren om het klimaatdoel voor 2050 te halen.

 

Slechte isolatie

Isolatie is lang niet altijd zo belangrijk geweest als vandaag de dag. Dat is te merken aan de huizen in Nederland. Vrijwel ieder huis dat gebouwd is vóór 1979 is eigenlijk niet geschikt voor het plaatsen van een duurzame warmtepomp. Dat komt doordat de isolatie in deze huizen veel te slecht is, waardoor eigenlijk het hele huis verbouwd en gerenoveerd zou moeten worden. Des te slechter een woning geïsoleerd is, des te harder een warmtepomp moet werken. Wanneer deze pomp de hele dag de strijd aangaat tegen tocht, is het rendement veel te laag. Tegelijkertijd werken deze pompen het beste in combinatie met vloerverwarming. Dat betekent dat niet alleen de muren en ramen van een woning moeten worden aangepast, maar ook de vloer. Slechte isolatie is dus een van de grootste problemen als het op gasloos wonen aankomt.

 

Geen ruimte

Een van de laatste redenen waarom gasloos wonen niet altijd haalbaar is, is het gebrek aan ruimte in sommige woningen. Waar cv-ketels tegenwoordig ook in kleinere formaten verkrijgbaar zijn, geldt dat nog niet voor warmtepompen. Deze installaties kunnen veel ruimte in beslag nemen omdat er niet alleen een pomp, maar ook een opslagvat nodig is. Vooral bij appartementen is een warmtepomp geen optie, omdat deze over beperkte ruimte beschikken. In sommige situaties is het mogelijk om de warmtepomp (gedeeltelijk) op het dak te installeren, maar in grote flatgebouwen is ook deze optie niet haalbaar. Andere duurzame opties zoals zonnepanelen zijn daarom ook niet mogelijk, waardoor bewoners van appartementen toch afhankelijk blijven van hun oude vertrouwde energieleverancier.

Slim energie besparen met behulp van apps

Energie besparen

Meten is weten. Dit gezegde geldt ook zeker voor je energieverbruik. Hou je goed de vinger aan de pols, dan voorkom je onaangename verrassingen op het moment dat de jaarafrekening aan je wordt gepresenteerd. Door inzicht te hebben in hoeveel energie je verbruikt, kun je zelf berekenen of je maandelijkse voorschotbedrag toereikend is. Zo kun je ook gemakkelijker aanbieders van energie vergelijken en daarbij het juiste energieverbruik invoeren, daardoor heb je beter zicht op hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent aan maandkosten.

Wilde je in vroeger tijden inzicht in je verbruik krijgen, dan moest je wekelijks in bijvoorbeeld een notitieboekje de meterstanden opschrijven. Gelukkig hebben de ontwikkelingen ook op dit vlak niet stilgestaan, want vandaag de dag kan deze klus met behulp van een app worden geklaard. Desgewenst zelfs volledig automatisch. Welke energie-applicaties zijn er?

 

Apps van energieleveranciers

Apps waarmee je je verbruik aan energie bij kunt houden, zou je in principe in twee categorieën kunnen onderverdelen. De ene reeks is gekoppeld aan een specifiek Nederlands energiebedrijf en de andere is dat juist helemaal niet. Logischerwijs zou je kunnen denken dat je zo’n app die door een energiebedrijf is ontwikkeld ook alleen maar door klanten gebruikt kan worden. Dat is meestal niet het geval; ook niet-klanten kunnen vaak gebruikmaken van de energie-apps. De enige uitzondering in dat kader is de Regelneef-app, die uitsluitend geschikt is voor klanten van Energiedirect.nl. De Oxxio-app en de Essent Thuis-app kun je gebruiken als je geen klant van Oxxio of Essent bent. De functionaliteit is dan wel een stuk beperkter. Andere apps van leveranciers zijn voor iedereen beschikbaar.

 

Onafhankelijke apps

Naast apps van leveranciers zijn er ook energieverbruik-apps verkrijgbaar die onafhankelijk van energieleveranciers werken. De Consumentenbond is wat dat betreft actief met de Huisbaasje-app. Daarnaast zijn er de volledig onafhankelijke apps UMeter en Plugwise verkrijgbaar. Op hoofdlijnen doen alle apps hetzelfde: energieverbruik meten, al dan niet in combinatie met het inzichtelijk maken van de opbrengst van je zonnepanelen. Dankzij duidelijke grafieken zorgen de apps ervoor dat je in één oogopslag ziet wat op korte en lange termijn de staat van je energieverbruik is. Meer specificaties van slimme-meter-apps vind je hier.

 

Automatiseren tegen meerprijs

Ben je van plan om nog steeds handmatig je meterstanden vast te leggen, dan kun je alle hierboven genoemde apps als het ware als een volledig gratis digitaal notitieboekje beschouwen dat voorzien is van een aantal handige statistische functies. Wil je daarentegen de zaak volledig automatiseren, dan krijg je in veel gevallen wel met kosten te maken. Veel van de apps zijn namelijk ook meteen een verlengstuk van diverse meetapparatuur. Zo kun je de Essent Thuis-app in combinatie met een Nsure energielezer gebruiken en haal je het meeste uit de Huisbaasje-app met behulp van een extra aan te schaffen meetset. Verdiep je daarin voordat je een keuze maakt.

 

Wat is het je waard?

Aangezien de kosten voor dit soort extra meethulpjes kunnen variëren van enkele tientjes tot enkele honderden euro’s, is het zonder meer verstandig om vooraf goed na te denken wat je precies wilt gaan meten en wat daarvoor de meest slimme oplossing is. Meten is per slot van rekening niet alleen weten, maar veelal ook een manier om besparingen te realiseren. Besparingen die mogelijk teniet gedaan zouden worden als je er in het voortraject (te) dure meetapparatuur voor aan zou moeten schaffen. Vraag je vooraf dus gerust af: wat is het meten me waard?

Waarom een energiezuinig huis beter verkoopt

Energiezuinig huis

Duurzaam wonen wordt steeds belangrijker. Niet alleen vanwege het maatschappelijke karakter, maar ook omdat een energiezuinig huis een lagere energierekening betekent. Dit speelt ook bij het verkopen of verhuren van een woning een belangrijke rol.

Verkopen met energielabel

In Nederland mag je alleen een woning verkopen of verhuren wanneer deze een energielabel heeft. Dit label is bedoeld om aan te geven hoe energiezuinig de woning is. Zonder label kun je een boete van meer dan 400 euro krijgen. In 2015 heeft de Rijksoverheid elke woning een voorlopig energielabel toegekend, variërend van A (het meest energiezuinig) tot G (het minst energiezuinig). Dat label is echter een indicatie. Voor de verkoop of verhuur van een woning is een definitief energielabel nodig.

Hoe regel je een energielabel?

Op Zoekuwenergielabel.nl kun je checken wat het (voorlopige) energielabel is van een woning. Een definitief label regel je door in te loggen op Energielabelvoorwoningen.nl met je DigiD code. Vervolgens zie je diverse kenmerken van de woning die je moet controleren en eventueel aanpassen. Het gaat hierbij onder meer om de isolatie, de beglazing, het verwarmingstoestel en de eventuele aanwezigheid van zonnepanelen en/of een zonneboiler. Wanneer je energiebesparende maatregelen hebt genomen, moet je deze kunnen bewijzen, bijvoorbeeld met een bouwkundig rapport, foto’s of facturen van werkzaamheden die zijn uitgevoerd. Deze documenten stuur je mee met de aanvraag voor een energielabel.

Na het invullen van al deze gegevens kun je via een tool van de Rijksoverheid een erkend deskundige kiezen die de aanvraag zal beoordelen. Vervolgens stuur je de aanvraag op en wacht je het oordeel af. Het kan zijn dat een definitief energielabel afwijkt van het voorlopige label dat eerder is toegewezen. Bijvoorbeeld omdat je in de tussentijd zelf aanpassingen hebt gedaan. Bovendien is het voorlopige energielabel vastgesteld op basis van algemene gegevens zoals bouwjaar, type/grootte woning en de energiezuinigheid van soortgelijke woningen. De kosten van een energielabel, dat 10 jaar geldig is, lopen uiteen van enkele tot tientallen euro’s.

Aanpassingen voor een beter energielabel

Je kunt er voor kiezen om op basis van het voorlopige label besparende maatregelen door te voeren om de woning energiezuiniger te maken en zo een beter energielabel te krijgen. Denk aan een betere isolatie, dubbele beglazing, zonnepanelen/zonneboiler of een warmtepomp. Dat zijn behoorlijke investeringen die op kunnen lopen tot 10.000 euro of meer. Met kleinere ingrepen, zoals het dichten van gaten en kieren, kun je een isolatieprobleem ook (deels) oplossen en daardoor het energielabel verbeteren.

Voordeel van een energiezuinige woning

Het grootste voordeel van een energiezuinige woning is dat deze beter is te verkopen. Maar dit moet je dus aan kunnen tonen door middel van het energielabel. Daarom loont het om te investeren in energiebesparende maatregelen, omdat je zo een beter energielabel kunt krijgen. Er wordt door kopers steeds meer gelet op het energielabel. Hoe energiezuiniger de woning, hoe minder er immers gestookt hoeft te worden. En een lagere energierekening is voor iedereen aantrekkelijk. Een goede isolatie is positief voor de gezondheid want er is minder kans op vochtschade en schimmels. Verder voegen energiebesparende maatregelen waarde toe aan een woning. Hierdoor kun je de verkoopprijs van een woning verhogen. Gezien de huidige schaarste aan woningen zullen kopers sneller bereid zijn om die prijs ook te betalen, zeker wanneer ze er een energiezuinige woning voor terug krijgen.

Energielabel en verhuurders

Voor verhuurders/woningbouwverenigingen is energiezuinigheid ook van belang. Bij de verhuur van sociale huurwoningen die onder de zogenoemde liberalisatiegrens vallen, wordt de energiezuinigheid bepaald met de Energie-Index (EI), die zo’n 150 kenmerken van de huurwoning toetst. De EI bepaalt onder meer het aantal huurpunten van een woning en daarmee ook de maximale kale huurprijs. Hoe lager de EI-score, hoe meer huurpunten en hoe hoger deze huurprijs. De score die een woning krijgt op basis van de EI wordt na registratie bij de Rijksoverheid gekoppeld aan een energielabel.

Besparen met energie vergelijken

Ga je een energiezuinige woning kopen of huren? Dan ben je ook op zoek naar een energieleverancier. Een verhuizing is vaak een perfect moment om over te stappen. Door online energie vergelijken kun je alle aanbieders op een rijtje zetten en zie je direct waar je het meest voordelig uit bent.

Een nieuwe woning, wat komt er bij kijken?

Verhuisdoos

Bij het kopen van een nieuwe woning komt een hoop kijken. Van makelaars, tot notarissen, tot verhuizers, er moet een hoop worden geregeld. Het is dan ook goed om je van tevoren al goed in te lezen om niet voor vervelende verrassingen te komen staan. In dit artikel hebben we enkele belangrijkste factoren voor je opgesomd.

Oriënteren

Voordat je concreet op zoek gaat naar een nieuwe woning, moet je eerst vaststellen wat prioriteit heeft bij een nieuwe woning en wat er financieel mogelijk is. Om te weten te komen hoeveel je maximaal kan lenen, kan je je simpelweg laten informeren bij een hypotheek verstrekker. Het is hier aan te raden om langs te gaan bij meerdere partijen zodat je weet wat de verschillende voorwaarden zijn. Hoeveel je maximale hypotheek is, is afhankelijk van meerdere factoren. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat openstaande leningen en schulden zoals je studie ook worden meegenomen in de berekening. En ga je alleen een hypotheek afsluiten of doe je dit met je partner? Leidraad hierbij is uiteraard het totale bruto salaris. Wanneer je geen vast contract hebt bij je werkgever, kan dit wel eens voor problemen zorgen bij een hypotheek, de verstrekker wil immers zekerheid hebben dat ze uiteindelijk hun geld gaan ontvangen. Wanneer je wel een intentieverklaring kan krijgen van je werkgever, kan dit al een hoop schelen. Houd er bij het aanvragen van een hypotheek tevens rekening mee dat je niet enkel geld nodig hebt voor de aankoop van het huis, maar ook voor eventuele verbouwingen, klusjes en inkopen.

Bestaande bouw of nieuwbouw?

Het kiezen voor bestaande bouw of nieuwbouw heeft allebei zo zijn voor- en nadelen. Zo kan nieuwbouw bijvoorbeeld kil aanvoelen, maar heeft het weer als voordeel dat het helemaal vers is en precies kan inrichten zoals je zelf wilt. Nieuwbouw is tevens vaak beter geïsoleerd doordat nieuwe woningen aan strenge milieu eisen moeten voldoen en dit scheelt in de energiekosten. Bestaande bouw is vaak wat huiselijker, maar kent wellicht ook al wat gebreken doordat het al langer in gebruik is. Naast de energiekosten zijn er nog meer financiële factoren die een rol spelen. Zo valt er over het algemeen niet te onderhandelen over de verkoopprijs bij nieuwbouw en maak je kosten aan de opleveringskeuring en de bouwrente. Het voordeel is dat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen aangezien je de eerste bewoner bent. Bij bestaande bouw moet je rekening houden met hogere kosten voor het onderhoud, overdrachtsbelasting en kosten voor een bouwkundige keuring en eventueel een makelaar.

Klussen, verbouwen en verhuizen

Wanneer je eenmaal je droomhuis hebt weten te bemachtigen begint de stress pas echt. Hier is een goede planning essentieel. Door een goede planning kan het klussen en verhuizen perfect op elkaar worden afgesteld. Zo moeten bepaalde klusjes reeds zijn gedaan voordat de verhuizers voor de deur staan. Het is aan te raden om bij het klussen te beginnen in de slaapkamer zodat je in ieder geval zo snel mogelijk in je nieuwe huis kan slapen. Bij makkelijke klusjes zoals verven kan je geld besparen door het zelf te doen. De geavanceerde klusjes kan je wellicht beter uit handen geven om een hele hoop frustratie bespaard te blijven. Verder kan je een verhuisbedrijf inschakelen voor de spullen die niet makkelijk met eigen vervoer te vervoeren zijn, zoals een bed, kast of wasmachine. Maar ook breekbare spullen kan je beter door een (verzekerde) verhuizer laten vervoeren.

Het belang van een alles in 1 pakket voor in huis

Alles in 1 pakket

Alles in 1 pakketten zijn een benoeming voor 2 in 1, 3 in 1 of zelfs 4 in 1 pakketten van internetproviders. Door zo’n alles in 1 pakket aan te schaffen, in plaats van losse diensten, krijg je een flinke korting op het totaalbedrag wat je voor deze diensten moet betalen. Ook is het grote voordeel dat er 1 partij is die aanspreekbaar is bij problemen. Wanneer de bel lijn het niet goed doet, het internet langzaam is, of er een ander probleem is, dan hoef je maar 1 provider te benaderen die dit probleem voor jou kan oplossen.

Het is niet gemakkelijk om de beste alles in 1 provider te kiezen

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet elke aanbieding van tv of internet geschikt is voor jou. Het is namelijk alleen mogelijk om een provider, met een alles in 1 pakket, te kiezen dat is beschikbaar voor jouw adres. Sommige providers hebben namelijk geen dekking op jouw adres en dus kun je ook niet kiezen voor een alles in 1 pakket van deze internetproviders. De dekking word altijd erg nauwkeurig gecontroleerd omdat je je postcode en jouw huisnummer moet invullen om te kunnen zien welke providers voor jou beschikbaar zijn. Verder zijn er grote verschillen op het gebied van de internet snelheid. Ook zijn er verschillende extra services. Binnen de pakketten zijn er verschillen tussen de diensten. Het ene pakket heeft een snel internet, het andere weer wat langzamer, etc. Via de vergelijken zie je meteen welk pakket het goedkoopst is voor jou. Het goedkoopste pakket hoeft nooit het beste pakket te zijn. Het beste pakket hangt namelijk helemaal af van jouw eigen wensen en ook hangt het af van jouw situatie.

Hoe werkt het overstappen?

Wanneer je de postcodecheck hebt ingevuld kun je meteen zien welke alles in 1 pakketten op jouw adres beschikbaar zijn. Ook ben je vaak goedkoper uit via een vergelijkingswebsite dan wanneer je een alles in 1 pakket direct afsluit bij de provider. Op het moment dat je een pakket hebt gevonden die perfect bij jou past kun je zonder problemen online overstappen. Jouw huidige abonnement bij jouw huidige provider word dan ook automatisch opgezegd. Jij hoeft zelf geen actie meer hiervoor te ondernemen. Ook zorgt de overstap service ervoor dat er op het juiste moment word overgestapt en dus kom je nooit zonder stroom of gas te zitten. Verder is het belangrijk om te weten dat de overstap service volledig gratis is en dat je verder geen kosten hoeft te betalen om over te stappen. Alleen de maandprijs is belangrijk om in de gaten te houden tijdens het vergelijken. Wel kunnen er nog aanmeld kosten bij komen , wanneer je klant word van een nieuwe provider.

Bron: Overstappen.nl